Hallo,
ik heb een 3 elements richtantenne gemaakt en nu ben ik bezig met de gamma match, hierover zijn al vele topics heb ik gezien.. maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
de coax kabel in de gamma match is dat 50 of 75 ohm..
het is in eerste instantie de bedoeling de antenne voor ontvangst te gebruiken
Normaal gesproken zit er geen coax in de gamma match.
De gamma match is, als je het goed bekijkt, zelf ook een kort stukje transmissielijn. Hij heeft dus van zichzelf wat zelfinductie.
Om die op te heffen kun je 1) de dipool wat korter maken, of 2) een condensator in serie met de gammamatch zetten.
In jouw geval is er voor 2) gekozen. Het stukje coax wordt gebruikt als condensator.
Het maakt dus niet uit of je 50 of 75 ohm kabel neemt, want hij wordt toch niet als kabel gebruikt, alleen als condensatortje.
De lengte moet je tòch nog uitzoeken.
e: Als je bv. RG59 (75 ohm) gebruikt in plaats van RG58 (50 ohm), dan heb je de helft meer kabel nodig.
Bijvoorbeeld: voor 10pF heb je 10cm RG58 nodig, òf 15cm RG59.
okej vandaar dat hierover dus ook niet veel te vinden is.. dan gebruik ik maar 75 ohm dat heb ik liggen:)
nu kom ik verschillend opties tegen op internet maar welke optie werkt het beste:
het gaat om de 3 elements richtantenne van klompenboer.nl en wordt gebruikt voor de 3 meter band (88-108Mhz, afgepiekt op 98 Mhz)
Dat zou weinig uit moeten maken.
De gamma is maar klein, en van zichzelf niet resonant; de beïnvloeding is dus maar weinig. Daar merk je niets van.
Dus is ligt er maar net aan wat de antenne bouwer zelf het beste uit komt..
bedankt dan maar, kan ik weer verder met de hobby