Hoi mensen,

Ik zoek een 5V pwm schema.

Het bestaande schema hier "motorregelaar" (zie link) is voor 12 V.
Hoe kan ik deze wijzigen zodat ik hem voor 5 Volt kan gebruiken.

Als dit niet kan weet iemand dan een geschikt schema?

link motorregeling (modelbouw): http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

achtergrondinfo:
Ik wil de El folie in mijn r.b.zender Spektrum dx6i, plaatsen zodat de lcd beter zichtbaar is. Ik gebruik een inventor die zorgt voor de 60 V, 600 Hz spanning die deze elfolie nodig heeft. De ingangsspanning van de inventor is 5 volt en deze is beschikbaar op de zender. Het geheel, inventor en folie "gebruikt" iets van 40 mA.

Op een duits forum las ik dat je de bedrijfsspanning van de inventor met pwm dient te "regelen"(blokgolven, jaja) en dat je zodoende de el folie kan dimmen.
Ik ben niet genoeg thuis in de elektronica om zelf een schema te bedenken.

Link: de "mod" handleiding : http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/60285-dx6i-topic…

en zo wordt het (hoop ik):
http://www.youtube.com/watch?v=th1ahUSAPG8&feature=related

Alleen is in deze laatste clip geen dimmer.

De backlights met dimmer voor deze zenders, die je vind op youtube, maken gebruik van leds en niet van el folie.

De 555 werkt vanaf 4.5V en de BUZ11 kan maximaal 50V schakelen. Je kunt deze schakeling gewoon met 5V voeden, zodat je 5V PWM't. In plaats van de + en - van de motor plak je gewoon de + en - van het backlight er tussen.

Volgens mij kan de motorregeling prima op 5V werken, gewoon A en B doorverbinden.

Makkelijk, de + van de motor en de - van de MOSFET aan je 5v hangen en de ne555 zelf voeden met +4.5V. Hiermee zou je bv ook 40v kunnen schakelen of 3v.

mensen,bedankt

Het lijkt te werken op mijn breadboard. Het is wel zo dat ik geen 50k potmeter heb. Ik gebruik een 47K met een 3k weerstand.

Wat wel zo is dat maar een deel draaiing van de potmeter het gewenste effect geeft. Ik heb het uitgeprobeerd met een legomotertje met een omwentelingen(=rpm)teller. Ik heb verschillende spanningen uitgeprobeerd 12, 9 en 6 Volt met ongeveer het zelfde effect

Ik schat dat zo 90 graden draaiing van de potmeter effect heeft op de motor; dus (320-90 graden) 240 graden draaien doet niets.

Kan ik een potmeter gebruiken van bijvoorbeeld 22k met in serie geschakeld een weerstand(en) van 28 k zodat ik toch op 50 k uitkom. Is dit zinvol?

Het is wel zo dat op 5V de 555 maar maximaal 4v op zijn output geeft en daar krijg je een BUZ11 niet goed mee open. Dan zul je toch een fet moeten zoeken die bij die spanning goed open gaat.

Die 50k kan net zogoed 47k, 100k of 22k zijn. De puls/pause-verhouding blijft gelijk, enkel de PWM-frequentie varieert.

Een lego-motor met toerenteller is niet echt het ideale meetinstrument om de schakeling te testen. Dan is een LED + weerstand nog beter - maar eveneens verre van volmaakt.
Een scoop is ideaal, maar een LP-filtertje en een goedkope multimeter doet het ook goed.

Op 8 juni 2010 21:13:23 schreef floppy:
Het is wel zo dat op 5V de 555 maar maximaal 4v op zijn output geeft en daar krijg je een BUZ11 niet goed mee open. Dan zul je toch een fet moeten zoeken die bij die spanning goed open gaat.

Welke kan ik dan gebruiken? Iemand een idee?

Als het ding toch maar 40mA verbruikt, kun je de hele FET weglaten, en de inverter direct aan de 555 hangen. Je blijft dan wel met het probleem zitten dat je niet de volledige lichtsterkte kunt benutten, en misschien doet het ding het niet eens op 4V. Een goede logic-level FET zou uitkomst kunnen bieden, of, aangezien de stroom toch maar klein is, een NPN torretje (wel een basisweerstand gebruiken).