Hallo,

Wie kan mij een schot voor de boeg geven voor het maken van een H-brug. Er moet een motortje op draaien wat maximaal 3amp trekt.

Hoe de brug eruit ziet dat weet ik wel. Maar welke transistors en weerstanden heb je dan nodig????

Ton

Een L6203. Kost een paar centen, maar dan ben je ook echt in 1 keer klaar.

Menselief zeg hoe sluit ik zo'n ding aan!!!!!!!!!!!!!

Ten eerste, één uitroepteken of vraagteken is ruim voldoende.

Verder, euhm. Als je de motorstroom niet wilt meten, (en ik vermoed dat je dat niet wilt) moet sense aan gnd. Je wist misschien al dat gnd aan de min van je voeding moet.

Tussen Vref en gnd moet een condensator van ongeveer 220nF (0.22µF). Iets meer of minder mag ook.

Verder moet enable een spanning van zo'n 5v aangeboden krijgen. Dat kan met een spanningdeler van twee weerstanden tussen je positieve en negatieve aansluiting. De waarde van die weerstanden hangt af van je voedingsspanning.

Tussen Cboot1 en OUT1 moet een condensator van - zeg - 100nF, hetzelfde geldt voor Cboot2 en OUT2.

Dan moet je motor tussen OUT1 en OUT2. De richting van je motor bepaal je door twee signalen op IN1 en IN2. Als IN1 hoog (5v) is en IN2 laag (0v/gnd) dan draait de motor de ene kant op, als het andersom is draait hij de andere kant op. Als je beide ingangen laag maakt staat de motor stil.

Oh, en Vs is de positieve voedingsaansluiting. Hier mag je 12 tot 48v opzetten.

Zo sluit menselief zo'n ding aan. :)

Edit: ik vergeet de vrijloopdiodes. Die moeten aangesloten worden zoals altijd in een H-brug en ze moeten de maximale motorstroom (3A) aankunnen.

Op 2 september 2010 00:23:24 schreef Nissanwielmonteur:
Er moet een motortje op draaien wat maximaal 3amp trekt.

Is dat de stall-current (stroom die loopt als je de as stilhoudt, dus Vpower / Rdc)? Zo niet, dan is een 6203 nog een beetje aan de dunne kant.

Volgens mij wel. Ik heb het gemeten met de min/max waarde meter op de multimeter. Welke zou je anders moeten gebruiken???

Op 5 september 2010 20:52:08 schreef Nissanwielmonteur:
Volgens mij wel. Ik heb het gemeten met de min/max waarde meter op de multimeter.

Maar heb je het ook gemeten *terwijl je de as stil houdt*? dat is de echt maximale stroom.

Kijk eens naar de tle5205-2 (conrad nummer 153814 - 89) dit is een 5A H-bridge en TO220 7 pins behuizing.