Hallo,
Ik heb een zonnevolger gemaakt met een Arduino, zie onderstaand schema (uit Fritzing).
Hij werkt op zich prima, maar de h-bruggen kunnen maximaal 2A aan, net een beetje krap. Heeft iemand suggesties hoe ik het schema kan aanpassen voor grotere vermogens?
De complete files om hem te bouwen staan ook nog hier
[Bericht gewijzigd door ZininZelfdoen op (16%)]
of je gaat met een PWM signaal aan de gang, krijg je meer torq uit die motertjes.
die Hbrug zal het wel langer overleven als je een niet te hoge duty cycle neemt. wel ff een condensatortje over de motor zetten tegen piepen van de spoelen, (waardes ben ik nooit zo goed in
), in elk geval GEEN elko!
Op 27 augustus 2010 11:12:42 schreef vinietje:...krijg je meer torq uit die motertjes...
Ik heb van geen koppelprobleem gelezen, alleen een krap bemeten H-brug.
Ha, sorry van het plaatje maar die maat krijgt ie automatisch, vandaar de link.
Bedankt voor de tip, maar ik zie bij Farnell geen sterkere h-bruggen van dit type te koop. Weet je waar ik ze kan vinden?
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 27 augustus 2010 11:12:42 schreef vinietje:
of je gaat met een PWM signaal aan de gang, krijg je meer torq uit die motertjes.die Hbrug zal het wel langer overleven als je een niet te hoge duty cycle neemt. wel ff een condensatortje over de motor zetten tegen piepen van de spoelen, (waardes ben ik nooit zo goed in
), in elk geval GEEN elko!
Let een beetje op wat voor onzin je uitkraamt...
PWM gaat niet zo goed samen met een condensator over de motor, je verslecterd het regelgedrag en je zorgt ervoor dat er een grote di/dt aanwezig zal zijn met als gevolg een hoop gestoor. Als je zorgt dat de PWM frequentie hoog genoeg is (ok: bij Arduino is dat 490Hz standaard), heb je ook geen last van het gepiep.
Je zou wel de H-Brug kunnen verzwaren door lossen mosfets of transistoren in te zetten...