Beste allen,
Wij hebben laatst een tappinstalltie mogen krijgen van een oude bruin cafe, echter was dit een kelder tap waar de water koelbak onder de bar was bevestigd en het koelsysteem zelf in de kelder was geplaatst. Tot onze spijt was deze al gesloopt door iemand anders gezien deze ook werdt gebruikt voor het frisdrank installatie.
Foto1: Koelspiralen met daarin de bierspiralen.
http://82.148.210.0/imagehost/11062010144.jpg
Foto2: de uiteindes van het koelspiraal, op 1 kant zit nog een expantie ventiel
http://82.148.210.0/imagehost/11062010143.jpg
Met andere woorden zitten wij met een complete tapinstallatie, maar zonder compressor. Wij zijn vervolgens opzoek gegegaan naar een compressor en de rest van de onderdelen. Na wat klus werk hebben wij het volgende weten inelkaar te zetten, echter zitten wij nog met de vraag of de capillair wel juist in geplaatst, aan de rest van het koelsysteem. De leidingen zitten nog los, omdat wij ons afvragen of het wel juist is aangesloten.
Inelkaar geknutseld koelsysteem.
Zou iemand kunnen bevestigen dit juist is aangesloten ?
Alvast bedankt,
Joop
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de compressor aansluitingen kloppen , dus de dikke buis is ingang en de dunnne buis is uitgang . maar het fixen van zo'n systeem met koelmiddelen die al moeilijk te vinden zijn , is niet makkelijk . ik mis ook een koelmiddelfilter die bij elke lekkage / leegstand vervangen moet worden . ook gaat het vullen van de r134a normaal via een aansluiting die af te sluiten is met een kraantje . is de pomp wel voor hetzelfde koelmiddel gemaakt als de oude is ? het leidingsysteem is niet gevoelig voor ander koelmiddel ( alleen de druk wel ) maar een pomp met de verkeerde koelmiddelen vullen en de olie in je pomp gaat mee in het systeem en dat zal vlug het einde betekenen .
een meterset is makkelijk met vullen en vacuumeren is ook nodig , heb je dat spul al gevonden ? ( met monteur erbij )
Beiden systemen waren R134a, dit moet dus goed zitten, daarnaast hebben we iemand die voor ons het systeem gaat vullen, hij zal de benodigde meters hebben. Ik moet nog even informeren wat voor aansluiting hij erop wil hebben met een kraantje.
Het koelsysteem is uit een ander koelkast gekomen, er zat alleen nog een groot stuk leiding tussen de compressor en de verdamper in een spiraal, met een lekbak eronder.
De vraag is echter zit de capillair wel juist gemonteerd ? met de dunne koperleiding richting de condenser ?
testman
het zou moeten zijn : dunne leiding van motor naar condenser ( warme ), van condenser naar capilair , van capilair naar verdamper ( koude ) en dan weer naar de motor .
Meestal wordt er gebruik gemaakt van of een capulair of een expansie ventiel.
Volgorde is Compressor-condensor-vloeistofvat-filter/droger/kijkglas-capulair of expansieventiel-verdamper-compressor.
Aangezien de leidingen die van koper zijn met fosfor/koper gesoldeerd moeten worden en koper-staal met zilversoldeer kun je beter dit aan een koelmonteur overlaten.
check,
@testman, ik heb ondertussen de caplilair ertussenuitgehaald, ik dacht dat beiden nodig waren. verder zit het zoals jij beschijft, dus dan moe t het goed zijn ^_^.
@CVT, ik heb geen geld voor een monteur, dus ik las zelf met zilver-tin, dit is niet zo moeilijk, en heb je voor een handige harry geen monteur voor nodig.
Alleen vraag ik me nog het volgende af, waarvoor dienen het vloeistofvat en droger voor ? ik neem aan dat het kijkglas niet noodzakelijk is ?
mvg,
Joop
Het vloeistofvat is niet noodzakelijk maar dan moet de koelinstallatie wel nauwkeurig worden afgevuld.
Het kijkglas is voor visuele inspectie om te zien of er voldoende vloeistof in de installatie zit.Ook dit is niet noodzakelijk, maar wel handig bij controle.
De droger zit samen met de filter in een behuizing en is wel noodzakelijk omdat het mogelijk is dat er wat vocht in de installatie achterblijft tijdens montage.
Bij het opstarten van de koeling zal dit er uit worden gefilteerd.
ahh dan lijkt mij zo'n filter wel handig, waar haal ik deze ? en moet ik nog opletten dan ik de juiste heb ?
Deze filters kun je bij een koeltechnisch bedrijf halen.
Ik las echter dat je de leidingen gesoldeerd heb met zilver-tin.
Bij mijn weten mag er in koelsystemen NOOIT met tin worden gesoldeerd omdat dit wordt opgelost (langzaam) door de freon.
Check dit nog even bij het bedrijf waar je de filter haalt.
