hallo
kan je gewoon ledjes op een computervoeding zetten of heb je er nog een speciaal schakelingetje ervoor nodig
Kan met een voorschakelweerstand.
Als je een standaard LED gebruikt moet je bij het aansluiten op 5V een weerstand van 180ohm gebruiken, en bij het aansluiten op 12V een weerstand van 560ohm
maar het is een geschakelde voeding of maakt het geen verschil?
EDIT: en je hebt niet altijd een weerstandje nodig hoor, ik heb gewoon 6 ledjes in serie op een 12v voeding staan en hij doet het heel goed
EDIT2: iemand?
[Bericht gewijzigd door jeroen001 op ]
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Dit hangt af van het type geschakelde voeding.
Een geschakelde voeding heeft altijd een minimale belasting nodig.
Wanneer deze minimale belasting niet aanwezig is, kan de voeding zich niet stabiliseren (dit heb ik gemerkt bij een voeding op mijn werk).
Als je de voeding opendraait en je volgt de printbanen vanaf uw 5V-uitgang, zou je ergens een vermogenweerstand moeten tegenkomen die tussen de 5V-uitgang hangt en de massa (de waarde van die weerstand hangt weeral af van het type voeding en het vermogen dat die voeding kan leveren).
Dus hier kan ik geen waarde op plakken.
Je kan ook gewoon een multimeter nemen en de spanning meten (als je een scoop hebt, kan je zelfs zien of er rimpel is).
Wanneer de meter dan een stabiele 5V aangeeft, dan staat deze weerstand er wel en kan je zonder problemen zo'n ledje aansluiten.
Bij recente voedingen staat die weerstand er meestal wel in.
Als deze er staat, dan is er normaal gezien geen enkel probleem.
Staat deze weerstand er niet, dan zal je een beetje moeten experimenteren welke minimale uitgangsstroom de voeding moet hebben om een stabiele uitgangsspanning te leveren.
Dit kan je dus doen door zelf een vermogenweerstand erop te hangen.
Ik heb thuis ook zo'n stand-alone pc-voeding staan, waarop ik enkel een ledje met voorschakelweerstand van 1kOhm heb aangesloten en dat werkte.
[Bericht gewijzigd door PowerPC603 op ]
PowerPC603
Meet gewoon eens met een multimeter.
Meet je (zonder dat er iets anders aan die voeding hangt) een stabiele 12V, dan is alles ok en kan je deze voeding identiek hetzelfde gebruiken als een gewone.
PowerPC603
Als je de gele draad (12V) niet tegen de zwarte draad (massa) houdt,
kan je geen kortsluiting maken.
Ook de rode (5v) mag niet tegen de zwarte komen (ook niet tegen de gele).
Als je deze niet nodig hebt, kan je deze afschermen met plakband, een lusterklem, of je kan hem afknippen (zou ik persoonlijk niet doen, je hebt hem misschien in de toekomst nodig).
De ingangen van een multimeter zijn hoogohmig, wat wil zeggen dat je voeding eigenlijk die meter niet ziet (de meter trekt zeer weinig stroom uit je voeding, ordegrootte van enkel µA).