pipsie
Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets
Ik ben nu al een tijdje bezig om een h-brug te bouwen volgens pros zijn schema ( http://prosje.be/Projects/BelastingSchakelen.html ).
En ik heb nu een nieuw chassis gemaakt. ipv een stuur heb ik 2 motoren gebruikt voor mijn achterwielen en vooraan een zwenkwiel. Dus een soort van tanksturing zeg maar.
En ik heb nu alles aangesloten en stuit op een probleem. De 1ste H-brug om de linkse motor aan te sturen werkt goed. De 2de H-brug (die identiek is aan de eerste) werkt maar in 1 richting. Ik heb al de motors eens verwisseld van h-brug maar geen succes.
Ik test met een gloeilamp tussen men accu en de schakeling (tip van pros
). En als ik de 2de H-brug inschakel in de richting die niet lukt brand de gloeilamp. Dus ik dacht aan een kortsluiting maar het rare is dat als ik geen belasting (motor dus) aan de brug hang de gloeilamp niet brand. Dus dacht ik dat het niet aan de fets lag die verkeerd schakelden. En de TC427 (fet driver) doet zijn werk ook goed (gemeten).
Iemand nog een idee wat er fout kan lopen of wat ik nog eens kan controleren met mijn multimeter (heb geen scoop)?
1 H-brug: http://img819.imageshack.us/img819/4704/hbrug.jpg
Gebruikte componenten:
mosfet driver TC427
Vrijloop diodes MBR750 (schema anders omdat die niet in de lib zat)
schakel diodes 1N4148 (schema anders omdat die niet in de lib zat)
Condensators allemaal 100nF (elco)
weerstanden 100kohm
N-mosfet BUZ71 (schema anders omdat die niet in de lib zat)
P-mosfet SUP65P06-20 (schema anders omdat die niet in de lib zat)
Vcc = 14V
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Misschien schakelt één van de P-FET's niet, of niet goed genoeg. Wat er dan kan gebeuren, is dit:
(Volg even op mijn schema)
B blijft laag, A wordt hoog.
T1 gaat geleiden.
Via D6 krijgt T4 spanning op zijn gate.
T4 is niet OK; hij blijft gesperd, of geleidt amper.
Via de motorwikkeling wordt de spanning op punt 2 (groen) laag!
Nu wordt --via D5-- ook T3 opengestuurd!
Resultaat: dikke kortsluiting.
Als je de motor verwijdert, blijft de spanning op punt 2 hoog, en blijft T3 gesperd.
pipsie
Dus dan zou ik moeten meten aan de gate van de p-fet die wel goed werkt?
En als ik de slechte inschakel moet dit punt op de Vcc blijven?
Ik hoop dat je geen gelijk hebt want die p-fets zijn dure beestjes (7.5€ voor 1tje) (wel 60A continu op 25°C, en 200A pulsed) dus het lijkt me vreemd dat deze het vroeger zouden begeven dan die BUZ71 (die veel slechter zijn).
Maar ik zal eens meten, en als dit je redenering bevestigd eens uitsolderen en kijken als de fout dan weg is. Zo ja nieuwe kopen.
Bedankt voor de uitleg pros
[edit]
je hebt toevallig geen idee hoe deze kan stuk gegaan zijn? (om dit te vermijden in de toekomst)
pros
Dat zijn idd. geen goedkope FET's. Het is ook niet zeker, dat er eentje stuk is, maar bovenstaande uitleg is zowat het enige dat ik kan bedenken.
Als je iets wil uitsolderen, neem dan de diode weg die aan de FET hangt die wèl goed werkt. Dan kan je de andere richting testen zonder gevaar voor kortsluiting.
pipsie
Je sloeg de nagel op de kop pros. Het was de p-fet die niet geleide.
Maar niet omdat hij niet kapot was. Er was eens bij het vele af en op solderen een beentje afgekraakt en dit had ik weer aan gesoldeerd. Dit zal waarschijnlijk bij het monteren van een nieuwe koelplaat (beetje duw en trek) losgekomen zijn.
