Hoe te openen en te sluiten een lade met zo weinig mogelijk ruimte verlies?

DE VRAAG IS: Hoe te openen en te sluiten een lade met zo weinig mogelijk ruimte verlies?

Ik ben bezig met een project waarbij ik een lade open en dicht wil doen. Nu wilde ik weten hoe ik dit systeem kan maken met zo weinig mogelijk ruimte verlies.

De kast heeft een diepte van 30 cm en een breedte van 35 cm. De diepte en breedte van de lade moet zo groot mogelijk kunnen zijn.

Dit alles wordt het liefst gestuurd met een servo. Ik heb het al geprobeerd dmv. 2 losse stangen waarvan er een aan de servo zat en een aan de stang die gekoppeld is aan de servo en een aan de lade. Alleen dit neemt heel veel ruimte in circa 12Cm.

Daarna geprobeerd met een stang de ene kant aan servo en de andere kan op een beweegbare rails aan de lade, alleen dit blijkt niet goed te werken.

Dus zou ik willen vragen of iemand hier een mooie oplossing heeft.

Allereerst mijn vraag:
Waar dient het voor?
En mijn 2e vraag:
Heb je al eens gedacht aan die motoren die je gebruikt voor elektrische ramen in de auto?
Die tillen een hele ruit omhoog dus willen ook wel helpen een lade op een goed gesmeerde rails open te duwen.
Een soortgelijke techniek pas ik momenteel in huis toe voor een paar klapraampjes waar ik zelfs met een ladder nog niet bij kan :)

misschien open laten duwen door een balkje wat aan je servo zit en dicht trekken met een touwtje tussen balkje en lade?

Heb je voor het duwen alle ruimte om te schuiven met je duwboom en dicht trekken gaat dan ook vrijwel vanzelf. Als de la maar soepel genoeg loopt.

Andere optie is misschien touwtje aan de achterzijde van de la. Naar voren in een katrol laten lopen. en dit op laten winden door servo?

Begin met een paar fatsoenlijke (en dus geen gamma) ladegeleiders.

De ladegeleiders komen van ladegeleiders.nl 250mm lang kogelgeleiders die geleiden super. Ook bestaat hij uit drie delen dus kan hij helemaal uitschuiven en hoeft er niets in de kast te blijven zitten.

Hij moet iets van 200 gram uitduwen. (dun laatje met glasplaat erin) ik heb gedacht aan elecktricshe raam bediening, maar weet niet hoe ik daar goedkoop aan kan komen.

Gr.

Als je het goed doet heb je niet meer dan grote van je motor nodig. En als je de servo nu in het midden van je stangen doet. Dus 1 stang aan de lade die naar de servo. En dan van sevo naar met een stang naar achterzijde van de kast.

kijk af hoe cdromspelers 't doen. Tandjes over de lengte van de lade en een motortje met tandwieltje op de as.

Inderdaad. En als een tandheugel niet gewenst zou zijn, kijk eens hoe Philips het vroeger deed. Gewoon met een touwtje langs de lade dacht ik.

Tandheugels met bijpassende tandwielen vind je bij de grote C.

Is gewoon standaard te koop bij de betere meubelbeslag leveranciers.

Grass
Blum
Hettich

Ja, het kost een beetje geld, en als het voor jezelf is.....kun je het wiel opnieuw uitvinden.
Maar ik bestel het lekker kant en klaar.

tandheugels werken op zich prima, maar het grote nadeel is dat je dan geen slip hebt wanneer de lade word geblokeert, in dat geval draait het in de soep.

ik heb zelf zoiets gemaakt voor een kleiner lade. een modelbouw servo omgebouwd naar continu draaiend. daarop een doorvoertule gemaakt die tegen een strip duwt waarop ik nog wat schuurlinnen heb gelijmd voor meer grip. die servo word met een trekveer tegen het schuurlinnen gedrukt. op deze manier kan de servo slippen wanneer nodig, bovendien hoeft de strip met schuurlinnen niet 100 % vlak te zijn, de veer zorgt er immers voor dat de doorvoertule altijd tegen het schuurlinen drukt.

[Bericht gewijzigd door trix op (62%)]

zoals maartenbakker voorstelt vindik ook nog de beste mannier een simpel koordje dat dond de kop van de servo draait en zo open en dicht schuift

Dat is precies wat ik zocht zo'n tandheugel. Het eerste idee was het cdspeler/ elecktrische schuifhek systeem. Maar wist niet hoe ik aan zon strip moest komen omdat ik de naam niet wist.

Dus ik hoop dat het hiermee gaat lukken.

Gr.

ALs je slip wilt hebben heb je ook geen tandheugel nodig. Monteer dan gewoon een soort van rubber wieltje op de servo of motor. En dat wieltje kan dan direct tegen de lade met een veer.

Dit begrijp ik niet helemaal

En hoe moet ik zoeken voor tandheugels bij Conrad? Ik kan ze niet vinden.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op (58%)]

tandheugel heet bij conrand een tandstang.
vertaalt door een of ander typemiep met 0,0 verstand van techniek

he benleentje zij ik niet precies hetzelfde 2 posts eerder :)

Er zal niet snel een blokkade komen, omdat alles soepel met een ladegeleider gaat werken en er geen voorwerpen kunnen blijven steken. Er kan natuurlijk altijd een slipkoppeling komen.

Hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet.

Gr.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op (13%)]

In een lade kan altijd een blokade komen. Dit komt niet door de geleiders maar door de troep die in de lade licht. Met keukenlades al zo vaak meegemaakt dat er een mes of vork dwars licht.

Met een slipkoppeling kan dit verholpen worden toch?

Ik heb een heugel van 300mm nodig,waar kan ik deze online vinden.

Gr.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op (43%)]

Nachtje over geslapen. Je had een constructie met een servo en wat stangen. Als je die wilt blijven gebruiken, wat vind je van:

De servo monteer je IN de la met z'n as door de bodem heen. De stangenconstructie komt zo onder de la. Dat wat vast zat en dat wat beweegt is dan omgewisseld t.o.v. je eerdere filmpje.

als je met pic stroommeting doet vande motor kun je toch bepalen wanneer hij vast komt te zitten, kun je hem zelfs nog laten terug draaien in plaats van een rubber wieltje op te roken tegen een stukje schuurlinnen.

volgens mij gebruikte frits dit principe ook op picbasic.nl

Maar ik weet nu nog niet waar ik die heugels moet kopen. Weet iemand dit.?

Bij conrad kan je die kopen en de tandwielen ook.

Op 29 augustus 2010 21:55:05 schreef trix:
tandheugel heet bij conrand een tandstang.

volgens mij heb je ook een beetje moeite met lezen.

pak een steppermotortje met een draadstang. er zijn speciale steppermotortjes tie een holle as hebben met dwars erdoorheen schreofdraad. daar gaat de draadstang doorheen.

je maakt die draadstan gvast in de lade. het motortje wordt vastgevezen in de kast. als het motortje draait trekt het de stang door zich heen.

farnell heeft ze.

huppekee

[url]http://be.farnell.com/portescap/35dbm10b2u-l/actuator-linear-28n/dp/17… Products&MER=i-9b10-00001144[/url]