Ik snap nog niet helemaal hoe je het aantal ohms van een potmeter of weerstand moet berekenen. Volgens mij is het bij een weerstand

aantal volt dat er af moet / aantal amperes

Klopt dat? En hoe bereken ik wat voor potmeter ik nodig heb? Ik heb bijvoorbeeld een elektromotor van 9 volt, en een batterij van 9 volt. Ik kan die motor regelen met het voltage. Maar hoe weet ik nou wat voor potmeter ertussen moet om ervoor te zorgen dat ik die elektromotor kan regelen? (En een nog nooberigere vraag: een potmeter heeft drie pootjes, hoe sluit ik dan aan?)

Marcop23

neoel

Rather a (_E=MC2_) than a (_?_).

Er zijn genoeg plaatsen op het grote internet waar je antwoord kan vinden op deze vragen. Probeer eens wikipedia, een erg leuk opensource project.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(component)

Ik weet niet of je van google gehoord hebt?, maar als je wil weten hoe je componenten moet aansluiten, kan je daar behoorlijk goed zoeken.

Probeer eens naar www.google.nl te gaan en typ dan maar in "aansluiten potmeter"

Succes,

Volgens mij is het zo dat, in mijn geval, ik de + aan moet sluiten op een van de buitenste dingetjes en de nul op de andere buitenste. De middelste moet ik dan aansluiten op de elektromotor. Klopt dit?

Ik heb beide Wikipedia artikelen al doorgelezen (ook voor dit topic) en ook het Wiki artikel over Ohms. Nou snap ik het nog niet helemaal. In dat artikel over ohms staat de furmule:

Weerstand = spanning / stroomsterkte

Dus moet ik dan weten hoeveel de elektromotor verbruikt, in Amperes? Dus 9 / verbruik in A = weerstand?

Hoe moet ik dat verbruik dan te weten komen? Het is een oud elektromotortje, heb er geen gebruiksaanwijzing bij en kan het niet op internet vinden.

Ik heb een analoge multimeter met AC V, DC V en DC A functie.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt beter eens zoeken naar een electronische motor regeling.
Als je een potmeter gebruiken wilt voor een motor, zal dat een vrij zwaar (draadgewonden) type moeten zijn.

Verbruik opmeten: meter op DC ampere en tussen een van de motordraden zetten.
Verbruik is trouwens sterk afhankelijk van de belasting van de motor.

Is ook een 9v motortje uit een lego trein niet te regelen met een potmeter?

sowieso voordat je de potmeter kapot maakt: sluit een potmeter nooit rechtstreeks op een motor aan (dus ook geen lego motor). Een potmeter kan niet zulke grote vermogens verwerken. daar zijn vermogenspotmeters voor, maar die zijn vrij duur. Er zijn genoeg manieren om alsnog een normale potmeter te gebruiken, maar dan moet er nog iets tussen, zoals een transistor.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarschijnlijk wel, maar een 9v batterijtje zal het niet lang volhouden.
Hoe langzamer je de motor laat draaien, hoe meer de potmeter aan warmte moet opstoken... (daarom draadgewonden)

Oke, is er iemand die een schema of een goede uitleg kan maken? Ik ben best bereid om een potmetertje, een schakelaartje (om hem bijna geen stroom meer te laten verbruiken) en een transistortje te kopen en ermee te gaan solderen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik het ongeveer zo doen: schakelaar --> potmeter --> transistor.

Kan iemand mij vertellen wat je dan precies moet kopen? En kan iemand een schema maken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kan ik die motorregeling ook gebruiken voor 9v ipv 12v? Of moet ik dan wat aanpassen?

Ik dacht wel maar even terugkomend op de weerstands formule.

R = U/I Weerstand = spanning /stroom

U is de spanningsval die de weerstand moet hebben, dus welke spanning in serie de weerstand moet compenseren. I is de stroom die de motor gebruikt.

@r3dnax: Een potmeter in serie met de motor gaat niet werken. Een normale potmeter kan niet zomaar even bijvoorbeeld een halve ampere afvoeren. Bovendien is het ook niet efficient, in plaats van de energie in de motor te stoppen stop je het in de potmeter, met slijtage tot gevolg.

De motor regeling die daar staat is te gebruiken ja. Je hebt het onderste deel (tussen A en B, met de 7812) niet nodig, in het schema bovenin kan je die gewoon aan elkaar verbinden. Die schakeling werkt ook prima op 9V. Let bij C3 op dat het een elco is en die op de juiste manier aansluit (+ en -)

Alle onderdelen daarvan zul je zo moeten kunnen krijgen bij de lokale elektronicazaak.

Gadget_inc

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

En voor C3 een low esr type gebruiken, of anders weg laten.....