Led_Freak
Als het maar werkt!
Sturing is nog in ontwikkeling
Hallo,
Heb voor men vraag toch wat rond gekeken maar zou graag zeker willen zijn.
Het gaat dus over de volgende motorregeling
Hiermee zou je (met de extra schakeling toegevoegd) tot 30V kunnen belasten en tot 10A. als ik het juist begrijp.
Maar de BUZ11 kan tot 50V en 30A aan dus dat snap ik toch even niet...
Ik zou een mottorschakelijk moeten hebben die 24V aankan (liefst zelfs 36V) en tot 42A mag belast worden (continu)
ik zou hiervoor de BUZ11 vervangen door een BUZ100
Zou dit werken of moet ik nog meer veranderen?
Het wil wel. Je kan voor de BUZ11 een dikere mosfet pakken. Let er wel op dat je de diode (D3) ook sterk genoeg moet nemen.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Klopt, maar hou er wel rekening mee dat de 7812 maximaal 35 Volt mag hebben.
Anders moet je even wachten tot iemand met meer ervaring dit kan bevestigen.
NV_Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Op het schema wordt een 7812 gebruikt voor de voeding van de 555.
Denk er wel aan dat de 7812 max 35V op zijn ingang verdraagt.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/150/44435_DS.pdf
Led_Freak
Als het maar werkt!
Ik zie inderdaad iets staan van 35V
maar staat nergens bij dat het de maximum is ofzo (zal wel zo zijn)
Moet ik dan om op 36V te werken eerst nog een andere voeding voorzien voor de 7812 ?
Ik ben hier ooit nogal uitgescholden - vermoedelijk terecht - omdat het me vanzelfsprekend leek dat een 555 gelijk welke mosfet aangestuurd krijgt, dat is dus kennelijk niet het geval. Voorzover ik begrijp komt het er nogal op aan dat je de gate-capaciteit erg snel wilt op- en ontladen, om de mosfet zo kort mogelijk in de overgangsfase te houden waar er vermogen wordt gedissipeerd.
Wellicht is een drivertrap tussen de 555 en de zware mosfet(s) aan te bevelen.
Op 18 juli 2010 17:06:30 schreef Led_Freak:
Moet ik dan om op 36V te werken eerst nog een andere voeding voorzien voor de 7812 ?
Serieweerstand zal wel volstaan. Bepaal de minimum- en maximumstroom door de 7812 en kies dan de weerstand zodanig dat de ingangsspanning van de 7812 altijd binnen de grenzen blijft. Elko van pakweg 100µF/50V van ingang 7812 naar massa.
NV_Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Op 18 juli 2010 17:06:30 schreef Led_Freak:
Ik zie inderdaad iets staan van 35V
maar staat nergens bij dat het de maximum is ofzo (zal wel zo zijn)Moet ik dan om op 36V te werken eerst nog een andere voeding voorzien voor de 7812 ?
Absolute Maximum Ratings (Note 3)
If Military/Aerospace specified devices are required,
please contact the National Semiconductor Sales Office/
Distributors for availability and specifications.
Input Voltage
(VO = 5V, 12V and 15V) 35V
http://www.circuitsonline.net/forum/view/85737
Als ik die herlees was de kritiek eerder dat een 555 beter geschikt is dan een PIC, maar er staat daar wel een mooie mosfet-driver discreet uitgetekend, en je vindt er ook verwijzingen naar IC-versies.
Led_Freak
Als het maar werkt!
Dit is wat ik tot nu toe heb.
Hier moet dan op de plaats van de weerstand R2 de FET driver komen.
En de Transistor BUZ11 moet nog aangepast worden
-) Moet D3 ook niet zwaarder worden? Reeds eerder aangegeven, trouwens.
-) C7 lijkt me erg ruim bemeten, ik zou denken dat 1000µF al heel wat is.
-) Ook zal R3 wel geen 5 watt gaan opnemen denk ik, al kan ik zou gauw het stroomverbruik van de 555 niet inschatten.
-) Om het heel netjes te doen zou je nog een 100nF over de 12V kunnen zetten, parallel aan C5 dus, maar dan vlak tegen de 555.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik noem deze 'motorregeling' eigenlijk geen regeling, maar een stuurschakeling. Jezelf stelt namelijk het toerental van de motor in en het toerental dat kan variëren door belastingsveranderingen, wordt niet m.b.v. een automatische regelschakeling constant gehouden. Er vindt namelijk geen enkele terugkoppeling van het gemeten motortoerental naar een vergelijkingsschakeling plaats. De vergelijkingsschakeling vergelijkt het gemeten toerental met de gewenste waarde (setpoint). Afhankelijk van de afwijking en de snelheid van de afwijking tussen de gewenste toerentalwaarde en de gemeten waarde, wordt het toerental van de motor d.m.v. een PID-regelaar bijgeregeld. En dit vindt in deze schakeling absoluut niet plaats.
Daar heb je wel een punt, dawmast; maar als je dan toch zoveel belang hecht aan correct woordgebruik, dan mocht je wel eens het toerental schrijven.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Waarom R3?
