Terug op de vakantieplek hebben wij een Lavamat 45260 wasmachine, type bovenlader. Een kleine Kiporgenerator (Sinewave 2000i) zorgt ervoor dat de motor kan draaien, maar deze heeft niet voldoende kracht om het warmte-element te voeden. Hoeft ook niet want met een emmertje (warm) water lukt het ook. Ware het niet dat de thermostaat de temperatuurinfo terugkoppelt naar de unit, die dan vervolgens het warmte-element inschakelt als de temperatuur te laag wordt. Dat gaat in dit geval dus niet met als gevolg dat de machine het programma niet afmaakt.

Helaas kan er binnen de programma's witte was/bonte was niet gekozen worden voor koud wassen. De temp-instelling begint bij 30 graden in stappen oplopend naar 90. Dat betekent dat we tot nu toe de watertemperatuur handmatig precies op peil moeten brengen anders werkt de boel niet. Erg onhandig.

Is er nu een manier om de thermostaat te omzeilen zodat de machine altijd denkt dat de temperatuur (bijvoorbeeld) 30 graden bedraagt en dus niet bijverwarmd?

Bij voorbaat dank.

Lavamat L 45260 - Typ: 97P22695 - Prod.nr.: 913206161

als deze wordt gemeten met een thermostaat is het een kwestie van het element loshalen met draad . is deze machine al met computer voorzien is dan kan hij in storing vallen als de temperatuur niet oploopt na verloop van tijd , ook dan een draad losmaken op het element zou zat moeten zijn om dit uit te vinden . je kunt ook het element in serie met een vergelijkbare verbruiker ( kwa wattage )zetten om het vermogen lager te krijgen zodat de agregaat het verbruik aankan .

Heb net de stekker van de thermostaat er even uitgetrokken, maar dat wordt door de computer direct herkend en alles wordt gestopt. Het lampje "Einde" knippert dan 7x, deze betekenis van deze foutcode staat helaas niet vermeld in de gebruikershandleiding.
Thermostaatstekker weer teruggezet en de draden van het element losgekoppeld, zoals altijd draait de trommel bij het starten vh programma een paar keer en stopt dan om te verwarmen. Dat lukt ook nu niet en dan ligt het programma verder stil.
Dat overbruggen met een weerstand lijkt misschien een oplossing, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet meten/bewerkstelligen. Heb hier wel een multimeter maar zeer weinig kennis.

Neem een relais met een spoel voor netspanning, sluit dit aan ipv het element.

Schakel met het relais een vermogensweerstand en koppel deze thermisch met de temperatuursensor.

http://www.dansdata.com/images/morecoolers/resistor300.jpg

Zodra de weerstand de sensor voldoende heeft opgewarmd zal de machine verder gaan.

Zodra de weerstand de sensor voldoende heeft opgewarmd zal de machine verder gaan.

Gaat dat lukken? De thermostaat gaat direct reageren als er koud water in de trommel komt.

Als TS weinig elektricien is dan kan hij beter de machine dicht laten. Zet de temperatuur op 30 graden en doe er genoeg warm water in.

Op 15 juli 2010 14:50:35 schreef Roland van Leusden:
Neem een relais met een spoel voor netspanning, sluit dit aan ipv het element.
Schakel met het relais een vermogensweerstand en koppel deze thermisch met de temperatuursensor.

Slim, maar in plaats van relais+weerstand+voeding lukt het denk ik ook wel met een gloeilamp. Deze aansluiten i.p.v. het element en op een of andere manier koppelen met thermostaat. Ik denk dat een 25 of 40 watt lamp(je) al voldoende warmte geeft.

Goed idee en uitvoerbaar: de gloeilamp. Ik zou dan een kastje buiten de machine kunnen maken waarin gloeilamp en thermostaat samenkomen. Moet wel op zoek naar een nieuwe/andere thermostaat want het element en de thermostaat zijn geintegreerd in 1 unit. Die kan ik niet zomaar verwijderen want dan zit er plotseling een groot gat onderin de kuip.
Affijn, het is misschien niet de meest elegante oplossing maar er valt wel iets mee te doen. Alles voor een schone was! Thnx

als je de waarden uitvlooit van de vaste temperaturen van de wasmachine , dus de waarden van de sensor onder 30 , 40 , 50 , 60 , 90 graden . dan kun je met een standenschakelaar en wat weerstanden al volstaan . daar de gloeilamp veel heter wordt als nodig en dan kan de machine weleens in beveiliging gaan .

scheelt ook weer 40 watt aan stroom .let wel dat als de machine gaat centrifugeren de agregaat raar kan reageren op de evt ongelijke trommellast . daardoor kunnen er spanningsverschillen komen die onder wat meer stroomverbruik op de agregaat minder merkbaar zijn .