robopeter
groet peter alvast bedankt
hallo
ik wil een vecht robot gaan bouwen zodat ik met mijn oom kan vechten.
mijn oom heeft meegedaan naan de robotwars maar wil niet zeggen hoe hij is gemaakt du hebben jullie nog schemas
Ik vrees dat je wat meer info zult moeten geven van wat je precies wilt hoor. Want nu zeg je gewoon ik wil een vechtrobot, en jullie moeten zorgen voor de schema's.
Die vechtrobots zijn in basis niet heel bijzonder aangezien ze met een afstandsbediening worden aangestuurd. Er zit weinig eigen logica in.
Koop een afstandsbediening en ontvanger set, een paar zware motoren met bijbehorende motorregelaar. Een aantal accu's. Eventueel een electonische klep om een pneumatische cylinder mee aan te drijven (voor bijvoorbeeld een grote hamer of zo). In dat geval heb je ook perslucht nodig. Een schema is eigenlijk niet nodig, want je sluit alles op dezelfde ontvanger aan. Mechanisch moet alles wel netjes uitgedacht worden.
Zo eventjes heel grof geschat, ben je alleen voor het platform zo'n 1000 euro kwijt. We hebben het wel over een vechtrobot en niet over een afstandsbedienbare auto. Dus alles is groter, zwaarder en dus duurder. Je zou kunnen kiezen om zo'n scooter voor senioren te kopen, modelletje rijdende bureaustoel. Dan heb je het basisplatform al bijna klaar (motor, accu, regeling) en moet je alleen nog de besturing regelen.
Dan komt er op het platform nog eens de bepantsering en de 'wapens'. Reken daar ook nog eens een eurotje of 1000 voor.
Kijk, als het om een simpel autootje ging dan was het allemaal een stuk goedkoper.
Je kan volgens mij veelbeter met iets kleiners beginnen (is van de eerste keer ook veel goedkoper). Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om een sumo-robot te maken. Met wat lego en een microcontroller platformpje kom je al een heel eind. Zie bijvoorbeeld de robots uit het volgende filmpje, die zijn allemaal gemaakt met lego en een Dwengo-bord met microcontroller. Op hun site staat er zelfs een uitgebreide tutorial over hoe je zelf een robotje kan maken. Die kan je dan zelf uitbreiden tot een autonoom navigerende robot, een sumo-robot of zelfs een geavanceerde zelf-lerende robot.
Als je voldoende kennis hebt opgebouwd kan je starten met het bouwen van meer ingewikkeldere, zwaardere en duurdere constructies zoals de robots gebruikt in robot wars.
robopeter
groet peter alvast bedankt
ik ben begonnen met het robotje het is een grote afstandsbestuurbare jeep in een nieuwe case en met een draaiend stuk metaal dus eigenlijk een mini hypnodisk