Tijdens het drogen gaat de deur open en geeft hij een foutcode C50 op het display. meestal droogt hij de eerste keer goed en geeft bij de tweede droogbeurt deze foutmelding... als je de deur daarna weer dicht doet gaat hij meestal door echter hij blaast geen warme lucht meer.AEG gebeld en zeggen dat dit de motor of ectronica kan zijn
Heeft iemand wat dit kan zijn
polyester
Doe maar en je zal gedaan hebben...
Gewoon opendoen, zit echt niks in dat moeilijk is.
Een klein motortje, een weerstand(achterin), een deurslot,en ventilatierooster, en voeler tegen overhitting.
Heb mijn bauwknecht eens opengedaan, is echt niks.
Zit de afvoer niet verstopt? Is bij het opengaan van de deur, de droger zeer warm.(verstopping)
Hoor je de motor(blazer) goed ronddraaien?
Bij mij zat er een vijs tussen de schroeven van de ventilator. Een herrie ongeloofelijk.
Draait nu weer als voorheen.
Ik heb de droger opengemaakt en heb alles zoveel mogelijk schoongemaakt dwz alle stof verwijderd.
Ook de condensor eruit gehaald en schoongemaakt
Storing blijft
Nog even terugkomen op je vraag of de droger bij het openen van de deur zeer warm is ..antwoord is ja maar wat kan erdan verstopt zitten?
polyester
Doe maar en je zal gedaan hebben...
Op 26 augustus 2010 12:24:51 schreef De Vriess:
Nog even terugkomen op je vraag of de droger bij het openen van de deur zeer warm is ..antwoord is ja maar wat kan erdan verstopt zitten?
Zie je het ventilatiemotortje draaien, of zit het geblokkeerd?
Oeps zie nu dat het een condensmachine is.
Vindt het raar dat de deur telkens opengaat. Kan een veiligheid zijn, maar is het deurslot niet defect?
Ken de werking niet direct van een condensormachine.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze droger meet de vochtigheid van de was met een sensor die vaak in de rand onder de deur zit onder een zeef , als deze sensor vuil is door stof doet hij het slecht , ook zit er op de trommel een koperborstel om de vochtigheid te kunnen meten , dat doet hij met een aardeverbinding , deze is ook weleens vuil .
ook kan de schoep die de lucht door de trommel haalt stuk zijn , deze zit achterop de droger onder die kanp achterop . hoor je niet afentoe een rammel als de trommel van richting verandert ?
testman
de sensor en koperborstel heb ik schoongemaakt weet echter niet wat je met de vuile aardverbinding bedoeld
De schoep heb ik ook nagekeken en draait goed rond
het rare is dat de droger als hij een dag niet draait het gewoon goed doet alleen als je hem daarna (dezelfde dag) weer gebruikt gaat hij storing geven..dus deur open, piepen en niet verwarmen.
Kijk even op de besturingsprint of er Matsushita of Schrack relais op zitten. Deze branden in een vochtige omgeving na een tijdje helemaal in en kunnen hele vreemde storingen veroorzaken. Maak anders even een goed duidelijke foto van de print.
Dominic
testman
kan ook een voedingsprobleem zijn mbt de elco's , hoewel bij aeg ik dat nog niet heb gehad . als de elco's warm worden zouden ze juist beter moeten zijn dus zijn de relais iid ook een mogelijkheid .
de aardborstel zit soms ook als koolborstel aan de achterkant tegen de achterkant van de trommel , maar bij deze fout zou de was nog nat eruit komen ipv steeds niet starten na 1 beurt .
ik heb wel al gehad bij aeg dat de print een los contact had en van slag raakte met rammelen , een tik op de bovenkant en alles werkte weer tijdelijk .
heren bedankt voor deze info
Ik zal trachten om een duidelijke foto te maken van de printplaatjes
Aan de achterkant van de trommel zitten inderdaad twee koolborstels
wat kan hieraan fout zijn ?
Als de deur openspringt is de was meestal nog nat en is de trommel warm, als je daarna de deur dicht doet springt de deur weer open en geeft deze foutcode E51.Wij zetten de droger uit en daarna weer aan
soms gaat de droger dan verder echter hij droogt dan niet omdat hij niet warm wordt.
Als wij hem dan op 30 minuten programma zetten,droogt hij meestal wel
....maar heel soms ook niet
testman
30 minuten is een vaste tijd om te drogen , anders wordt het vocht gemeten in de was en dus zou die regeling ermee te maken kunnen hebben . maakt de droger wel het programma af , is de was niet nog nat omdat de 1e beurt al een foutmelding gaf ?
hij meet via de koolborstels achterop en de sensoren de vochtigheid van de was , is de verbinding met de aarde tegen de trommel slecht dan is die meting ook instabiel .
je hebt de droger wel een een randaarde wcd zitten ? als je een multimeter hebt dan meet eens de trommel tov aarde op de ohms stand die moet laag zijn .
De droger maakt als hij geen storing geeft wel het programma af
Bij 30 minuten kan de was natuurlijk nog vochtig zijn omdat hij hierbij geen vochtigheid meet
De droger heeft een stekker met randaarde.
Misschien een rare vraag maar ik ben geen techneut... moet ik meten met draaiende trommel?
testman
nee gewoon de verbinding meten als de deur open is en evt de trommel draaien met de hand om te zien of er een slechte verbinding is .
Deze fout is echt te wijten aan defecte of loszittende relais op de print. komt heeeeeeeel vaak voor of anders weerstandje smd in de motorsturing vervangen door standaard weerstand. Motor stopt met draaien, element word niet gekoeld, gaat in beveiliging door de deur open te gooien... Typish AEG (Alles Even Gammel)problemennnnn
Waar zit weerstandje van de smd in de motorsturing, zit dit bij de printplaat van de knoppen of bij de motor zelf
Je weet ik ben geen techneut
weerstandje is zon klein SMD dingetje ongeveer in het midden aan de sporenzijde met 470 er op deze zijn vaak erg heet geweest en net ff te licht. niet bij de motor....
Ik zou gewoon de relais van de print halen en vervangen door nieuwe. Dat kost je misschien 10 euro aan onderdelen. Nieuwe print zit je zo tegen de 200 euro aan te hikken.
En verder idd de weerstandjes om de relaisspoeltjes even nakijken. Er zit er geloof ik een van 500K bij het relais van de pomp die vaak uitfikt.
Dominic
Heb zelfde probleem. Alleen geeft de machine E 60 als foutmelding. een droogbeurt per dag gaat goed. Was op zoek naar een oplossing . Een wasmachinemonteur heeft voor € 75,- de machine schoongemaakt met de stofzuiger, dat leek te helpen voor een paar weken. Kon in verleden de hele dag door drogen met dit apparaat. Vond deze discussie en ben benieuwd hoe het opgelost is of niet. Onze droger is ongeveer 5 jaar oud.
Wat is de levensduur van zo'n apparaat?
Tsja, levensduur. Als het apparaat goed onderhouden wordt , dan kan hij best wel een jaar of tien mee. Maar het beste is om die contacten door te (laten) solderen van die relais, meeste storingen wel weg.
Vergeet ook de 230V contacten niet van de programmaschakelaar. Deze even van alle tin ontdoen, schoonmaken en opnieuw solderen.
Niet heel de schakelaar demonteren, alleen de pootjes van de 230 desolderen en de vlakjes schoonmaken op de print en nieuwe tin erover.
Dominic
[Bericht gewijzigd door Dominic op (34%)]