Ik heb 2de hands een 2jr oude mobiele airco gekocht van het merk Suntec.
Deze heeft 12000BTU capaciteit.
Naar mijn idee heeft hij moeite om een ruimte van 16m2 koud te krijgen.
Wanneer ik deze instel op 18 graden en de high stand kies (Low/High) dan meet ik met een digitale thermometer met losse sensor 20 graden.
Naar mijn idee om een ruimte 18 graden te krijgen moet het apparaat maximaal 18 graden lucht uitblazen.
Het stof filter en de 'radiator/koelribben' zijn schoon en het opgevangen water tap ik netjes af.
Iemand een idee waar ik naar kan kijken om de airco kouder te krijgen?
Zorg er voor dat de airco zijn eigen koude lucht niet aanzuigt voor koeling. Dan blaast hij de net gekoelde lucht namelijk meteen naar buiten toe.
Sommige mensen bouwen er een bak omheen en zorgen er voor dat er buitenlucht wordt gebruikt voor het koelen van de airco. De koude lucht wordt dan de kamer in geblazen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zonlicht is 1kw per m2 wat binnenkomt dus houd gordijnen dicht .tevens zijn knikken in de afvoer slang een rem voor de warme lucht die naar buiten gaat .
je hebt ook gekeken of de radiator aan de zijkant die het koelcircuit koelt schoon is ? tevens moet deze vrij staan van meubels en aanzuigruimte hebben .
overigens is het niet automatisch zo dat een 12000btu moet moet koelen tot de ingestelde minimale temperatuur . dat is afhankelijk van de aanzuiglucht in de ruimte , als de airco een graad of 6-7 wegkrijgt heb je al zijn max bereikt . op 18 graden zal hij continu lopen maar op 20 graden slaat hij nogweleens af .
De afvoerslang is bijna in een rechte lijn naar een andere ruimte.
Het koelcircuit aan de zijkant is schoon en staat vrij van alles.
De ruimte welke ik wil koelen is 32 graden.
Met een beetje geluk na 4 uur is het 26 graden maar kouder dan dat krijg ik het ook niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je moet in ieder geval de warme lucht die van de condensor afkomt opvangen met een bak er omheen ofzo, en afvoeren met een slang naar buiten. Anders werkt het van geen kant.
(Je voert anders net zoveel warme lucht toe, als dat er koude lucht wordt geproduceerd...)
Ook wordt er, als je de lucht van de condensor niet afvoert, een overdruk in de kamer gecreeerd, zodat een deel van de juist gekoelde lucht weer naar buiten verdwijnt...
In 4 uur tijd van 32 naar 26 graden vind ik nog een mooi resultaat...
Ik heb er hier nog een staan van 9000 btu. Als die continu draait, zonder afvoer aan de condensor, ben ik al blij als het niet warmer wordt in de kamer...
[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]
Klinkt als een gevalletje koelmiddel vervlogen. Het koelmiddel zit onder druk in het systeem, soms lekt het langzaam weg waardoor de airco steeds minder gaat koelen.
Meet eens het stroomverbruik als je een verbruiksmeter liggen hebt? Dat geeft een goede indicatie over wat er aan de hand is.
testman
heeft te maken met dat de koellucht wordt aangezogen uit de andere ruimte en komt er dus 32 graden lucht binnen onder de deur door ed .
een monoblock airco is minder effectief als een splitunit , dus zul je of een splitunit moeten ritselen of een 18000btu monoblock airco .
ik heb er op m'n werk 1 aan de gang gekregen van 30 jaar oud die met luchtkanalen over het dak werkte , ik heb er een koelcelregelaar binnen opgezet , maar de airco was destijds berekend op een stoomvaatwasser van 7 meter en het ding trok ondanks z'n leeftijd de 120m2 ruimte met dit weer naar 16 graden terug , maar wat wil je met 10 kilowatt koelvermogen ....
het punt is dat dit ook een monoblock was ,maar de motor stond op het dak en circuleerde de lucht in de ruimte . als je jouw airco in de andere ruimte zet met een flinke dikke slang naar jou toe en een slang waar hij de lucht aanzuigt in jouw ruime is een monoblock effectiever met koelen , tevens scheelt het veel herrie .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Monoblocks zijn wel heel effectief, als je een in-de-muur montage model hebt. (zie je veel in usa)
Het hete deel hangt dan buiten; het koude deel binnen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hoeveel zou je extra aan stroom moeten betalen als je m.b.v. een mobiele airco je slaapkamer wil koelen? Lijkt mij erg prijzig qua energieverbruik om zo'n airco te gebruiken met die hitte.
testman
je kunt de slang verlengen ja , let wel op zo min mogelijk bochten in de slang .
de dingen in de usa in de raamsponning zijn beter als hier idd . maar daar zijn vrijwel alleen schuiframen waar deze airco's zo inkunnen zonder in de weg staande raam dan . en hier is geen raam hetzelfde , en dat geld ook voor de sluiting dus is hier voor een slang gekozen wat universeler is .
wat denk je overigens als zo'n unit naar beneden valt uit de raam , die wegen ook 30 kilo en hangen ook op de 8e verdieping daar.
tevens worden die units vaak ook opgeruimd in de winter aldaar . er hing zo'n unit op t werk bij de tandarts die ac unit was 35 jaar oud en werkte ook nog . was wel een roestbak geworden met de tijd .
Je kunt ook zoiets nemen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=560198
Dat is een combinatie van...
Ts heeft het over een ruimte vaaan 16m². Iets dergelijks zie je ook vaak bij verwarmingsgevallen, die kachel kan zoveel kubieke meter verwarmen. Dat is toch in de grond van de zaak je grootste lariekoek. Als je slechte wand(lees ook zolder en vloer als wand)isolatie hebt of je isolatie is super dat kan een verschil van dag en nacht zijn. Als je iets zinnigs wilt zeggen dan zul je de wandoppervlakte met zijn isolatiewaardes er bij moeten betrekken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
18 graden......
