Hallo,

Ik ben Sandra uit Zoetermeer en vroeger heb ik van huis uit wat auto en electronica techniek meegehad.

Ik heb nu zelf iets ontwikkeld en ik wil graag vragen of iemand mijn projectje eens kan bekijken.

Ik heb het gemaakt met Crocodille en wil graag weten welke componenten er toegepast moeten worden.

Ik hoor het wel als er iemand wil kijken

Groetjes Sandra

Gooi het projectje als het natuurlijk niet geheim is hier maar neer en dan zijn er vast (meerdere) mensen die er naar willen en kunnen kijken. Want dat is nou eenmaal de kracht van dit forum :)

Zou je een screenshot kunnen posten van het schemaatje wat je gemaakt hebt in Crocodille? Dan kunnen we in dit topic aanwijzingen geven.

Ben blond hoor. Maar ik ga het proberen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/s.gif

Een kleine uitleg:

Het gele vierkant is een bestaande kast met electronica. Deze stuurt de motor links of rechtsom voor ongeveer een halve seconde.
De dikke zwarte lijnen zijn ook standaard.

Daar hoeven we dus niet naar te kijken.

Het gaat erom dat de groene spoeltjes worden aangestuurd worden als het motortje aangestuurd word. Die tijd van die spoeltjes moet ongeveer 6 secondes zijn.

De schakelcontacten die bij de spoeltjes horen die kan ik zelf wel bedenken.

Het gaat mijn dus om de componenten die in de rode hokjes staan. Ik weet niet welke ik daarvoor moet nemen. Er zijn er zoveel als ik bij conrad kijk bijvoorbeeld.

Jullie zullen je wel afvragen hoe komt het dat een dame interesse heeft in dit soort gedoe. Wel ik heb het van vroeger meegekregen en ben me er altijd een beetje in blijven verdiepen. Evenals vrachtwagen dat vind ik ook zoiets moois.

Overigens heb ik het geprobeerd met croco en na lang zoeken is het me gelukt om dit werken te krijgen in het programma. Maar nu nog in het echt???

Wie durft??????????????????

Fijne avond nog.

Sandra

Dit kan niet werken
De lasten mogen niet gestuurd worden door een transistor in GCS.
Je krijgt je basis nooit hoog genoeg.
Ofwel heb je een bootstrap nodig ofwel "schakelt" je transistor in actief gebied.

Bovendien zie ik geen vliegwieldiodes.

Je zet best je relais in de collectorleiding. Over het relais zet je een vrijloop/vliegwieldiode in sper t.o.v. de voedingsspanning.
Of je kunt deze diodes over de CE zetten met de kathode naar de collector en de anode aan de emitter.

Kan je het zo tekenen dat het wel werkt dan??? Enne ik ben blond hoor. Al die moeilijke termen dat weet ik niet

Ai, dit zou even kunnen duren en ik moet morgen gaan werken. ;-)
By the way, die 14V zeners in serie met de condensatoren snap ik ook niet.

[Bericht gewijzigd door Wim P. op (37%)]

Haha hoeft niet vandaag. Maar lief dat je het eventueel wil doen

Of PNP transistoren gebruiken ipv NPN.
De diodes met capaciteit kunnen weg dan

Je laat de transistoren dan schakelen dmv de ground ipv een spanning
dus vanaf aansluit klem motor:

basis weerstand - pullup weerstand naar voeding + basis van PNP, Collector aan relay en Emitter aan voeding.

Helaas kan ik het nu even niet uittekenen.....

Oja vergeet geen diode over de relais te plaatsen, anders gaat de tor eraan....

[Bericht gewijzigd door williewortel op (11%)]

Eerst en vooral verander je schakeling zo dat alle relais in de collectorleiding zitten i.p.v. in de emitterleiding.

Ik neem aan dat je een motor link- en rechtsom wilt laten draaien ?

Dan zijn er betere alternatieven dan relais.
Een H-brug lijkt dan interessant.

Inderdaad. Nou maak me gek!!!!!!!!!!

Ik wacht je tekening wel af.

De kans dat ik je gek maak, is groot.
Maar dat helpt je niets in deze.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/80266/1/h+brug
of zoveel andere H-brug topics die je onder "zoeken" op deze site kan vinden...

[off topic] Toch geen herexamen, zeker ? ;-)
[/on topic]

[Bericht gewijzigd door Wim P. op (13%)]

Haha.

