Hai,

Ik ben bezig, een grote robot (maai)robot te ontwikkelen, deze word gevoed door 2 accus 12V / 7A.
Nu ben ik bezig met het schema van print, welke obstakels moet detecteren te ontwerpen.
Zie onderstaand:

http://download.collem.nl/Sensor_Print.PNG

Rond U1 (NE555) is een 'astabiele multivibrator' opgebouwd. deze kan door de potmeters RV1 en RV2 afgeregeld worden. Deze moet zo nauwkeurig mogelijk op 36 KHZ afgesteld worden.
Doormiddel van de laagste vier bits van U2 (PCF8574), dus P0-P3 kan de stroom op de IR leds tussen de 10ma en 83ma geregeld worden, hiermee zo het mogelijk moeten zijn om de afstand tot een object te kunnen detecteren; een grote stroom door de IR led zal deze verder doen schrijnen, dus de weerkaatsing van het ir zal een grotere afstand kunnen overbruggen. P4-P6 van dit IC selecteert 1 van de 5 IR (TSOP34836) sensoren en geeft de gemeten waarde via U3 (4051) door naar de microcontroller print via connector J1.
Via DSW1 is het I2C asres in te stellen.

Nu mijn vraag, zal dit ook in de praktijk werken ?

Infrarood sensoren op een maairobot ...
Lijkt me niet erg handig. Alles buiten is infrarood ...
In de realiteit wordt dit gedaan met spoelen en magnetische inductie velden voor zover ik weet...

Daarom word het IR signaal gemoduleerd op 36KHZ.

Over inductie ben ik nog niets voor robotica tegengekomen op het internet, ik zal is gaan zoeken.

voor mijn robot gebruik ik een ultrasoon sensor de SRF05
Deze pikt mijn meetsnoertje op een halve meter al op.
werkt echt leuk.

Hee, daar heb ik nog niet aan gedacht!

Dankje.