Hoi allemaal,

Voor het automatiserings-project van m'n nieuwe modelspoor kamer, ben ik momenteel bezig met een soort domotica-systeem. (dag/nacht-licht schakeling enz ...)
Echter zit er ook een stukje "beweging" in, die ik wens te automatiseren.
Als "goedkope" oplossing, heb ik op internet een satelliet actuator gevonden. (een lineaire actuator eigenlijk)
Deze werkt met 36V, en wordt normaal met 4 draadjes aangesloten op een satelliet-ontvanger. (werkt met positionering)
Echter heb ik alleen maar de "volledig uitgeschoven" en "volledig ingeschoven" stand nodig van die actuator.
Aangezien deze "goedkope" oplossing toch nog rond de 50 euro (+15 euro verzending) voor één actuator kost (en ik er 3 nodig heb), wil ik uiteraard wel eerst even weten of ik die dingen zelf kan aansturen.

Weet er dus iemand hoe je die dingen eenvoudig kan aansturen ?
Ik dacht 36V erop om ze volledig uit te schuiven, en polariteit omdraaien om ze volledig in te schuiven, maar zo simpel zal het wel niet zijn zekers, ofwel ?

Enige uitleg, of eventueel een mooie link met de nodige technische uitleg, zou dus van harte welkom zijn. (ik heb al zitten googlen, maar kan echt niks vinden waar ik iets wijzer van kan worden)

alvast bedankt,
Kris

Kun je misschien wat beter vertellen/omschrijven wat de actuators moeten gaan doen in je project.

Sateliet actuator schrikt een beetje af in je titel.

Op 11 juni 2010 15:02:41 schreef ActiveHouse:
hoe je die dingen eenvoudig kan aansturen ?
Ik dacht 36V erop om ze volledig uit te schuiven, en polariteit omdraaien om ze volledig in te schuiven, maar zo simpel zal het wel niet zijn zekers, ofwel ?

Toch wel. Je hebt 4 draden, 2 voor de motor en 2 voor de pulsteller. Die teller is nodig voor de positioner om te weten waar ie precies staat. Een actuator is niets anders dan een buis met schroefdraad en een draadeind.

Als je alleen de ingeschoven en de uitgeschoven stand gebruikt heb je die teller niet nodig. In de motor zitten stops die het begin en eind markeren. Daardoor gaat ie niet defect. Die stops kun je zelf ook instellen als je een andere maximale lengte wil.

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op (20%)]

De bedoeling is om een paneel met 4 TFT monitortjes aan, te laten neerklappen
uit een valse plafond. (per 2 aangedreven met één actuator)
Verder moet ook het bedieningspaneel met handregelaars en toetsenbord automatisch
uitschuiven.

Ik wil met één sleutelcontact, via een soort PLC sturing, een sequentie van handelingen doorlopen:
- PC opstarten
- 2 seconden later, blauwe plafondverlichting aandoen
- 2 seconden later, gewone plafondverlichting aandoen, van uit naar 100%
in exact 5 seconden
- 2 seconden later, TFT schermen neerklappen en toetsenbord uitschuiven
(dit proces duurt volgens mij berekeningen 22 seconden)
- na dit proces, de modelspoorbaan electronica inschakelen
- enkele seconden na dit alles, is de PC bedrijfsklaar.

Als ik het sleutelcontact vervolgens verwijder, moeten alle rijdende treinen
hun rijweg vervolgen tot in het schaduwstation, waarna:
- shutdown PC initialiseren
- inklappen TFT schermen en inschuiven bedieningspaneel eerst uitvoeren
- terwijl dit loopt, de stroom van de modelspoorelectronica uitschakelen,
- 2 seconden later, de gewone plafondverlichting beginnen dimmen.
(in 5 seconden)
- 2 seconden later, blauwe plafondverlichting uitschakelen

software-matig heb ik op de PC alles al klaar, en de electronica ligt hier ook al in mekaar gesoldeerd, met het grootste deel van de microcontroller-code klaar en getest, nu alleen nog de modelspoorkamer
afwerken, en het "mechanische" deel met die actuators bouwen :-)

bedankt,
Kris

Hallo Kris,

Waar heb jij die actuator vandaan ik zie alleen maar dure van boven de 100 euro?

Groet André

Om zo'n dure te vinden moet ik toch wel goed zoeken...
De eerste de beste kost maar 29 euro: http://www.asat.nl/actuator-inch-p-80.html

hallo
sorry dat ik hier even doorvraag over die actuator maar ik zou zoeentje willen gebruiken voor een dakraam dat dienst doet als verluchtingsraam en aangezien dit tegen de nok zit (3m boven de vloer)om de warmte te laten ontsnappen best wel handig zou zijn dit via dit systeem te doen .
Maar nu heb ik toch een vraag bij die eindschakelaars .
Moet je die dan niet verbinden met bv een 6polige schakelaar?
@ arco :heb jij die actuator van je link gekocht zoja wat is de slaglengte?

Het komt er op neer dat dit systeem wel pakken goedkoper is dan de nu verkochte automatiserings producten van ramen.

groeten
Tom

Maar nu heb ik toch een vraag bij die eindschakelaars .
Moet je die dan niet verbinden met bv een 6polige schakelaar?

Daar valt niks aan te verbinden. Die zitten intern in de actuator.

@ arco :heb jij die actuator van je link gekocht zoja wat is de slaglengte?

Nee, niet gekocht. Maar ik denk dat het toch zeker meer als de helft van de lengte is.