24V valt binnen de specs van de regelaar.
Je kunt eventueel ook meerdere BUZ11 fets parallel zetten als de 555 output stroom dat aankan met die frequentie. (Of indd een BUZ100)
Led_Freak
Als het maar werkt!
BFM:
- D3 heb ik even over het hoofd gezien. bedankt om nog even te melden.
- Bij C7 heb ik mezelf verward. heb wat gaan kijken op het volgende waar stond 'boven 15V en 1A 4700µF te nemen' (Zat hier nog met met het motor gedeelte in men hoofd)
- R3 komt rechtstreeks uit de motorschakeling hier. Denk dat hij niet nodig zal zijn.
- De 100nF is niet echt nodig als de 7812 voeding vlak naast de 555 staat toch?
dawmast:
Snap niet zo zeer wat je bedoeld. Het is simpelweg de bestaande motorregeling die ik aanpas zodat hij 24V/42A kan sturen
Een Elektrische regeling moet toch zoizo "sturen"
Stijntje:
Heb er ook al aan gedacht maar zal mss niet nodig zijn.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Wat dawmast bedoelt: deze schakeling regelt alleen de duty-cycle van de motor, en daarmee indirect ook de snelheid. Echter, als de motor een zware last heeft draait deze trager bij dezelfde duty-cycle als wanneer deze een lichte last zou hebben. Als het een echte snelheidregeling was zou hij de snelheid terugmeten en de duty-cycle daarop aanpassen.
Dit is dus puur een stukje filosofie over het woord 'regeling'.
Die 100nF is altijd goed, zo dicht mogelijk over de voedingspinnen van het IC zetten.
Wat betreft R3, die haalt helemaal niets uit als je alleen de NE555 erop hebt. Kun je gewoon weglaten. Als je het geheel op 36v wilt gebruiken zou ik er een paar diodes voor zetten oid. Beetje vies, maar het werkt beter dan een weerstand in dit geval. Je kunt zelfs wat diodes opnemen in de GND lijn van de regelaar, dan wordt je spanning ook wat hoger dan 12v maar dat kan de NE555 best aan.
D5 zeker weten laten staan trouwens.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 juli 2010 23:03:24 schreef mr.stijntje:
Je kunt eventueel ook meerdere BUZ11 fets parallel zetten als de 555 output stroom dat aankan met die frequentie. (Of indd een BUZ100)
De gate capaciteit van meerdere BUZ11's parallel is groter die van één BUZ100
mr.stijntje
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt de 7812 beter vervangen door een LM317 met de juiste weerstanden om op 12V uit te komen; die LM317 mag (uit m'n hoofd) zijn ingang 40V boven zijn uitgang hebben, dus in principe zou je die met 52V kunnen voeden.
Maar (er is altijd een maar), bij het inschakelen in de uitgang van de LM317 0V, en als je dan 52V op de ingang zet, zit je alsnog buiten de specs. Dit kun je wel weer oplossen door de condensator aan de uitgang klein te nemen, en aan de ingang een grote condensator met een weerstand te zetten, zodat de ingangspanning relatief langzaam op komt. Eigenlijk kun je beter een LM317HV regelaar nemen, als de voedingsspanning zo hoog kan worden.
Zolang je onder de 40V blijft, kan een LM317 dat gewoon aan zonder kunst- en vliegwerk.
Wat betreft de keuze tussen een gate driver of niet; met de FETs direct aan de 555 zullen de schakelverliezen wel wat hoger zijn, maar als de schakelfrequentie niet te hoog is, zal dat best acceptabel zijn. De geleidingsverliezen zijn bijna altijd (veel) groter dan de schakelverliezen, zelfs als je een FET neemt met een hele lage Rdson.
Led_Freak
Als het maar werkt!
moet D3 een schottky zijn?
SparkyGSX:
Waarom de 7812 veranderen? deze kan tot 35V aan en er komt maar 24 op.
Iemand dan een sugestie om er meer een "regeling" van te maken?
[Bericht gewijzigd door Led_Freak op (75%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 18 juli 2010 14:33:40 schreef Led_Freak:
...
Ik zou een mottorschakelijk moeten hebben die 24V aankan (liefst zelfs 36V) en tot 42A mag belast worden (continu)
Daarom, dus.
Een echte regeling kan wel, maar dan kom je toch al snel op een hoop analoge elektronica, of een microcontroller o.i.d.
Je moet dan ook de snelheid meten, met een extra sensor, of door de stroomrimpel of tegen-EMK te meten. Het wordt dus meteen een heel stuk ingewikkelder.
Led_Freak
Als het maar werkt!
Als ge het zo bedoeld wel ja 
Zal mss een switch voorzien om te kunnen kiezen tussen 24V en 36V ( 7812 & de LM317 )
Denk dat ik het zo ga laten
Is al niet zo simpel om een gepaste motor te vinden laat staan 1 met ingebouwde sensor
& begin er voorlopig ook niet graag aan
Maar de schakeling zal zwaar genoeg worden dus zal dit wel zonder terugkoppeling wel lukken denk ik.
[Bericht gewijzigd door Led_Freak op (17%)]