Bij welke start- en buiten temperatuur wil je dat bereiken? 12° temperatuurverschil is veel hoor!
Normaal gesproken moet je met een airco niet meer dan zo'n 6° lager dan de ongekoelde kamertemperatuur gaan zitten. Dat is ook nog eens beter voor je gezondhed en je rekening van de energiemaatschappij.
Pas nog in de camper geslapen. Buiten was het 32°, binnen 26°C Dat ervaar je als aangenaam koel....
testman
heb m'n airco al 2 weken op 24 graden staan en die heeft er geen moeite mee dat slaapt ook veel beter , en vooral de ontvochtigende functie is fijn . ik zit nu aan 590kwh ( totaalstroom huis )in 22 dagen . vorige maand zat ik aan 600kwh in 30 dagen dus het valt nog mee .( is gelukkig een inductieve belasting die een draaischijfmeter niet volledig ziet ).
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Mijn 12.000BTU/u Kalorik mobiele airco (net 1 jaar oud) trekt het de laatste dagen zelfs niet om 24-25°C (30-33°C zonder airco) in mijn aanbouwkeuken (met geïsoleerde lichtkoepel) te handhaven (ca. 10m² oppervlakte, ca. 30m³ volume), en dit op vol koelvermogen.
Aan het energieverbruik durf ik zelfs niet eens te denken (1.7kW praktisch continu gedurende ca. 12 uur/dag).
@TS: 18°C is simpelweg onrealistisch en niet haalbaar bij de actuele zomertemperaturen met een doorsnee domestieke mobiele airco.
Ook in een wagen is het onrealistisch te hopen op een 20-21°C binnentemperatuur met deze buitentemperaturen.
Gisteren net mijn auto airco laten controleren vermits ik de indruk had dat ie minder koelde dan vroeger (wagen is 6.5 jaar oud).
Airco werdt leeggepompt (500g resterende R134 i.p.v. 700g, volgens de garagist is dit normaal na 6.5 jaar).
Na 30 minuten vacuum trekken is er weer 700g bijgevuld.
Mijn airco werkt nu niet beter/koeler als voorheen (prijs voor het legen/vullen kostte wel 90€!).
Ik klaag niet, 24-25°C is gevoelsmatig zéér verdraaglijk en zelfs comfortabel, 30-35°C daarentegen niet, zeker niet met de hoge vochtigheidsgraad die we actueel in BE/NL kennen.
Een aantal jaar geleden heb ik een bestek laten opmaken voor een (split)airco (capaciteit tussen 18.000 en 24.000BTU/u) in onze toenmalige serverruimte (10-tal servers): gemiddeld 2500€ zonder BTW, installatie inbegrepen!
Anekdote:
Tussen 1997 en 1998, toen ik als consultant voor energieleverancier Electrabel werkte, heb ik een paar dagen doorgebracht in één van de regel- en meetruimtes van de TGV-gascentrale van Herdersbrugge in BE (tussen Brugge en Knokke-Heist) voor de (her)installatie van een paar servers (één IBM OS/2 server voor het beheer van een hoop meet- en regelprocessen, één NT4.0 server voor het beheer van de meetprocessen van de trilling/excentriciteit van de assen van de twee gasturbines/stoomturbines/generatoren).
De temperatuur in de regelruimtes was 12°C (bij buitentemperaturen vergelijkbaar met deze van de laatste dagen/weken).
Na een paar uur aanwezigheid was ik gewoon verkleumd door de kou.
Ik ging me zelf regelmatig opwarmen in de stoomturbine/generatorzaal of de gasturbinezaal...
Ik herinner me dat er zich in die periode een kleine aardschok voorgedaan had in België die duidelijk zichtbaar was op de grafieken van de turbine/generatorassen...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je moet je realiseren hoe die airco werkt.
Volgens mij heb jij (TS / ST) er een die de warme "afvallucht" wegblaast door een slang. Waar komt die lucht vandaan? Uit de gekoelde ruimte. Hij zuigt dus door de muren en kieren verse lucht aan. Als die lucht nu ook 30 graden is, dan kost dat weer moeite om die ook te koelen.
Verder is de vraag: Staat er nog iets in die ruimte dat warmte produceert? Probeer je soms een serverruimte te koelen?
In de serverruimte waar ik werk, zaten twee koelapparaten. En kennelijk NET te veel servers. Het gevolg was dat die NET de door de servers geproduceerde warmte niet konden koelen, en dat de temperatuur behoorlijk fluctueerde.... Nu is er een extra bijgeplaatst en werkt het prima.
testman
@ turbokeu , hebben ze ook de filters vervangen in de airco van je wagen ?
op m'n werk hebben ze weleens de serverruimte airco afgezet buiten met de werkschakelaar , alles was toen 45 graden geworden in de serverruimte . er werd gedacht dat alles stuk was maar de hpservers startten weer op na afgekoeld te zijn en werken nog steeds .
een collega dacht 3200watt aan servers te koelen met een 250mm buisventilator , nee dus .
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@testman: De vervanging van het (pollen)filter gebeurde jaarlijks (als ik de facturen van de garage mag geloven).
Nu ik de onkosten van de wagen (Citroën C5 2003 2.2HDI met automaat, full option, overgekocht van de firma nadat ik deze opgedoekt heb) zelf mag betalen gaan deze serieus ingesnoeid worden! (op naam van de firma konden we maar niet genoeg onkosten maken om belastingsheffing te vermijden).
PS: Een mobiele airco koop je maar één keer in je leven (bij mij door gebrek aan ervaring/kennis in de materie).