Ik kan aan twee stappenmotoren komen incl.bijbehorende kaarten.
gegevens 1.00Nm - 185 Vrms - Pn 0,33Kw - 1,2Amp.
De motoren hebben ook een rem (24 Volt).En encoder.
Is hier iets mee te maken ???
Het komt uit een waterjet Snijmachine zo,n apparaat waar met 3500Bar
van alles mee werd gesneden.

Een freesmachine voor printjes te frezen, zou ze zeker niet laten liggen als ze gratis zijn !

Aan mij geven!. Als je dingen kan krijgen zou ik die altijd aannemen, kan later altijd van pas komen. Of je moet er zeker van zijn dat je het nooit nodig hebt of er gewoon de ruimte niet voor hebben om alles kwijt te kunnen.

Maar het is volgens mij een vreemd voltage

Dat is niet erg, met een juiste spanningsregelaar kan je ongeveer alle voltages maken die je wilt.

Stappenmotoren worden bijna altijd met een erg hoge spanning aangestuurt, je hebt dan een lekker sterk koppel en reactie snelheid. OP een steppercontroller is het daarom altijd belangrijk om de stroom in te stellen voor de te gebruiken motor. In kouw geval heb je de drivers er albij dus die zijn al ingesteld. Wil je er een andere motor mee aansturen zul je dus een aantal instellingen moeten veranderen.

(Stappenmotoren !) opgehaald.
Helaas het zijn SERVOMOTOREN dus geen bruikbaar iets voor b.v een CNC machinetje , nou ja ze zijn toch +/- 25cm lang en 8cm vierkant .
Kan ik er nog iets moois mee maken, of is het sloop.

Gezien het feit dat ze uit een waterjetsnijmachine komen lijkt het me dat ze toch echt wel geschikt moeten zijn voor cnc achtige toepassingen. In de industrie (cnc's, robot's e.d.) worden alleen maar servodrives gebruikt.

Dat zijn toch erg gave motoren, ik weet dat er best wat mensen zijn die je er heel blij mee kan maken (mij inclusief) :)

Die motoren (inclusief kaarten) kan je aansturen op bepaalde snelheden/ positie, en dat is voor een hoop hobbyisten erg interessant.

Als je er zelf niets mee kunt dan denk ik dat je er toch een leuk zakcentje mee kan verdienen als je ze op vraag en aanbod zet ;)

In ieder geval niet kapot maken ;)

Waarom zou een servomotor niet geschikt zijn voor een CNC machine en een stappenmotor wel?

flipflop.
Omdat ik meestal lees dat er stappenmotoren worden ingebouwd.
Zelf geen ervaring met servomotoren en hun aansturing

Dat komt omdat een stappenmotor eenvoudiger is. Als je de stappenmotor 4 stappen laat maken weet je precies waar het is 4 stappen verder. OP een servo motor zet je een spanning en dan ga je terug meten wat zijn versneling is met een tacho en / of je meet de verplaatsing d.m.v. een encoder.
Zo zie je dus dat er bij een servo meer komt kijken.

Maar de stappen motoren hebben ook gelijk weer een nadeel en dat is hun snelheid. Die dingen zijn erg leuk voor lage snelheden maar wil je de snel flik op kunnen schroeven dat gaat een stappenmotor slippen em volgt het niet meer de pulzen en slaat stappen over.

Hobbyisten kunnen dan wel leven met een lagere snelheid. Voor de industrie moet het gewoon zo snel mogelijk. Hoe sneller de machine is hoe sneller die zichzelf kan terug verdienen. ( In theorie dan :P)

Als je de controllers er bij hebt wordt aansturen meteen ook wat makkelijker...

Op 4 september 2010 19:00:19 schreef jtw:
flipflop.
Omdat ik meestal lees dat er stappenmotoren worden ingebouwd.
Zelf geen ervaring met servomotoren en hun aansturing

De meeste CNC machines hebben servo's en geen stappenmotoren. Stappenmotoren zijn erg goedkoop en worden meer in de hobbiesfeer gebruikt.

Sine.

Met wat voor code stuur je dan de servocontroller aan ?
Ik weet dat er op de waterstraalsnijmachine een computer zat en die werd met een programma op floppy in werking gesteld .Ook was er een bedieningstoetsenbord aanwezig om de snijkop vooraf op de begin positie enz. te zetten.
De machine is gedemonteerd , maar het bedieningspaneel is deels nog aanwezig (er zit giganties veel spul in) ,ook voor de 75KW motor die er op zat voor het op druk brengen van de 3500bar waterstraal.
Eens kijken of daar nog leuk spul voor me bij zit.

Waarmee die servo's worden aangestuurd hangt van het gekozen systeem af. Bij ouderwetse systemen word de servoversterker aangestuurd met een +10..-10V signaal en krijgt de asbesturing een encodersignaal terug. De versterker moet het dan meest doen met een tachosignaal.

Het 10..-10V signaal kan ook vervangen worden door pulsen. En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.

Zonder de machine te zien en de documentatie is het niet te zeggen hoe deze word aangestuurd.

Even nog over de rem op die servo's. Bij servo's zijn de remmen in de meeste gevallen een parkeerrem. Dat betekend dat een keer remmen terwijl de motor nog draait dat ie stuk is

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]