Hallo, is er hier misschien iemand die iets weet over de voedings trafo die in de velleman buizen voorversterker (k8020) zit?
Ik wil een extra relais aansturen om mijn eindversterker automatisch in en uit te laten schakelen.
Het gaat om een 12vdc relais en de spoel trekt 140mA.
Ik wil zeker weten dat de trafo dit kleine beetje extra zonder problemen kan leveren.
Misschien dat ik deze af kan takken van de 12v wikkeling die voor het relais in de voorversterker zelf is gebruikt of de 2x18v wikkelingen voor de gloeispanning.
Echter zijn er nergens specs. te vinden over deze trafo.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Alvast bedankt!

De trafo is 16VA dus reken maar terug. Trafo heeft 2x18V, 1x 12V en 220V secundair.

Ok, ik heb niet zoveel verstand van transformatoren en het rekenwerk hieraan.
Ik neem aan dat ik alleen kan achterhalen hoeveel ik nog extra kan belasten als ik het opgenomen vermogen van alle secundaire verbruikers bij elkaar tel.
Want het totale vermogen dat de trafo kan leveren is dus 16VA.
Heb ik dit goed beredeneerd?

Ik denk het wel, alleen is het me niet duidelijk of die 16VA het opgenomen vermogen is (primair) dan wel het maximaal beschikbare (secondair). Verliezen in een trafo = 5 à 10%, dacht ik?
Maar ook mij is het niet duidelijk hoe het secondaire vermogen verdeeld is over de drie wikkelingen, of op welke manier deze verdeling kan vastgesteld worden. Misschien geven de draaddiameters een indicatie van de voorziene max. stroom?

De hoogspanning zal hooguit een 20mA moeten leveren, afgerond een 5VA.
De gloeistroom voor de buisjes ligt vast, en is dus ook te berekenen.
De 12V wikkeling is wat onzeker. Daar worden de µC en relais uit gevoed. De stromen die daar gevraagd worden zijn naar mijn mening toch ook wel in te schatten.

ja ok de gloeistroom zou dan 3,78VA zijn, zeg maar 4VA en het vermogen wat het bestaande relais en de besturing opneemt zal denk ik de 100mA niet overschrijden.Laat ik 200mA pakken voor de zekerheid.
Dat is dan 2,4VA. Samen dus plus minus 12VA.
De vraag is dan echter zoals big_fat_mama al aangaf, hoe zijn de vermogens verdeeld. De draad dikte kan ik niet zien want het geval is ingegoten. En er zullen ook verliezen meespelen.
Het lijkt me dat dit ding enigzins bekrompen uitgemeten is.
Het valt me ook op dat deze trafo behoorlijk warm is als de versterker een poosje aan staat.

Een trafo mag best warm worden, 60° is niet vreemd.

Met de "berekening/inschatting" heb je de vermogensverdeling toch al.

Is dat 12V relais niet te vervangen door één die minder stroom verbruikt? Een met 1k of 2k spoelweerstand o.i.d.

ja dat is misschien wel mogelijk, ik heb een extra zware genomen ivm de inschakelstroom van de eindversterker en het slijten van de contacten. En bij nader inzien bleek deze dus ook wat meer stroom te trekken. Ik denk dat ik de voorversterker onveranderd laat en dat ik alleen een stuurspanningkje aftap waarmee in een transistor in de eindversterker het relais laat schakelen. Deze kan dan op de voeding in de eindversterker werken.
Vind ik zelf niet zo mooie oplossing omdat ik liever de voeding van de eindversterker niet wil vervuilen met schakelende relais en dergelijke. Maar voorlopig doe ik het zo maar even dan hou ik er wel rekening mee met het afbouwen van mijn eigen ontwerp voorversterker dat daar wel een stuurspanning uit kan komen om de eindversterkers te schakelen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!
Het is toch weer allemaal wat duidelijker nu.