Ik wil graag een opamp maken voor mijn elektrische gitaar en mp3 speler,
het gaat om de eerste opamp en de toon+volume regeling op deze site 100W Guitar Amplifier Mk II
Dus dit ongeveer:
Alleen als IC ga ik de OPA2134PA gebruiken. ik heb +12v en -12v beschikbaar als stroombron.
Nu is mijn vraag, zijn de waardes van de potentiometers vooral die van het volume niet te hoog?, ik wil het mono signaal rechtstreeks aansluiten op beide ingangen van een 2x27w eindversterker.
Het is een passieve toonregeling... vandaar dat er een hoge weerstand nodig is voor de volumepotmeter. Anders zou de toonregeling (door de zware belasting) niet goed werken.
Overigens is het daarom waarschijnlijk noodzakelijk om er een hoog-impedante buffertrap achter te zetten. Als je deze trap gaat belasten met een eindtrap met 50kΩ ingangsimpedantie krijg je waarschijnlijk problemen.
PS: Waarom een OPA2134PA gebruiken voor een gitaarversterker?
PS2: Ga je een opamp bouwen? of een preamp?
Oke, en is het mogelijk om een 470k Log potentiometer te gebruiken ipv 500k?
Ik wil de OPA2134PA gebruiken omdat ik dit las op de pagina:
If you use the TL072 opamp as shown, you may find that noise is a problem - especially at high gain with lots of treble boost. I strongly suggest that you use an OPA2134 - a premium audio opamp from Texas Instruments (Burr-Brown division), you will then find this quite possibly the quietest guitar amp you have ever heard (or not heard
. At any gain setting, there is more pickup noise from my guitar than circuit noise
dus om zo min mogelijk ruis te hebben en ik sluit mijn mp3 speler aan op de LO ingang van het schema.
Trouwens: die hoog-impedante buffer trap is dat wat bij "Figure1 - Guitar pre amplifier" op http://sound.westhost.com/project27.htm helemaal aan de rechterkant in het schema staat?.
Dat lijkt me een goede reden om een betere opamp te pakken... Zeker in de eerste versterkertrap.
Je kunt de tweede buffertrap uit het genoemde schema aanhouden... eventueel kun je alles vanaf C10 weglaten... want dat is vooral een "overdrive" schakeling. De uitgang van de tweede opamp wordt dan meteen de uitgang van de preamp.
Als volumepotmeter kun je altijd het beste een logaritmische versie pakken omdat het menselijk gehoor ook (min of meer) logaritmisch werkt als het om geluidsvolumes gaat. 470kΩ in plaats van 500kΩ maakt geen verschil.
Ik weet niet zeker of het qua geluidniveaus en onderlinge wisselwerking gaat werken als je een mp3-speler en een gitaar tegelijkertijd wilt gebruiken. Misschien kun je achter de preamp nog een mengtrapje maken.
Ja het is iets duurder maar het lijkt me een stuk beter zo.
Bedankt voor de hulp, dus het schema moet er zo uitzien?:
Werkt de volume potentiometer dan nog goed genoeg?, omdat er na de pot. een opamp is.
De volumepot zal weinig problemen geven omdat je deze belast met 1MΩ.
Ik zou nog wel even kijken naar de versterkingsfactor van beide trapjes... volgens mij versterken ze nu allebei 15x... dus in totaal 225x. Misschien is dat iets teveel van het goede. 
Misschien kan het nodig zijn om R6 en R11 wat te verhogen... het zal vooral afhangen van de gevoeligheid van je eindtrap.
Tja ik weet de gevoeligheid van de eindversterker nog niet, heb een oude besteld op marktplaats wacht er nog op.
225x klinkt als erg veel , heb er helaas niet veel verstand van.
hoe groot/klein kan ik R6 en R11 het beste maken?
Uit mijn hoofd zeg ik dat de versterking ongeveer dit is:
(1+ R12/R11) x (1+ R7/R6)
Overigens hou je dan geen rekening met de verzwakking in het toonregelnetwerk en volumepotmeter en de stand van de "bright" switch.
Misschien gewoon beginnen met een instelpotmeter van 50kΩ in serie te zetten met R11 zodat je de versterking van de tweede trap kunt afregelen op het gewenste niveau.
Djuke
Kijk voor zelfbouw artikelen, printen, kits en onderdelen (chipamps, opamps, elco's, etc) in m'n webshop: https://webshop.djuke.nl
Ben momenteel ook een bas/gitaarversterker aan het maken die naast gain en bas/mid/treble toonregeling ook nog een effect loop heeft en JACK/XLR uitgangen. Er is een verslagje met schema's van gemaakt op m'n site:
http://www.djuke.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=8:gui…
Het schema van ESP heb ik gezien, maar persoonlijk vond ik het een beter idee om de versterking en toonregeling via aparte opamp stages te doen, daarmee wordt de performance veel beter. Het geheel werkt nu met 3 opamps (2x OPA2134 voor de delen met hoge gain, 1x NE5532N voor effect loop buffering/XLR out)
. At any gain setting, there is more pickup noise from my guitar than circuit noise