Hallo,
ik was van plan te beginnen met een klein project,, maar ik weet niet welke techniek ik moet gebruiken 
ik wil een computer monitor door middel van een schakelaar automatische omhoog wordt getild en bij de volgende druk weer naar beneden.
maar welke techniek is sterk genoeg? en een beetje goedkoop?
plaatje van wat ik bedoel:
kan iemand me hier misschien mee helpen?
Alvast bedankt,
groeten,
Marco
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Wat stelt 1 en 2 voor? Wat zijn die bruine staven? Is dat rondje een scharnier?
Je hebt in principe 2 mogelijkheden voor verplaatsen: translerend of roterend. Roteren is makkelijk, dat is gewoon een motor (DC/brushless/stepper/servo). Lineair is al iets ingewikkelder, daar ze altijd een terugkoppeling hebben voor de positie en zijn vaak stappenmotoren in de lengte "uitgerold" of een of ander servo systeem. Daarnaast zijn ze vaak duurder. Het makkelijkst om te transleren is een motor met tandwiel/tandheugel
hmm,,
1 is de monitor omhoog
2 is de monitor omlaag
de monitor is 5kg en de arm (bruin) is 30 cm...
servo's zijn dan toch niet sterk genoeg meer?
de ander technieken die je beschrijft ken ik niet,,
kan ik servo's gebruiken?
ik zou een spindeloverbrenging overwegen. Je hebt dan twee vliegen in 1 klap: een aanzienlijke reductie (vertraging in de overbrenging), en een lineaire beweging.
Ik heb het idee dat de ts hem echt wil laten klappen in een hoek van 90 graden. Zie stand 1 en dan stand 2.
Inderdaad... dat was mijn idee,, maar het doel is dat hij om hoog komt plat tegen de bovenkant :]
Edit:
het zou wel mooi zijn natuurlijk als hij langzaam omhoog en naar beneden gaat :]
[Bericht gewijzigd door marco2082 op (32%)]
Busje maken en vullen met lood totdat je met je wijsvinger de hele constructie omhoog en naar beneden kan bewegen. Dan is hij in evenwicht. Op deze manier hoef je de motor minder zwaar te belasten. Een motor met een goede overbrenging waardoor deze nog maar een laag toerental heeft zal dan prima werken.
Is nog het veiligst ook: als de stroom uitvalt zal hij niet opeens naar beneden vallen.
[edit]
Al zit je dan wel erg dichtbij het scharnier en heb je kans dat dat gewicht behoorlijk groot moet worden.. hmmm
[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op (14%)]
het spijt me egt,, maar ik wou het zo onzichtbaar mogelijk maken...
is pneumatiek of hydraulica iets? of is dat erg duur, groot of iets... want als dat goede optie zou zijn ga ik dat maar is bekijken :]
Edit:
of een soort motor die zich vast klikt op 90graden & 0graden?
Edit 2:
Of zou dit werken?
Ah, je TV is dus het verticale gedeelte en niet het horizontale.. Zoiets zou kunnen ja
. Zorg dan wel voor een motor met een zware overbrenging en het liefst een met een wormwiel ivm. zijn grote zelfremmendheid.
euhh
wormwiel?
Ah, je TV is dus het verticale gedeelte en niet het horizontale.. Zoiets zou kunnen ja .
IDD! ik zie het nu ook
! maar dan staat er zo'n staaf in het blad dat is niet de bedoeling
edit:
zou je misschien een geschikte motor kunnen vinden op conrad? als je wilt :]?
sorry had wormwiel moeten google'en, ik zie wat je bedoeld :]
[Bericht gewijzigd door marco2082 op (26%)]
je kan misschien zelfs een tandwiel op je kantel-as zetten en dan via een wormwiel dit laten draaien
vb van een wormwiel
Op 8 juni 2010 13:40:05 schreef marco2082:
euhhwormwiel?
[...]
IDD! ik zie het nu ook
! maar dan staat er zo'n staaf in het blad dat is niet de bedoeling
edit:
zou je misschien een geschikte motor kunnen vinden op conrad? als je wilt :]?
sorry had wormwiel moeten google'en, ik zie wat je bedoeld :]
Dan pak je toch een draad in plaats van een staaf? 
Motor mag je zelf zoeken. Als je er dan een gevonden hebt kunnen wij meekijken of het geschikt is.
Op 8 juni 2010 13:45:44 schreef LED-Maniak:
Dan pak je toch een draad in plaats van een staaf?
hmm ik had het verkeerd gezien 
is dit een goede motor?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=229747
toch nog een keer de vraag: Is pneumatiek of hydraulica niet handiger?
Als je een motor uitzoekt moet je je eerst een aantal dingen afvragen zoals: welke spanning is beschikbaar, hoe ga ik het aansturen, welk koppel het ik nodig, welke snelheid moet hij draaien?
hmm,, ok dat ga ik allemaal even uitzoeken :]
spanning enzo is allemaal 230v en euh genoeg ampere :] een voeding kan ik wel bouwen maar een simpel til systeempje zit er bij mij niet in :] xD
Alvast bedankt voor je moeite! ik ga even alles uitzoeken en dan zet ik hier weer een berichtje neer :]
edit:
euh wacht eens even... aansturen? wat moet er aangestuurd worden? en koppel?
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
De spanning uit je stopcontact is wisselspanning, de meeste motoren zijn gelijkspanning! De motor waar jij naar linkte wordt in auto's gebruikt en werkt dus op een spanning van 12V. De motor heeft een vermogen van 117W, wat overeenkomt met bijna 10A!
Verder denk ik dat je beter zoiets kunt fabrieken:
Dat gestreepte is een schroefspindel (schroefdraad of trapeziumdraad), wat aangedreven wordt met een motor. Op de schroefdraad zit een moer, waar je een scharnier aan bevestigd. Je hebt hiervoor een redelijk klein koppel nodig, omdat de overbrengingsverhouding vrij groot is (1mm/omw) en je hebt een remmend systeem, net als een wormwiel.
Pneumatiek/hydrauliek zou ik als ik jou was niet aan beginnen. Ten eerste is het ontiegelijk duur (cilinder begint tussen de 50-100 euro en dan heb je nog niet eens een sterke), komt redelijk wat aansturing bij kijken en met alleen een cilinder ben je niet klaar en zo te horen heb je ook geen ervaring met pneumatiek/hydrauliek.
wauw! dit is top! meesterlijk idee!
maar dan nog weet ik niet wat voor een motor ik moet hebben...
Heb je daar enig idee voor?
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Deze zijn vrij sterk, ik gebruik ze om mijn gordijnen mee te bedienen.
bedankt! dat lijken me aardig goede motortjes ja :]
morgen ff praxis & gamma bezoeken :] & bestellen bij conrad
Gr,
Marco