Nee geen herexamen. Gewoon een projectje wat ik zelf heb bedacht.

Een H-brug is the way to go...

Ik veronderstel dat het een schakeling is om wat te proberen en wat te begrijpen, dus mits wat aanpassingen krijg je dit ook wel werkende hoor. Eerst effe over het geel blok.
- De 2 reais: linkeraansluiting aan + ipv -
- 2 transistors omdraaien, zodat het pijltje naar beneden staat
- Pijltje van de transistors aansluiten aan de - ipv +
- Tussen schakelaar en basis van transistor een weerstand zetten
- Over de voeding van bijde relais een diode in antiparallel zetten

En laat alle rest buiten het geel blok even achterwegen tot dit werkt. (buiten de motor natuurlijk, maar zo "blond" zal je wel niet zijn :) )

Hoi,

Het gele blok is een bestaand iets. Daar hoeft niet naar gekeken te worden. Het gaat om de componenten die daar linksonder zitten.

Dus de componenten en de dunne lijnen.

Die 14V zener die sit er om de stroom tegen te houden anders lopen de condensators leeg over de massacontacten in de gele doos.

Ik kreeg het programma anders niet werkend zoals ik bedacht had.

Maar goed als dit niet gaat werken hoe dan wel????

Zoals ik het nu zie, moet een relais (naargelang de richting dat de motor draait) aangetrokken worden, en een bepaalde tijd aangetrokken blijven wanneer de motor wordt stop gezet. (Zie ook juist in je uitleg dat dit de bedoeling is :) )

Wederom staan deze 2 relais verbonden met de emitter van je transistoren. Je kan beter de emitter met de GND verbinden en de relais tussen 12V en de collector van de transistor zetten. Ook met een diode in antiparallel met het relais.

Voor de transistor kan je bv een BC547 nemen, als de stroom die je relais trekt niet groter is dan 100mA, want dit is de maximum stroom die de bc547 kan schakelen.

Tussen je zenerdiode en de basis van de transistor moet ook een weerstandje komen.

Dan om de waarde te weten van de 2 condensatoren, moet je terug de stroom weten die door het spoeltje van je relais loopt. Is deze stroom heel groot, zal je een grotere condensator moeten nemen, dan dat de stroom heel klein is.

Het is gemakkelijker wanneer je een relais kiest, en dan hier de specificaties neer zet, dan kunnen we je verder helpen met de rest van de componenten te kiezen.

Zo zeg bedankt voor de hulp alvast.

Het zou dan zoiets moeten worden???

http://www.uploadarchief.net/files/download/zo%20dus.gif

De waardes zijn niet door mij ingevuld.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]

Maar hoe blijven de transistors nu langer in geleiding als dat het motortje bovenaan draait???

Het zou zo 6 sec moeten wezen.

Ik had deze relais uitgezocht!!!!!!

Miniatuur relais FRT5-DC12V 12V bij Conrad
Bestelnr.: 504394 8A

Je zat al aardig in de richting hoor sandra ;)
zet er nog een diode tussen motor en de 1K basis weerstand, en zet nog een condensator tussen de ground en knooppunt diode/1K basis weerstand.
Maar hoe groot die moet zijn weet ik ook zo ff niet... :)

Edit: ik denk dat je dan richting de 2000uF moet gaan voor 6 seconden.
Maar ik denk dat dit niet de juiste methode is (je zit dan namelijk met een flanktijd van bijna 1,5 sec. voordat de tor stopt met geleiden: en voor zover ik weet is dat niet goed: warmte!!! dissipatie (zeg ik dat goed?
Nou ja, lees mijn onderschrift maar ;) met nadruk op noob ;)

Edit 2: Ik denk dat het meevalt ;) even gekeken met LT en dat is maar 36mW :)
Voor C iets van 2200uF met een BC547B transistor en een 1n4148 diode.

EDIT 3: als je de weerstanden 4K7 maakt kun je met een kleinere condensator toe: ongeveer 470uF

Ik had wel wat backup verwacht, maar zo ben ik ook even lekker bezig ;)

Edit 4: ik lees nu

Maar hoe blijven de transistors nu langer in geleiding als dat het motortje bovenaan draait???

Transistor blijft in geleiding + ongeveer 6 seconden zolang de motor draait. (afhankelijk van welke kant)

Ik ga er morgen mee verder.

Fijne avond

En? Schakelt je relais wel snel genoeg uit?