Een hele goedendag.
Een kennis heeft mij gevraagd of ik zijn miniatuur ski-liftjes/kabelbaan door zijn thuiscafé heen en weer kan laten gaan.

Nu dacht ik aan een bistabiel relais en een gelijkstroom motortje met een paar katrolletjes en touw.

Het relais wordt dan geschakeld door magneten op de 2 wagons(?)
Als 1 wagon aan het einde van het touw is schakelt de magneet een reedschakelaar en m.b.v DIT schema wordt de draairichting omgekeerd enzovoorts.

Zie ik nog iets over het hoofd?
P.s.: Ik weet niet zeker of het bistabiele relais symbolisch klopt maar dat terzijde.

Alvast bedankt voor het meekijken.

Je motor heeft een + en een - nodig. Hier krijgt hij alleen +.

Sorry. Verkeerd gezien.

[Bericht gewijzigd door T-baev op (22%)]

Oke. het is ook wel een beetje verwarrend.
Verder zie je geen fouten?

ja zou moeten werken naar mijn mening, alleen let wel op bij het kiezen van de bi-stabiele relais dat het motortje toch best een hoge aanloop stroom heeft wat op den duur je relaiscontacten aantast

Ik zou de ski-baan in drie baanvakken verdelen, zodat vlak vóór het naderen van ieder reed-relais, de skilift al vertraagd wordt. Dat ziet er ook natuurlijker uit en is beter voor de schakeling en de motor.

Bedankt voor de reacties.

Giox: Hoe moet ik me dat voorstellen?
Dat het reedschakelaartje b.v 10 cm voor het eind al bediend wordt?
Dan moet er dus nog een vertraging ingebouwd worden?

Ik weet niet waar de lift zijn stroom vandaan haalt en ik weet niet hoeveel spanning het liftje nodig heeft. Maar stel 12V.

De eerste 50cm krijgt de lift 9V de rest van de baan de volle 12V en de laatste 50 cm opnieuw 9V.

Oke, nu snap ik wat je bedoeld. Kan ik weer de hele avond m'n hoofd breken over hoe ik dat ga doen.. Bedankt!:-)

Als volgt:
230VAC naar 24VDC Trafo.
24VDC naar zelfbouw voeding 12VDC Max 1A.
Ik weet niet hoeveel de liftjes wegen maar zal niet zo heel zwaar zijn.

De bedoeling is om een dragende draad te spannen en een draad die de wagentjes heen en weer trekt.

Ik hoop dan ook dat ik aan die 1A genoeg heb, anders moet ik ook nog een voeding bouwen. Het moet namelijk zo klein mogelijk natuurlijk om in een kleine behuizing weg te kunnen werken.

Welke motor zou ik het beste kunnen nemen?
Ik zie bij Conrad motoren genoeg maar zonder vertragingskastje? 16000 omw/min is wel heel snel...

Kan je een foto van dat liftje plaatsen? Dan breken wij ons hoofd er ook over.

Ik dacht eigenlijk dat het al een gemotoriseerd liftje was.

ik kon de foto niet kopiëren van marktplaats dus HIER maar ff de link.
M'n kennis heeft precies dezelfde, ze zijn van ijzer (heel dun) en ongeveer (lxbxh) 100 x 70 x 150 mm. Hoogte is incl. ophanging.

(EDIT): Het kabelbaantje gaat horizontaal, niet omhoog ofzo.

(EDIT2) Thnx Thevel.

Ik denk dat dit hem gaat worden
Klik

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (17%)]

Op 4 juli 2010 17:34:32 schreef R-Tronic:
Ik zie bij Conrad motoren genoeg maar zonder vertragingskastje?

Maar ze hebben ze wel hoor!
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&…

Zylar, dat gaat me net iets te ver.
Ik ben nog maar een beginner en ik zou niet weten wat een 555 doet en laat. Maar wel bedankt voor je bijdrage.

Een leuk liftje, maar om daar nu het motortje in te zetten... nee

Dan zou ik het motortje aan het begin/einde van de baan zetten die het liftje heen en weer trekt. En gewoon lekker simpel met die reed-relaitjes laten ompolen.

