Hallo,
Ik heb een basis ontworpen om van die confettishooters af te vuren, die je normaal in de hand houd en draait.
Ik wil deze dingen electrisch afvuren na een voorstelling die ik technisch voorzien heb.
Ik heb een magnetron motor, deze gaan heel traag, maar zijn erg krachtig en werkt op 230 Volt.
nou moet ik het volgende electronisch voor elkaar krijgen.maar ik weet niet precies hoe.
als ik er 230 volt op zet,moet het motortje gaan draaien en als hij 90graden is gedraaid stoot er iets tegen een drukschakelaartje.
Nou is 't de bedoeling dat de motor dan stopt met draaien, en als ik de stroom eraf haal, er niks gebeurt. En als ik de stroom er weer op zet, hij weer 90 graden draait totdat hij tegen een schakelaartje tikt. enz. enz. Maar ik heb dan dus ook al 4 schakelaartjes nodig 360 graden/90graden=4. Ik kan namelijk de shooter maar ongeveer 90graden draaien. Daarna staat hij vast, en ik wil de motor niet opblazen
ik dacht schematisch gezegd:
schakelaar aan->motor draaien->druk contact1->motor stopt->stroom eraf (reset) en het begint weer opnieuw maar dan bij contact 2
dat is optie 1
als dit moeilijk haalbaar is voor een jonge hobbyist als ik, is het misschien beter om er permanent stroom op te zetten, en evt. iets van een schakelaar erbij, dus een extra leiding, dan zit je niet dat de reset moet gebeuren door het in en uit schakelen van de stroombron.maar dan nog moet hij steeds die slagen draaien.
omdat ik er 8 achter elkaar wil schakelen, dus 8 van deze dingen moet ik dus 8 basissen hebben met motortje enz. en dan gaat er een stroomkabel van basis A naar basis B, en evt. een signaal/schakelkabel,zodat wel alles tegelijk gaat.
Ik loop een beetje vast in dit project zoals jullie wel merken,en begin er eigenlijk over te denken om gewoon er kort spanning op te zetten, maar ik ben bang dat als ik te laat ben na de knal, ik de hele boel naar de filestijnen draai.'t systeem met afslaan is wel erg mooi.
Wellicht zijn er mensen die een andere oplossing zien.Deze hoor ik dan graag.wellicht zijn er ook mogelijkheden met tellers ofzo.
Ik dacht bij deze schakeling aan een geheugencel, ik ken ze alleen van 't systeembord en heb er dus geen schema van.
Alvast bedankt!
mvg,
Rens de Grauw
Als je het nou zo organiseert dat het schakelaartje dat je elke 90 graden raakt de stroom onderbreekt zodat je motor stopt en je dan een andere schakelaar hebt die je in kunt drukken zodat je motor weer verder draait en dus dat onderbreekschakelaartje weer loslaat zodat de motor verder draait totdat hij een onderbreekschakelaartje tegenkomt.
Even schematisch:
o-+--B--B--B--B +-------+
| | |
+--A----------+ M
|
o-----------------------+
B zijn schakelaars die als ze niet ingedrukt zijn doorverbonden zijn (in de 'aan-stand'), A is een schakelaar die normaal open is (uit), en M is je motor.
Verder: pas op met 230 volt, je kunt er dood van gaan, en da's niet wenselijk 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Als ik het goed begrijp, wil je 64 confettishooters na mekaar afvuren, met telkens een pause daartussen? De lengte van die pause is geen vaste waarde, jij geeft aan wanneer de volgende confettishooter aan beurt is.
Ja? Wat is dan het nut van de pause?
Of moet het allemaal automatisch gebeuren, zonder menselijk ingrijpen? Dat is me niet helemaal duidelijk.
het idee van springiun is geniaal. dat ik daar niet opgekomen ben!
ik ben er dus al uit!Het liefst zou ik dan achter de laatste schakelaar B en de eerste schakelaar A een &poort zetten, maar die heb je niet 1,2,3 in 230 volt,en vergt weer hoop kosten, ik doe 't dus op springiun's manier. Bovendien kan ik dan 1 druk schakelaar op A zetten dan geef ik hem een kleine tik, dan loopt hij door tot B2.
harstikke bedankt!
deze topic kan gesloten worden
grtz. FischerTN fan