Beste medeforummers,

Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden. Ik wil graag een PCB laten etsen bij MakePCB. Aangezien ik daar nog nooit iets heb laten maken wilde ik dit wel eens proberen.

1. Volgens hun website moet ik het ontwerp aanleveren in Gerber files. Mijn ontwerp is gemaakt met Sprint Layout 5.0. Met dit programma kan ik het ontwerp ook omzetten naar Gerber formaat. Echter spreken ze bij MakePCB alleen over Gerbers gegenereerd uit het Eagle programma. Kan ik nu wel of niet Gerbers gegenereerd uit Sprint Layout naar hun zenden? M.A.W. is een Gerber file altijd "hetzelfde" ongeacht in welk programma dit is gegenereerd?

2. De print die ik ontworpen heb is een dubbelzijdige PCB. Moet ik nu 1 van de kanten gespiegeld aanleveren en zo ja, welke?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, alvast mijn dank!

Uiteraard kan dit. Voor eagle hebben ze echter een handleiding gezien het een veelgebruikt programma is.

Een Gerber file is altijd hetzelfde, ongeacht met welk programma gegenereerd. Een soort pdf in de pcb-wereld dus.

Met een meerlaagsprint moet je de files als volgt aanleveren: alsof je van boven door je print naar beneden kijkt. Bovenste laag is dus normaal leesbaar, onderste laag staat je tekst dus in spiegelbeeld.

Alle lagen die je aanlevert dus gewoon bovenaanzicht, niets spiegelen.

Op 9 september 2010 23:53:10 schreef EJK:
Met een meerlaagsprint moet je de files als volgt aanleveren: alsof je van boven door je print naar beneden kijkt. Bovenste laag is dus normaal leesbaar, onderste laag staat je tekst dus in spiegelbeeld.

Even voor de duidelijkheid: je bedoelt dus dat wanneer je aan de componentenzijde "door de print" heen zou kijken de onderste laag in spiegelbeeld zou staan ten opzichte als wanneer je er gewoon vanaf de onderkant tegenaan zou kijken?

maak je geen zorgen over spiegelen etc. Gerber is altijd gezien vanaf de bovenkant. je moet niet aan de instellingen modderen, er zijn geen opties.

gewoon gerber trekken ( zorg dat je Extended gerber kiest als je programma de keuze heeft tussen standaard en extended ). als er geen keuze is : geen zorgen over maken het komt vanzelf goed.

zorg dat er WEL in de rand van de print een duidelijke tekst staat wat boen en onder laag is ( de zogenaamde layer stack )
zet op elke laag van je bord een tekst ( hoeft niet in het board zelf te staan maar buiten het eindelijke bord ) met de naam van de laag.

dus : top silk , top solder , top copper, bottom copper , bottom solder , bottom silk

naast de gerber data moet je ook een zogenaamde nc-drill (soms excellon genaamd) file aanmaken. dit is de boorfile. er rollen twee bestanden uit : de eindelijke coordinaten ( de zogenaamde strikes: daar waar de boor moet toeslaan ) en een tooltable die zegt 'boor nummer x is diameter y.'

zowel gerber als nc-drill zijn subsets van een grotere definitie die g-code noemt en vast ligt in een RS ( nu ISO ) standaard.
de ganse industrie draait daar op.

Wanneer ik in Sprint 5.0 de componenten zijde wil gaan converteren naar Gerber staat deze optie standaard op "mirror". Deze kan ik dus gewoon uitvinken?

Ik zal morgen (heb het nu niet bij de hand) mijn ontwerp eens online plaatsen. Wellicht heeft een van U zin en tijd om het eens te controleren (op fouten in de omzetting naar Gerber, ontwerp zelf zou al goed moeten zijn).

Ik gebruik deze online gerber viewer om even te kijken of een en ander klopt.

Bij MakePCB controleren ze de aangeleverde gegevens ook nog eens. Ik had namelijk een gedeelte van de tekst (silkscreen) aan de onderzijde in spiegelbeeld staan. Toen ik de printen terug kreeg bleken alle teksten aan de onderzijde leesbaar.
Volgens mij is de software die print fabrikanten gebruiken ook vrij intelligent en corrigeert zulke fouten, of signaleert het aan de gebruiker.

Trouwens ik heb al meerdere printen laten maken bij MakePCB, en ik gebruik ook Sprint-Layout 5.0. Ik wijzig niks aan de standaard instellingen bij de export. Ik maak van elke layer een export en ook een drill export.
Ook de solder-mask doe ik van elke layer en ook van SMD. Dit stop ik in een zip file en stuur ik op via de site.
Ik heb nooit geen problemen gehad.

Ik gebruik de trial versie van http://www.graphicode.com/ om gerbers te bekijken

Op 10 september 2010 00:08:16 schreef DJohnny:
Wanneer ik in Sprint 5.0 de componenten zijde wil gaan converteren naar Gerber staat deze optie standaard op "mirror". Deze kan ik dus gewoon uitvinken?

Huh? bij mij staat C2 standaard op mirror maar dit is de onderkant van de print. Welke laag staat bij jou op mirror? C1 of C2?

Met de default instellingen van Sprintlayout gaat het helemaal goed komen. Zo heb ik ook mijn eerste PCB`s bij MakePcb laten maken. Echter toen ik de gerbers bekeek met gerbview zag ik tot mijn verbazing dat C2 (bottom copper) gespiegeld was. C1 en C2 lagen dus in spiegelbeeld bovenop elkaar. Het is uiteindelijk toch goedgekomen. Ik denk dat ze dit bij MakePcb wel controleren.