@Zylal, die conrad link werkt niet, wat is het artikelnummer?

Ok, ik zie ze al. Bij de transmissie motoren, hobby. bv: 222368

[Bericht gewijzigd door Giox op (10%)]

@Giox: Het relais wordt dan geschakeld door magneten op de 2 wagons(?)
Als 1 wagon aan het einde van het touw is schakelt de magneet een reedschakelaar en m.b.v DIT schema wordt de draairichting omgekeerd enzovoorts.

Dat typte ik ook, het was nooit de bedoeling om het motortje daar ín te zetten...

Maar toen werd er gezegd dat het beter voor de schakeling was om ze af te laten remmen.

@ Giox die link is niet van mij.

@ TS er werd niet gezegd dat het beter is om een vertraging in te bouwen, alleen dat het natuurlijker is. en een 555 hoef je niet te snappen, het schema is al voorgekauwd, het enige wat je erbij hoeft te plaatsen is een 2e bi-stabiele met een weerstand/directe lijn tussen p1 en het knooppunt met ingang 2, 6 en de condensator C1. Hiermee bereik je dus een variabele snelheid van de motor en kost niet veel.

Ja oke, ik zal me er eens in verdiepen, maar ik blijf nu maar bij dit schema wat ik nu heb. Misschien in de toekomst voor skilift 2.0:P Haha.
Dank voor uw aandacht.

(EDIT)

Ik heb een schema gemaakt door een eigen brouwsel en de 5A Voeding van CO samen te voegen.

Volgens mij moet dit wel werken, alleen heb ik nu niet teveel spannings verlies over de 2 reedschakelaars en het relais?

Ik kijk vol verwachting uit naar de reacties op dit schema.

Vriendelijke groet en welterusten.

Nog een edit: afbeelding is wel heeeel groot... als je op zoom klikt.

Ik weet niet wat voor een motor je wilt gaat gebruiken, maar het lijkt me 'over-done'. Een 78S12 (2A) zonder 2N2955 zou voldoende moeten zijn.

De trafo heeft sowieso een te hoog voltage. Kijk even bij de voedingen op deze site, daar staat welke trafo geschikt is voor welke gelijkspanning. Bij 12V DC bijvoorbeeld 12VAC.

Zekering F2 zou ik er zelf ook uitlaten, maar er zijn mensen die hem op plaats R1 willen (dan is er geen spanningsverlies ná de regulator).

Het zou dit motortje moeten worden.

Ik zie net: Bij max. rendement toerental: 9281 omw./ min., stroom 0,837 A, draaimoment 0,653 cNm, 6,21 W.

Dus 2 ampére moet inderdaad zat zijn.

Ik zal het schema aanpassen en dan post ik hem wel weer(in EDIT).
Bedankt voor je reactie.

EDIT: Hier het aangepaste schema.
Is het zo goed?

1 ding vergeten weg te halen. De lijn tussen de led en "DC OUT" hoort er niet.

Sorry voor de topickick, maar ik wilde heel graag weten of het schema(link in vorige post) zo goed is.

Aanvullende vraag:ik heb nog een BC80C5000 liggen, staat toch voor 80 Volt 5000 mA?
Er staat trouwens voluit BC80C5000-3300 op... ? Staat dat dan voor 5000 mA en 3300 mA?

Alvast bedankt.

Nee, die IC1 (GND) moet direct aan de ground, en niet via C3.
Deze C3 moet aan de OUT.

er zit volle sluiting in het schema ,achter de led met voorschakel weerstand is de plus met min verbonden.

bart

Ik neem aan dat TS dat bedoelde met:

1 ding vergeten weg te halen. De lijn tussen de led en "DC OUT" hoort er niet.

R2 kan verder rustig 1K, 1/4W zijn. Deze verstookt hoogstens 200mW. (hem een beetje boven de print laten zweven, of staand solderen).

Bedankt voor de reacties, die sluiting bedoelde ik idd met 1 ding vergeten...

Ik ga het schema aanpassen en de onderdelen ophalen. ik zal het in een show your projects topic binnenkort plaatsen.

M.v.g. R-tronic.