bij het starten van deze machiene gaat de trommel direct bij wassen
in hoog toerental? om daarna stil te vallen,op de printplaat is niets speciaals te zien!Mij eerste gedacht zou gaan naar een toeretal ic.Iemand die hier meer ondervinding mee heeft?
dank bij voorbaat
willy

koolborstels kunnen op zijn , en ik heb eens gehad bij deze machine dat de stekker die in de motor zit eruit was gevallen .

Dit is een probleem in de terugkoppeling van motor naar electronica. De tachosensor is defect, kabelbreuk van tachosensor naar electronica. Tachosensor zit achter op de motor en heeft een ohmse waarde. Als het een speciale motor van siemens zelf is, kan deze ingebouwd zitten en misschien een hall sensor zijn.

Kortom: check eerst de bedrading en sensor.

Succes...

hallo smd alles terug in orde ,het was dus een defect van de tacho meter.allemaal bedankt voor de suggesties!
vgr

Bij mijn wasmachine loopt hij tot aan het maximum toerntal, waarna hij begint te oscileren, na een paar keer stopt de motor (programma f drogen.) is dat ook een probleem met de tacho???

Is dit onbelast??? als er geen snaar op zit/ wasgoed er in komt dit voor. Borstels nog lang genoeg??? Met een tacho probleem denk ik niet, gaat in overtoeren en stopt direct. Maarja, een half overleden (komt heel weinig voor) tacho kan, als tacho koud is, werkt hij wel en wanneer warm niet. Ohmse waarde meten, weet je alles

Op 16 juli 2010 00:25:30 schreef STEFF:
bij het starten van deze machiene gaat de trommel direct bij wassen
in hoog toerental? om daarna stil te vallen,op de printplaat is niets speciaals te zien!Mij eerste gedacht zou gaan naar een toeretal ic.Iemand die hier meer ondervinding mee heeft?
dank bij voorbaat
willy

Ik heb precies hetzelfde probleem nadat ik de koolborstels vervangen had van onze whirlpool wasmachine, type WMA275.

Misschien is tijdens het uit- en inbouwen er iets met de 2 draadjes naar de tachometer gebeurd. Wat voor ohmse waarde dien ik te meten zoals hierboven gesuggereerd?

Ik weet dat dit topic al wat oud is, maar misschien kan de initiator nog even aangeven wat het probleem met de tacho was en hoe dit opgelost is?

ander merk en type , start even een nieuw topic anders krijg je mot met de modjes....

Net zoals Testman zegt: start ff een nieuw topic. Dan kunnen we juist te woord staan

Maar om er niet op terug te moeten komen: afhankelijk van het merk meet een tachospoeltje tussen de dertig en driehonderd ohm. Als het tachotje (of de bedrading) kapot is zal je meestal oneindig meten.
Let ook op: in dat tachospoeltje draait een magneetje. Ik heb al toestellen gehad waarbij dat magneetje gebroken was of losgekomen.