Hallo
Ik heb een caravan gekocht bj 1980 waar ook een koelkastje inzit, zoeen die ook op gas kan werken.!
Nou heb ik er stroom op gezet om te kijken of die het doet maar het gekke is dat het vriesvakje het wel doet maar de rest van het kastje niet! Het is een gesloten vriesvakje du het is niet de bedoeling dat die ook de rest van de kast koelt.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?
Ik hoop op een reactie.
Mvg Martijn
Ik zou de oorzaak niet weten, maar heb het probleem ook gehad.
Koelkast even op gas laten lopen, en daarna deed ie het op elektriciteit wel. Maar ik zou het wel even laten nakijken.!
Zoals het hier schijnt te horen kom je met een zeer onvolledig verhaal, dus veel valt er niet te antwoorden.
Maar ik heb nog nooit zo'n koelkastje geweten met meerdere koelcircuits, dus als er iets koelt dan moet volgens mij alles koelen. Misschien gewoon last van de hittegolf?
Stel je het fenomeen vast zowel bij 12V= voeding als bij 230V~ als bij gebruik op gas?
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Bij een kameraad van mij leek dit ook het geval:
Op gas, snel koud. Elektra; (schijnbaar) niets.
Wat was het geval:
Op Elektra moet je hem eerst een poos op stand 3 (dacht ik) laten staan en als hij een beetje koelt pas op een hogere stand.
Dit kan een aantal uren duren heb ik begrepen.
Ik zal het hem dadelijk eens vragen.
EDIT: Staat in de handleiding volgens mij.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt de koelkast op 230v of 12v draaien ? op 230v is hij beter en heeft meer koelvermogen en gas is nog meer aan koelvermogen .
opletten met gas met zo'n ding , als de gasslangen nog uit 1980 zijn die eerst vernieuwen totaan de gasfles , die slangen zijn vaak op bochten rot geworden . tegenwoordig mogen die slangen max 5 jaar oud zijn dacht ik .
de 2 elementen op elektra zijn gescheiden , maar de 230v en de 12 op 1/4 kracht zouden zo'n ding beter laten koelen en aan de warmteafgifte van gas in de buurt komen . LET WEL IK HEB DIT NIET GEPROBEERD DUS TESTEN OP EIGEN RISICO ) en dan zeker niet beide elementen op volle spanning , maar 1 element op 1/4 of 1/2 spanning .
Het is een z.g.absorptiekoelkast. Maken geen herrie omdat er geen compressor in zit. Het is belangrijk dat ze hun warmte kwijt kunnen via de ventilatieroosters. Het is een feit dat ze bij bovengemiddeld warm weer een stuk slechter werken.
Omdat het koelvermogen van het vriesvakje hoger is zal dat eerder koud zijn dan de rest. Als de buitentemperatuur weer wat genormaliseerd is
denk ik dat je koelkastje het ook wel beter doet.
Ik heb zelf ook een caravan met koelkast. Bij temp. rond 20 graden staat hij op standje 3 à 4 en koelt dan prima. In Zuid-Franrijk (Ardeche) volstaat soms de hoogste stand net aan.
Hallo
Bedankt voor de vele en snelle reacties!!
Ik ga alle tips uitproberen.
de caravan is nog niet zo lang geleden gekeurd en daarbij zijn ook de gasslangen vervangen dus dat zit wel goed.
Iniedergeval bedankt voor de reacties en als iemand nog meer info heeft hoor ik het graag
Thanks
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik bezit ook nog een (draagbaar) Electrolux absorptiekoelkastje van 1980 (model RC160) met aansluiting voor 230V, 12V en gas.
Let wel dat absorptiekoelkastjes zeer traag werken, je moet ze minstens 24 uur laten werken vooraleer ze echt goed beginnen koelen.
Bij omgevingstemperaturen boven 30°C krijgen ze het erg moeilijk om de binnentemperatuur onder 5°C te houden.
De 230V aansluiting (bij mij 100W verwarmingsweerstand) is thermostaatgeregeld, de 12V aansluiting (bij mij 75W verwarmingsweerstand) is meestal direct en niet temperatuurgeregeld.
Op gasaansluiting (ca. 240g gas per 24 uur in hoogste stand) is de gasvlam meestal in 4 standen in te stellen.
Tip (staat ook in mijn gebruiksaanwijzing): Als de koelkast na lang niet-gebruik slecht koelt deze een paar minuten op zijn kop zetten (zal wel iets moeilijker zijn met een inbouwmodel).
Je hoort dan de ammoniakvloeistof door de leidingen lopen/borrelen.
Vervolgens terug recht zetten en inschakelen.
Ik gebruik mijn Electrolux maar eens om de zoveel jaar en deze tip werkt altijd.
testman
m'n pa en ma hadden ook een electrolux uit 1980 , was er 1 met 2 bovendeksels en een grote dop in 1 van de deksels voor lange flessen .
heeft 15 jaar als zolderopvulling gewerkt en daarna ging m'n zus hem gebruiken op kampeertochten in frankrijk . pa had met een relais het ding zo gemaakt dat hij omschakelbaar was van 12v naar 230v en beiden op de thermostaat . elk jaar als het ding terugkwam kon ik de stekker vervangen want de 8 ampere stookte vele sigarettepluggen op , cq de zekering in de punt die te heet werd door de slechte contacten in zo'n plug . heb ook de vaste 0,75mm2 vervangen door 1,5mm2 want de spanning op het element was bijlange na niet meer wat er op de accu stond aan spanning . daarna zijn er 2 80mm computerfans opgekomen die erg stil waren en liepen met het element samen zo koelde hij wel beter .
het ding werd meestal voorgekoeld thuis , wat turbokeu al zegt het ding is traag . heb er ook 1 gehad die leegliep op zijn kop door de buis waar de warmte uitkomt , van die gele ammoniak kwam eruit.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
heb er ook 1 gehad die leegliep op zijn kop door de buis waar de warmte uitkomt , van die gele ammoniak kwam eruit.
Het is, bij mijn tip, niet de bedoeling dat er ammoniakvloeistof uit de koelkast loopt....
(kan èn mag normaal niet gebeuren vermits het een gesloten circuit onder druk is)
De bedoeling is de ammoniakvloeistof weer naar het juiste gedeelte van het koelcircuit te leiden zodat verwarming deze kan omvormen naar ammoniakgas voor het koelproces.
Net voordat mijn Electrolux koelkast 5 jaar oud was (zomer van 1985), tijdens onze terugreis van vakantie vanuit ex-Joegoslavië naar België, hadden mijn ex en ik opgemerkt dat er een ammoniakgeur in de wagen hing en de koelkast niet meer koelde.
De koelkast was op de (12V) aansluitingen van de achterruitverwarming aangesloten (dus geen gevaar voor leegtrekken van de autobatterij vermits deze aansluitingen via het sleutelkontakt lopen).
Bij terugkomst thuis heb ik de koelkast bij de naverkoopdienst van Electrolux aangeboden ter reparatie.
Na een paar weken mocht ik hem terug gaan ophalen voor de luttele som van ca. 30€ aan werkuren (de nieuwprijs van de koelkast was ca. 250€).
Het hele koelcircuit werd gratis en onder waarborg (toendertijd slechts 1 jaar) vervangen vermits Electrolux beoordeelde dat een absorptiekoelkast het minstens 5 jaar moet volhouden.
Fijne service!
testman