lcd schermpje in auto op laten klappen dmv servomotortje.

Hallo, ik heb weer iets geks bedacht maar er is iets wat ik maar niet in voor mij begrijpelijke taal kan vinden.
ik wil dus een mini pc in mijn auto bouwen die opklapt of omhoog schuift uit mn dashboard (bovenop zoals de MMI systemen van audi)
Het plan is om de ventilatie aan beide kanten op te schuiven en in het midden een schermpje maken wat automatisch opklapt. waarna ik het touchpad van een laptop in het middenconsole maak.

Maar ik kan aardig zagen en knutselen, maar op elektrisch gebied ben ik niet zo handig.
Mijn vraag:
Ik wil dus met een servomotortje met tandwieltjes oid het scherm omhoog geklapt krijgen dmv een knopje.

Maar nu weet ik niet hoe en wanneer zon servomotortje ophoud met draaien. Ik heb ergens gelezen dat dat aangestuurd moet worden.

Het klinkt heel simpel, maar ik zou niet weten hoe ik dat aanpak.
Is het te doen voor een leek? of moet ik een professioneel iemand het laten instellen?

sorry voor het hele verhaal, maar mn handen popelen al om ermee aan de slag te gaan.

mvg jeroen.

Probeer eens een oude printer met een defekte printkop op de kop te tikken, daar zitten allerlei motortjes, tandwieltjes, glijlagers enz in, ga daar eens mee knutselen.

Op zich wel een goede, maar ik kan die spulletjes wel aan elkaar knutselen denk ik, maar het gaat me vooral om de aansturing.

Volgens mij moet t iets heel simpels zijn, een servomotortje laten stoppen maar ik zou niet weten hoe en gebruik denk ik ook niet de goede termen op google.

Als iemand het mijn zou willen uitleggen zou ik dat heel fijn vinden.

mvg jeroen

Het staat al in je topic: servomotor.
Koop je voor 5 euro en aansturing is ook niet zo heel moeilijk.
Ik dacht dat je een signaal tussen 1ms en 2ms moet aanbieden en voeding van 5V.
-1ms is helemaal links
-1.5ms is middenstand
-2ms is helemaal rechts
Als ik fout ben kan iemand me dan corrigeren?

[Bericht gewijzigd door B.V. op (50%)]

he verrek, wat dom van mij, ik zat hele tijd met termen als opklappen etc. ik ga even aan het lezen.

[Bericht gewijzigd door jayroon op (78%)]

Ik weet niet tot hoever je elektronica kennis reikt maar zoek eens onder "NE555 astabiele multivibrator + servo".

Ik kom er niet uit,het is allemaal wartaal voor mijn. had verwacht dat t simpeler zou zijn:P

Nog simpeler is haast onmogelijk denk ik.
In welke regio woon je?

ja maar hoe stel je die waarden in? Via de pc? of moet er een kastje aan vast?

ik zie op conrad wel het een en ander, maar dat kost zo 100 euro.

ik kom uit regio driebergen

2 eindschakelaartjes plaatsen voor ingetrokken en uitgeschoven ? Eventueel een overstoom beveiliging voor als het eea geblokkeerd word ? Het hele spul in een PIC stampen en klaar ben je.

Dominic.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (15%)]

Bedoel je met waarden de posities van de servo?
Kun je met vaste weerstandjes instellen, drukknop met vaste weerstanden, potentiometers, ...
Pc heb je hiervoor niet nodig. Enkel een soldeerbout en handvol componenten.
Bij conrad kun je ze kopen voor 5 euro.
Driebergen is beetje te ver voor me.
http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0Iy…

@Dominic: Ik denk niet dat de TS al toe is aan een PIC.

[Bericht gewijzigd door B.V. op (62%)]

en dan zou je m kunnen instellen om bijvoorbeeld 90 graden te draaien? of meer, als er een ander tandwieltje bij komt oid.

Kun je variabel instellen.
Bv: 2 drukknoppen voor in en uitklappen.
met weerstanden kun je dan instellen hoever je display in of uitklapt.

waarom weeral zo simpel gewoon een standaard motortje met wat overbrengingen.
en als sturing een knopje en 2 schekelaars als eindekoers

geen elektro en geen problemen in dit geval want een servo is niet persee altijd op dezelfde plaats, hij blijft steeds kracht geven als de eindekoers te ver zit, de elektronica in de auto maken is weer 12V naar 5V omvormen,... en ga zo maar door

Keep it simpel and working ( btw; ik heb een 2cv en das pas een wagen waaraan niks stuk gaat, simpelweg omdat er niks overbodig complex is.

als je het heel simpel wilt hebben dan moet je gewoon een bestaande unit nemen.

die techniek wordt al veel langer gebruikt. het zit ook in de nissan van mijn ouders van 10 jaar oud. even de sloop afstruinen en je bent er lijkt me.

Als je het zelf wilt bouwen zul je wat meer studie moeten verrichten

als het motortje eenmaal werkt kan ik het wel inbouwen.
ik vind het gewoon lastig.
Jullie zeggen heel makkelijk schakelaartje bij het eind, hoe stel ik het eind in, en waar moet ik het'eindschakelaartje' op aansluiten.
heeft iemand evt foto's?

http://www.highlandwoodworking.com/ProductImages/dust/184967.jpg

dit bedoel ik met een eindekoersschakelaar die je plaatst ergens waar de bewegende slide er tegenkomt als deze op het eind is (kan geen voorbeeld sture, ik zit op kot momenteel)

en deschakeling ( als je hiervoor kiest) kan vrij snel worden gecreerd

en het enige wat je hier dan nog voor nodig hebt is desnoods een relais om het beter te doen werken maar dat is ook snel gevonden.

ik zou voorstellen erst een opbouw van die slider te maken dan is het makkelijker om die schakelaars een goede plaats te geven, en en andere motor hangen kan dan ook nog steeds.