Heb het opnieuw gesoldeerd en het werkt perfect.
Bedankt voor de rappe ( en direct correcte
) hulp.
(vanavond kan ik dan testen als de koelplaten groot genoegzijn voor de nieuwe motoren (elke 8A
)) (nu zijn men banen van 1mm op men print wel vrij krap grrr)
pipsie
Lap het blijkt dat ik een nieuw probleem heb. Men TC427 blijven maar stuk gaan. Kan dat dat die BUZ71 te veel vraagt van die TC427? Of gaat die stuk van iets anders (zijn er al 4 kapot)
pros
Zo'n h-brug met 2 ctjes van 100nF ontkoppelen is vragen om defecte onderdelen.
Verder kan De TC427 niet veel hebben wat betreft spikes op de voedingspinnen.
De TC4427 doet het wat dat betreft beter.
pipsie
15kHz is de frequentie.
En met wat mag ik dan ontkoppelen? (elco's zijn daar niet geschikt voor zeker?)
Wat ik soms al gezien heb is dat ze een condensator direct tussen de klemmen van de motor zelf solderen. Is dit een goed idee? En ik heb geen flauw benul wat goede waardes zijn voor die ontkoppel condensators (en dit moeten keramische zijn zeker?).
Men TC427 is nochtans ook beschermd met een condensator op zijn voesdingsspanning (wel maar 100nF).
TC427: Wide Operating Supply Voltage ............ 4.5V to 18V / absolute max 20V
TC4427: Wide Operating Range .......................... 4.5V to 18V / absolute max 22V
Hoezo hij kan veel beter tegen spikes? Of moet ik naar andere gegvens kijken?
pros
15kHz is zeker niet teveel. Ik ben met die dingen op 100kHz aan het stoeien geweest - ze leven nog allemaal.
Je werkt op 14V - dat is ook safe, zowel voor de drivers als voor de FET's.
Ontkoppelen: gebruik LOW-WESR elco's. Neem niet 1 grote, maar meerdere kleine. En daarnaast nog een handvol 100n-C'tjes. Probeer die zo strategisch mogelijk te plaatsen.
En waarom jouw drivers stukgaan? Geen idee. Die kan je trouwens ontkoppelen met een SMD-C'tje onderaan tussen de voedingspinnen. Beter kan haast niet.
pipsie
Die smd welke neem je dan (type, grootte?). (nu staat er een 100nF vlak aan die IC voet, dit is toch ook al vrij goed?)
En wat is "groot" voor die ontkoppel condensators?
En die termen LOW-WSR ken ik niet echt
(is dit dan een keramische?)
Dus ik denk 1 * 500µF, 1 * 100µF, 1 * 1000nF, 5* 100nF per motor. Allemaal keramische en die gewoon op de klemmen van de motor solderen. Is diet een beetje goed? Of kan het anders en beter?
pros
Die LOW-WSR moet uiteraard LOW-ESR zijn (heb het even aangepast). 
Wat je aan elco's moet plaatsen hangt enerzijds af van de inwendige weerstand van de voeding (en de diameter van de stroomvoerende leidingen!) en anderzijds van de stroom die de motors opnemen. Als er nu geen elco's nabij de H-bruggen zitten, is 470µF alvast een flinke verbetering.
Wat het ontkoppelen van de drivers betreft: als je een groundplane op je print hebt voorzien, kan je waarschijnlijk een 0805 C'tje tussen de plus-pin en die groundplane plaatsen, desnoods op z'n kant.
Nou ja, als er al eentje vlakbij elke driver zit, is het geen noodzaak, hoor...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Pros, volgens mij wil pipsie nu condensatoren over de motor gaan plaatsen. Dat lijkt me geen goed plan. Dat is een manier om de fets kapot te krijgen.
Alweer die H-brug...
Hou eens op daar steeds extra topics over te openen...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/86009
En een waarschuwing!