Heb een ingaande voeding van 24v, echter de motor die ik dien aan te sturen is 12v@5A.

Nu ben ik benieuwd of het ook verantwoord is als ik hem aanstuur op 24v met een duty cycle van max 50%. Dus voor de snelheidsregeling regeling v.d. motor zal ik tussen 0<duty<50% opereren.

Het gemiddelde zal dan op 12v zitten. Nu ben ik benieuwd of dit schadelijk is voor de motor (bv. de koolborstels?)

Iemand ervaring hiermee?

De motor ziet toch echt pulsen van 24V en zal daardoor dus ook meer koppel kunnen leveren maar ook grotere startstromen trekken dan op 12V.

Of de motor daar tegen kan ik heb geen idee.

Volgens mij kan dat. Je loopt wel het risico dat je electronica kapot gaat, permament aan gaat (*), en vervolgens ook je dure motor kapot maakt.

(*) En als je FET kapot gaat, blijkt ie vaak permanent aan te gaan....

[Bericht gewijzigd door rew op (84%)]

Het ligt een beetje aan het type motor, er kommen inderdaad pulzen van 24VDC op te staan. Maar er zijn motoren zat die dat niet erg vinden, bv een ruitenwisser motor kan er goed tegen.

Ik krijg m`n spul over 2 weken binnen, zal proefondervindelijk kijken hoe het gaat. Heb het ontwerp zo gemaakt dat ik er direct een 12v voeding voor kan hangen zonder problemen voor de sturing.

@rew
Bij kortsluiting van een FET o.i.d. zal de motor een dergelijke stroom absorberen waardoor de zekering doorslaat.

Inderdaad, goed afzekeren kan helpen om dat soort ongelukken te voorkomen. Prima plan.

Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar als je er een dikke condensator over de uitgang van je PWM hangt, zal die de spanning dan niet wat afvlakken?

Het lijkt me niet dat je dit wilt, dan gaat je snelheidsregeling ook met die 'afgevlakte spanning', oftewel, geen PWM meer.

Gewoon deze bouwen met een IQ van 0.
Verhaaltje lezen wat er bij staat. Dan kan er niks mis gaan.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Op 27 juli 2010 10:26:19 schreef Totale beginner:
Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar als je er een dikke condensator over de uitgang van je PWM hangt, zal die de spanning dan niet wat afvlakken?

Dat kan, maar wordt voor grotere verbruikers niet gedaan. Als je achter een PWM een inductie hangt (zoals je motor) ga je wel spanningspulsen krijgen ter grootte van de voeding, maar de STROOM ga je regelen met je PWM. Bij korte pulsen kan de stroom maar een klein beetje klimmen en dalen: dus een laag gemiddelde, bij lange pulsen krijgt de stroom meer de kans om te klimmen, dus een hoger gemiddelde.
Koppel staat recht evenredig met stroom, dus als je PWMt, dan regel je eigenlijk je koppel. Dat geeft ook regeling aan de snelheid uiteraard.

Motoren aansluiten via PWM op een hogere voedingsspanning wordt wel gedaan, zolang de PWM de stroom binnen de specs houdt én de isolatie van de motor de spanning toelaat. Het wordt gedaan bij o.a. stappenmotordrivers, zo kan een 5V stepper met een driver op 40V werken, daardoor starten ze ook zo snel. Maar de isolatie moet erop berekend zijn.

Als je PWM pulsen wil afvlakken heb je eigenlijk een weerstand/condensator combinatie nodig, die vormen een laagdoorlaatfilter en middelen de spanning uit.

- - big bang - -

Als je een 12V-verbruiken op 24V aansluit, en aanstuurt met een duty-cycle van 50%, krijgt de verbruiker het dubbele van zijn normaal vermogen te verwerken!!!
De duty-cycle moet in dit geval 25% zijn. Reken maar na...

Op 27 juli 2010 20:08:17 schreef pros:
Als je een 12V-verbruiken op 24V aansluit, en aanstuurt met een duty-cicle van 50%, krijgt de verbruiker het dubbele van zijn normaal vermogen te verwerken!!!
De duty-cicle moet in dit geval 25% zijn. Reken maar na...

Je hebt gelijk. De motor mag 12*5A=60Watt verbruiken. In mijn circuit heb ik een stroom sensor erbij zitten zodat ik tijdens elke puls de stroom kan bepalen.
Ik verwacht niet dat de stroom 10A wordt, zoals jij illustreert (24v*10A=240W) maar eerder ergens tussen 5A < A < 10A. Ik zal daarom in software het gemiddelde vermogen berekenen en zorgen dat deze niet over de 60Watt komt. Dan zit ik safe, toch?

Op 27 juli 2010 19:53:13 schreef ohm pi:
Gewoon deze bouwen met een IQ van 0.
Verhaaltje lezen wat er bij staat. Dan kan er niks mis gaan.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Ik denk niet dat je begrijpt wat er in dit topic verzocht wordt.

Een motor zal zich helemaal anders gedragen in zo'n situatie dan een ohmse weerstand, dat hoeft geen betoog. Maar als je uitgaat van veilige waarden, kan je weinig stukmaken, me dunkt. Nadien kan je zonodig nog steeds een tandje bijsteken...

Op 27 juli 2010 10:26:19 schreef Totale beginner:

Ja. Maar dat is JUIST niet handig. Je doet PWM. De stuurtor gaat dan ofwel helemaal aan V=0, I=X, of helemaal uit V=Y, I=0. In beide gevallen is het vermogen in de tor 0*X of Y*0 = 0. Zo komt er weinig vermogen in je schakeltor te zitten en ben je zuinig bezig en/of kan je een kleine tor gebruiken.

Zet je een condensator er op, en wil je 6V, 5A hebben op je condensator, dan zit je ook (12V - 6V = ) 6V weg te stoken in je transistor. Die moet nu ineens 30W aan warmte kwijt! En dat is verlies.

Dit kan je weer oplossen door een spoel tussen de tor en de condensator te zetten. Dan heb je een schakelende voeding gemaakt. :-)

Op 28 juli 2010 09:31:58 schreef willyp:

Ik denk niet dat je begrijpt wat er in dit topic verzocht wordt.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Maar met alle aanwijzingen die nu gepost zijn, ben je er in principe wel uit hoe je je motor moet aansturen.