Nadat 1 van de dimlichten van men Golf 5 stuk was wou ik er fellere inzetten zoals de originele lampen van VW (was al vervangen).
Nu kwam ik dit tegen:
http://www.pollin.de/shop/t/MDY3OTA5OTk-/KFZ_und_Zweirad/Elektrik/Halo…
Nu zo'n blauw licht staat wel mooier maar klopt het ook wat ze zeggen over betere lichtopbrengst dan een normale witte Halogeenlamp?

Nou echt blauw zijn ze natuurlijk niet..

maar het licht is wel beter vind ik..

(vervang er een en zie het verschil)

Ik heb er een set gekocht maar eerlijkheidshalve valt de kwaliteit van het licht wat tegen.
De kleur van het licht licht is net hetzelfde dan gewone halogeenlampen en de lichtopbrengst is ongeveer hetzelfde terwijl men op de verpakking zet dat de lichtopbrengst met 20% toeneemt.

je moet wel weten dat het menselijk oog minder gevoelig is voor blauw licht.
een blauwe xenon lamp die meer light produceerd, zal in ons ogen minder presteren dan een felle gele lamp die net iets minder geeft. (ik zeg duidelijk NET IETS MINDER en niet de helft minder, want dat valt wel op).

ook moet je opletten met die 'betere lichtopbrengst' lampen.
als je een koplamp van een auto produceerd, en je nemt 13V als spanning aan, dan zal die lamp in de rijdende auto (makkelijk 14V boorspanning) genoeg licht opbrengen.
als je nu een lampje maakt die eigenlijk voor 11,5V gebouwd is, dan zal die veel meer licht geven op 14V, maar de levensduur veel minder.

dus als je niet elke 2maand lampen wil vervangen ...

hetgeen ik de laatste jaren merk, ik heb bij mijn opel ascona destijds nooit een koplamp moeten vervangen (H4), bij mijn autos thuis (allemaal +25jaar) moet ik ook amper lampen vervangen, tenzij ik ze eens laat vallen tijdens demontage.
men nieuwe megane heeft op 1,5jaar al 3 kapotte lampen gehad (en vermoed dat de 4de eraan zit te komen weer. eerst de linkse, week erna ofzo sneuvelt de rechtse).
is dat nu door een hogere spanning, of slechtere lampen weet ik niet (aangezien mijn lampen in men oldy's niet kapot gaan, steek ik er ook geen nieuwe in)

Het is mijn eerste lamp in 20000km dat ik mijn auto heb. Komt denk ik doordat er 2 verschillende inzaten.
Op tv heb ik onlangs dit gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4&feature=related

Ben ik blij dat ik een Golf heb en geen Megane.
Tegen dat je de lamp vervangen hebt van een Megane kun je bij een Golf bijna een volledig onderhoud doen.:p
Veel succes fcapri :p

De immer toenemende vraag naar elektrisch vermogen heeft ervoor gezorgd, dat de boordspanning steeds iets hoger werd om hieraan te voldoen. Nu dit niet verder verhoogd kan worden zonder te lamplevensduur drastisch te bekorten, gaan er stemmen op om de boordspanning te verhogen naar 48 volt.

De blauwe lamp geeft minder licht OF gaat snel dood.

De boordspanning is rond de 13.2V toch?
Kan het zijn doordat er 2 verschillende lampen inzitten dat ze sneller stukgaan? Misschien is dat ook het probleem van fcapri?

boordspanning is wel hoger dan 13.2V, dit kan oplopen tot 14.4V.

ik heb gelijke lampen, mijn auto was nieuw, is leasing en gaat voor elk probleem binnen bij de dealer. had die paar maand toen 1 lamp sprong, ff binnen gedaan, lamp vervangen, paar dagen later de andere kant kapot. binnen gedaan, lamp vervangen, t ging een paar maand goed.

dan weer lamp kapot, aangezien ik binnen een 2000km op onderhoud moest heb ik gewacht en bij onderhoud laten vervangen. vermoed dat men volgende direct gaat volgen weer.

bij men kangoo mocht ik echt geen 2weken wachten want de 2de ging ook kapot en dan heb je geen verlichting meer.
men ouders rijden met een audi, en daar was er ook eentje kapot, en binnen de kortste keren de andere ook.

ik merk meer en meer dan jonge auto enorm lampen verslijten, en men oude mormels nooit. eingelijk zou ik eens 2 nieuwe lampen moeten steken in een oldtimer en zien of ze ook snel kapot zijn. nu pak ik gewoon altijd een lampje uit men reserve koplampen die ik heb liggen (en dat zijn dus altijd +10jaar oude lampen nog).

men dodge zijn boordspanning tijdens rijden loopt zelf op tot meer dan 14.5V. k zet dan altijd een electrische fan aan en door deze belasting hang ik rond de 13.8V. deze is wel van 1976 en heeft NIKS van electrische verbruikers aan boord, zelf geen radio. misschien dat daardoor men spanning durft oplopen. met lichten aan, of 1 electrische fan, of met een pinker aan, zakt het onder de 14V (bij een pinkers dus ff lager, weer hoger, ff lager, weer hoger :-) )

Dan mag je wel uitkijken voor je accu (of er zit een zilvercalciumaccu in, die kunnen daar beter tegen).

Overigens zijn goede autolampen bij mijn weten ontworpen voor 14V, anders zouden ze nog veel sneller stuk zijn. Maarja die halve volt extra werkt al met een 13e macht door in de levensduur.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (50%)]

die accu is al 2 keer volledig doodgegaan in de winter (paar maand niet mee rijden bij vriesweer). deze alternator brengt die weer tot leven :-)

bij goedkopere lmpen met hoge lichtopbrengst worden die net ontworpen voor lagere spanning. veel licht heb je idd, en na een maand kapot

Ik neem aan netjes losgekoppeld als je niet rijdt? Dan zou hij in principe niet eens helemaal dood mogen zijn na een paar maanden.

De nieuwste generatie H1 van Philips met WIT licht geeft toch veel meer licht in mijn oude ford capri dan de originele pitten van destijds. Ik zou het toch een keer proberen fcapri! Heerlijk; eindelijk zicht.. :-)

Bij die oude kisten kun je het verschil echt beter zien.

waarom niet gewoon een Xenon setje ?
is altijd goed en zeker meer lichtopbrengst
en gaat normaal gesproken ook nog eens langer mee

[Bericht gewijzigd door ledfreak op (24%)]

Altijd goed, zou ik willen bestrijden. Ook bij setjes die voor retrofit gemaakt zijn, heb je het probleem dat het allemaal net niet helemaal goed met de reflector wil samenwerken en dat je ze dus vrij laag moet afstellen of dat het lichtbeeld sowieso niet 100% is. Je verliest dan toch iets van het voordeel. Bovendien valt het met die levensduur nog best tegen, ik meen een factor 4 voor de goedkopere setjes.

Overigens, off-topic maar toch ook weer niet: Philips wil 150 banen verplaatsen van Narva in Plauen naar Polen. In Plauen worden onder andere autolampen gemaakt. In tegenstelling tot Roosendaal (was een nieuwe glasoven beloofd die niet doorgaat) legt het personeel zich daar niet bij neer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Voor een xenon set voor Golf 5 zit ik al aan 400 euro. Daarbij is alles inbegrepen. Vind ik toch wel wat veel hoor. Ik zal het toch houden bij de gewone koplampen.