Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Onderstaand schema is bedoeld voor maximaal 7 ultrasoon sensoren van Conrad de:K-14WP10. Dit zijn IP64 (spat) water en stof dicht en is goedkoop: €: 13,48. deze werken op 40KHZ.
Wanneer adres A5, A6 en A7 gelijk aan 0 is, zenden alle sensoren een signaal uit. Wanner er een ander adres op A5-A7 staat, word de waarde gemeten.
Wat vinden jullie van dit idee ?
stan
Houdt dit in dat je alle transducers tegelijk een schreeuw laat geven, maar vervolgens een enkele reflectie op gaat vangen? Krijg je dan geen enorme last van interferentie / false echo's ?
Persoonlijk zou ik liever per transducer een schreeuw laten geven en dan de meting doen. En zo steeds rondwandelen over alle transducers.
Verder kan de functie van je 555 prima worden overgenomen door je controller. Het is niet zo intensief om een 40kHz golfje op te wekken.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (18%)]
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Op 4 juli 2010 17:07:46 schreef mbbneon:
Houdt dit in dat je alle transducers tegelijk een schreeuw laat geven, maar vervolgens een enkele reflectie op gaat vangen? Krijg je dan geen enorme last van interferentie / false echo's ?
Ja, ai daar heb ik nog niet bij stil gestaan....
Persoonlijk zou ik liever per transducer een schreeuw laten geven en dan de meting doen. En zo steeds rondwandelen over alle transducers.
Verder kan de functie van je 555 prima worden overgenomen door je controller. Het is niet zo intensief om een 40kHz golfje op te wekken.
PWM,HPWM en FREQout komen helaas niet tot 40KHZ!
Een controller op 4MHz haalt in een simpel lusje al 500kHz, dus 40kHz moet geen probleem zijn om te maker. Je kunt vast en zeker wel een timer interrupt bedenken die 40kHz opwekt.
marald_mec
It is simple to make something complex, and complex to make it simple.
Dat moet inderdaad goed lukken. Gewoon een lusje met een interrupt.
Wat wil je er verder eigenlijk mee gaan doen? Ik bedoel met de data die je krijgt. En voor wat voor een toepassing is het? Gewoon nieuwsgierig.
Misschien kan je ook een pic met een analoge ingang gebruiken, of er zelf een analoge ingang opmaken. Dan kan je die comperator weglaten en kan je misschien wat meer met de data.
Stan1
Voor een groter robotje.
De bedoelig is dat er 3 sensoren voorop komen, 2 aan achterzijde en dan nog 2 aan de linker en rechter voorzijde.
Zo iets dus.
Stan1
Nieuw schema:
Opweken van 40KHZ kan de 16F628A wel, helaas niet via Proton picbasic.
De comperator laat ik nog even in het schema, maar deze gaat waarscheinlijk ook vervallen.
Stan1,
Heb je deze schakeling al gemaakt?
Enige problemen ondervonden?
Welke afstanden kan je detecteren?
Ik zou deze schakeling als basis willen gebruiken voor een level meter. Dit voor mijn waterputten (2m en 7,5m diep).
Ik bedoelde mijn eigen post...
Ik denk dat de topicstarter inmiddels zijn project werkend heeft gebouwd
.