Waarom is een gelijkspanning op een luidspreker schadelijk

Ik maak voor mijn geintegreerde proef een 60W hexfet versterker.
Ik zou graag de theoretische achtergrond kennen voor wat gelijkspanning schadelijk is voor luidsprekers.

Gedetailleerd aub.

When you kill for money, there are no rules!!! (The Psychology of the Assassin)

in dat een spoel voor gelijk spanning geen weerstand heeft. waar door er duss te veel stroom loop en hij verbrand.

xl = 2 phi f l
dusss lagere f. lagere xl

Grote klap, zwarte bek!

Ik dacht dat het kwam door de koelende werking van de bewegende luidspreker, maar zeker ben ik daar niet van. ( de "wind" blaast de warme lucht weg)
@ Baloe : Als ik een luidspreker van 4 ohm uitmeet met een multimeter heb ik toch nog zo'n 3.5 ohm DC-weerstand.

High met Henk

Special Member

hmm, dit is wel heel kort door de bocht.

je hebt wel voor een deel gelijk maar er zijn meer redenene en de weerstand is nooit 0. een speol krijgt een lagere weerstand Ongeveer 80 % van de impedantie is ohms(afhankelijk van de speaker, maar 4 ohm imdeantie heeft ongeveer 3 ohm weerstand ohms gemeten)
dus er gaat bij dezelfde spaning meer stroom lopen, dus meer vermogen.

daarnaast is een DC dus ook veel energierijker. van een sinus 50 hz mag je zeggen dat hij slechts 0.707 van zijn topwaarde heeft. de spanning gaat immers regelmatig door het 0-punt dan is er dus even geen vermogen.

Als extra bijkomende factor is er natuurlijk ook de mechnische belasting welke hoger is bij volle uitslag. Hoeveel invloed dat dit heeft kan ik je niet vertellen, maar dacht wel da thet invloed had

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De oppervlakte van een sinus met topwaarde 1V heeft slechts 0,63x de oppervlakte van een gelijkspanning van 1V

maw: per tijdseenheid wordt er veel meer energie omgezet in warmte.

De bovenvermelde redenen komen daar nog eens bij (lagere DC weerstand etc) waardoor er nog meer stroom vloeit en dus nog meer warmte ontwikkeld wordt.

Je moet alles binnen verhouding zien, als je een gelijkspanning van 1V op een luidspreker zet die bijvoorbeeld 8 ohm impedantie heeft en waar 100W rms continu mag door gestuurd worden, gaat deze niet stuk of opbranden of whatever.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
High met Henk

Special Member

Op 20 februari 2004 16:42:11 schreef Koen Van Vlaenderen:
De oppervlakte van een sinus met topwaarde 1V heeft slechts 0,63x de oppervlakte van een gelijkspanning van 1V

Klopt je hebt hierin gelijk, maar is beetje afhankelijk daarom wordt vaak 0.707 aangehouden.

Die 1V door een 100 W rms heb je wel gelijk, gaat prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???