Volgens mij heb je die capilair helemaal niet nodig, je hebt toch een TEV (thermostatisch expansie ventiel) die de inspuiting regelt.
schema van een simpel koelcircuit:
na de condensor een kijkglas met daarna een filter/droger is wel gebruikelijk ja.
Mocht je ipv een tev een capilair willen gebruiken dan moet je hem andersom monteren. De sigaar is de ingang, hierin zitten silica? korreltjes om vocht uit het koudemiddel te onttrekken, de dunne kant gaat naar de verdamper.
[Bericht gewijzigd door tjenoe op (27%)]
testman
zo'n filter is wel nodig maar zolang de installatie niet gaat lekken kan hij blijven zitten . ik heb er gezien van 35 jaar oud die origineel waren in een koelvitrine .
Een filter wel ja. Filter droger zorgt ervoor dat vocht uit het koudemiddel wordt onttrokken. Bij een lekvrije, goed gevacuumeerde installatie met schoon koudemiddel mag je hier eigenlijk geen last van hebben. Tevens filtert het rotzooi uit je koudemiddel zoals ijzerdeeltjes van een slijtende compressor en roetdeeltjes ontstaan bij het solderen zonder stikstof.
Een capillair is een expansie orgaan,
een expansieventiel is ook een expansie orgaan,
een van beide is dus overbodig.
oke ik ga dus opzoek naar een filter, heeft iemand er een plaatje oid van ik heb namelijk geen idee hoe zo'n ding eruit ziet
, en google werkt niet echt op koelkast filter
.
@testman, ik gebruik zilversoldeer voor hardsolderen, ze melden bij de speciaal zaak dat dit goed was hiervoor.... dat hoop ik dan maar ^_^
zie hier:
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/FF60DF51-7A4D-4521-9C05-88A0CE8894…
Zilver soldeer is prima, wel vloeimiddel gebruiken en na solderen goed schoonmaken.
[Bericht gewijzigd door tjenoe op (28%)]
Oke, super allemaal ik ga op zoek...
Ik zocht toenet even op google naar "Danfoss droogfilter" en kwam dit tegen: W5-31104 DROOGFILTER COMP. 20 GR U
Dit lijkt verdomt veel op wat in mijn systeem zat... kan het zijn dat ik mijn vergist heb, dat het een droogfilter was, en geen capillair ?
Hetgeen wat je nu hebt is een droger (sigaar vormige deel) met daaraan een capillair leiding.
Wat je zoekt is bijvoorbeeld de Danfoss DML 032S
Ziet er ongeveer zo uit:
Tijdens het solderen moet je de droger koelen door er bv een natte doek omheen te wikkelen, let ook op de doorstroomrichting (staat een pijl op)
Eindelijk een bedrijf gevonden die er een kan leveren aan particulieren
, hij rade mij aan een iets grotere te nemen gezien het feit is dat het systeem een tijdje open is geweest.
Ik hou jullie op de hoogte nadat alles gesoldeert is 
ps, waar moet ik de filter ook alweer tussen plaatsen ?
bedankt tot zover voor alles !
gr
Joop
Filter gaat tussen condensor en expansieventiel.
Let op het pijltje van de stromingsrichting.
Succes Cor.
Ahh oke 
Ondertussen heb ik de filter ontvangen, het gaat om de soldeer versie, echter zitten er op de uiteindes van de filter een afdopbus met een gaatje erin, moet deze eraf gehaald worden of moet ik deze laten zitten ? of maakt het geen zak uit ?
Deze dopjes moeten eraf worden gehaald en direkt daarna gesoldeert.
Deze dopjes zorgen ervoor dat het filter niet verzadigd raakt.
De dopjes haal je eraf met een tang.
Succes.
Is het een compressor uit een forse amerikaanse KKast of uit een normale kkast??? Dit nl IVM het vermogen wat deze moet persen. Indien het vermogen te laag is, zal alleen het eerste deel koel worden en de rest niet. Omloopsnelheid moet vrij snel zijn van het freon. Zelf net eentje van de scrapheap gehaald van meneer Heineken, maare daar staat een 1/2 PK onder, ok, wel met R22. Inmiddels ook verboden freon, maar koelt perfect. Binnen een secconde of 50 is het gehele leidingwerk bevroren (zonder water)
De compressor en condensor komen uit een Gamko, buffelt koelling, (2 koelkast units, en een flessennest),
Deze is een 1/4 en zou voldoende moeten zijn voor het koelspiraal... altans dat hoop ik maar
en het was toevallig R134a, dus iets makkelijker om aan te komen.
Ondertussen zit die bijna helemaal in elkaar, alleen ik ben ik nog opzoek naar een kraan en vul ventiel voor R134a, als ik die gevonden heb is die klaar 
[Bericht gewijzigd door JoopH op (23%)]
Waar gaat die andere capilair naar toe?
Ik zie namelijk nergens in het systeem een aansturing (magneetklep o.i.d.) of een beveiliging (presostaat) zitten. Vaak wordt zon capilair ook gebruikt om aan te sluiten op een presostaat.