In principe moet je gewoon door de print heen kunnen kijken wanneer je de gerber met een gerberviewer bekijkt. Dit betekent dus dat je C2 en S2 niet moet spiegelen. (default staat mirror op C2 en S2 wel aangevinkt).

[Bericht gewijzigd door Echoflex op (25%)]

Op 10 september 2010 11:42:21 schreef Echoflex:
[...]

Huh? bij mij staat C2 standaard op mirror maar dit is de onderkant van de print. Welke laag staat bij jou op mirror? C1 of C2?

Inderdaad, C2 staat bij mij standaard mirrored. Ik vergiste me even in de componenten- en soldeerzijde. C1 is toch de componentenzijde (bovenkant) en C2 de soldeerzije (onderkant)?

Ik heb geprobeerd om mijn ontwerp om te zetten naar Gerber files. Ik heb 6 files waaronder 1 Drill file. Is dit correct? Hier een LINK naar mijn Gerber file's. Ik heb ze zelf bekeken met de online viewer welke net gegeven is, volgens mij is het allemaal wel in orde.

Ik zie nog geen omlijning van de print. Deze is nodig om de printfabrikant te laten weten hoe groot de print wordt. Ik teken hem zelf altijd in de silkscreen.

verder lijkt het wel goed.

Op 10 september 2010 11:26:07 schreef marcob:
Volgens mij is de software die print fabrikanten gebruiken ook vrij intelligent en corrigeert zulke fouten, of signaleert het aan de gebruiker.

juist. de software 'trapt' verschillende problemen. het is ook makkelijk te detecteren of er een spiegeling is gebeurd of niet.
de boor file is immers altijd vanaf top. je doet een automatch tussen de drl file en de layer. als alle strikes op flashes vallen zit je goed. als er strikes vallen waar er op alle layers geen flash zit dan heb je met een non plated hole te maken.
als er strikes vallen op flashes in 1 layer maar niet in de andere dan is de andere gespiegeld: mirror ,re-align en check opniwue.

huppekee klaar. : bij twijfel -> human.

die gerber tools die in de pcb fab gebruikt worden zijn 'straffe poeier'

Op 10 september 2010 17:17:15 schreef shizzle dizzle:
Ik zie nog geen omlijning van de print. Deze is nodig om de printfabrikant te laten weten hoe groot de print wordt. Ik teken hem zelf altijd in de silkscreen.

verder lijkt het wel goed.

Ik heb een rasterlijn aan mijn ontwerp toegevoegd. Overigens wel een slim idee omdat mee te nemen in de Silkscreen. Zie HIER het nieuwe ontwerp. Maar drukt MakePCB deze lijn ook af op de PCB (niet dat dit erg is)?

In Sprint-Layout heb je layer 0, deze is voor de outline te gebruiken.
Deze gebruik ik altijd hiervoor, maar volgens mij heb ik het ook wel eens niet gedaan. Je geeft bij je bestelling ook de grote van de print op.

Layer 0 is toch alleen voor multilayer PCB's?

In elk geval had ik nog 1 vraag betreffende Sprint. Bij het converteren van de layers MET soldermask staan links onderaan in dit venster wat opties. De bovenste optie is Pads met daarachter een balkje waar je wat getallen in kunt volgen. De eenheid is in MM en het getal hierin staat standaard op 0.3MM. Ik snap dat het iets met de soldeerpads te maken heeft, maar wat doet/kan deze functie precies?

Edit: Marcob, je hebt helemaal gelijk. In de help van Sprint staat dat deze layer is bedoeld voor de outline van het board. Hier bedoelen ze dan toch de afrastering mee?

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (16%)]

Heb inmiddels een order geplaatst en de Gerbers + drillfile richting MakePCB gestuurd. Ben benieuwd!

we zijn erg benieuwd naar het resultaat.
Ook ben ik benieuwd hoe snel makepcb ze af heeft.

Ik heb afgelopen donderdag een order geplaatst, dus we kunnen kijken of het gelijk gaat of dat er nog een groot verschil is betreft de levertijd.

Ja, dat lijkt me wel een strak plan. Ik heb 5 van mijn printjes besteld. Wanneer ik ze binnenheb zal ik een foto posten van de kwaliteit. Rare vind ik wel dat de meningen op dit forum verdeeld zijn over de kwalteit van MakePCB. Maar goed, met zo'n prijs kun je relatief geen bult vallen en de printen zullen echt niet onbruikbaar zijn lijkt me.

Ik heb even een foto gemaakt van een van mijn PCB`s die van MakePCB komen. Ben over de kwaliteit wel aardig tevreden. De silkscreen is alleen verschoven. De levertijd was belabberd. Er waren twee orders verwisseld waardoor ik de verkeerde PCB`s kreeg. In totaal drie maand gewacht.
MakePCB foto

Appiers: Ik vind die silk in het algemeen niet geweldig of niet te zeggen zeer slecht.

Mag ik vragen wat er mis is met die silkscreen? Ziet er toch prima uit?

Edit: ja nu zie ik het ook, alles is een beetje naar rechts verschoven.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (35%)]

Zo belangrijk is het silk toch ook niet? Het is maar een hulpje voor jezelf. Of dat nou een halve mm scheef staat, who cares?