Gister stond er een philicorda orgeltje bij de kringloop in de regen te wachten op haar/zijn einde, die kon ik dus niet laten staan, zucht.
Ik heb al eerder dergelijke orgeltjes opgeknapt, maar dit keer valt het tegen er zijn waarschijnlijk toon delers stuk en een schema daarvan zou wel erg handig zijn. Ik zoek naar het schema van de transitor versie, het schema van de buizenversie heb ik al.
Ik kwam een hyves pagina tegen waar hij op staat.
KLIK
Is dat wat?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je moet dan eerst lid zijn van hyves en vervolgens nog van die groep ook. Ik meen dat er in het MFB-wereldje ook wel schema's de ronde doen, als dat makkelijker is.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Zoals hier, in ieder geval de eindtrap.
Hallo Ledlover en anderen,
Heb het schema binnen, helemaal perfect,ik weet nu precies hoe ik dit druilerige weekend doorkom, hartelijk dank, ik laat nog ff weten wat er stuk was.
Fred.
Hihi, de Philcorda, het Philips orgel. Volgens mijn vader zeer geschikt voor feesten en partijen, en door zijn transistor techniek vrijwel onverwoestbaar. "je kon je eigen er dood op spelen" (alleen het overlijden van de toetsenist zou de muziek stoppen). Weer een parel aan het glorieuze Philips verleden, want ik vermoed dat er buiten wat scheerapparaten en klein huishoudelijk er vrijwel geen echte/oorspronkelijke Philips apparaten meer zijn.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Toch wel, ik zag bij mijn buurvrouw een oude Philips buizenradio staan. Zo'n schattig klein ding dat op een bouwpakket lijkt. Verder zie ik nog regelmatig de grote oude buizenradio's.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Antonio123: het valt nog een heel klein beetje mee, maar in alle productlijnen behalve scheerapparaten zitten inderdaad wel minstens een paar producten die niet door Philips zelf gemaakt worden. Als die trend niet gekeerd wordt, is het over een aantal jaar wellicht al uit met de pret. Moeilijk te schatten hoeveel jaar precies en hoe erg uit.
@buizenradio's: ook toen maakte Philips niet helemaal alles zelf, maar wel het meeste, en het is ook nu doorgaans nog prima te repareren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
@Antonio123. Tuurlijk wel, wat denk je van alle verzamelaars van Philips apparatuur zoals radio's, TV's, etc.
Kijk eens hier TV's bijv. http://www.marcelstvmuseum.com/
Ik heb ook nog een rijtje Philips en andere merken buizen radio's staan.
Of bedoel je dat Philips tegenwoordig niets meer zelf ontwikkeld/fabriceert op wat huishoudelijk spul na.
maartenbakker
Golden Member
Ik ging ervan uit dat hij dat bedoelt. Ik ben zelf al een tijd druk bezig met het glorieuze verleden van Philips vooral bezien vanuit de producten die ze hadden en hebben, en ik kan zeggen dat dat erg interessant is. Ook vroeger hadden ze wel eens handeltjes met anderen, maar tegenwoordig maakt dat wel een heel groot deel van de bedrijfsvoering uit al. En nog steeds zien ze kans een paar van hun sterke kanten te behouden maar het lijkt wel steeds minder te worden. Vandaar mijn opmerking dat het een keer afgelopen gaat zijn met de pret.
Het orgeltje doet het weer gedeeltelijk ,ik kom bf195 te kort er zijn er nogal wat stuk, maar dat is gewoon een kwestie van bestellen en een beetje geduld. Het orgeltje komt uit het fameuze philips natlab.
Het leuke is dat elk onderdeel nog te vervangen is en dat kun je pakweg van een cd speler uit 1990 niet meer zeggen.
Ook leuk aan het orgeltje is dat kleine beetje zweving door het gebruik van twaalf onafhankelijke toongeneratoren.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Philicorda, leuk orgeltje met een heerlijk wiebelig geluid. De nederlandstalige band Four Tak gebruikte ook zo'n Philicorda. Ook niet te versmaden, is de verwante Vox Continental en de overbekende MiniMoog synthesizer.
Uiteraard bedoel ik dat er bijna geen OORSPRONKELIJKE Philips aparaten meer bestaan. Dus gemaakt in een Philips fabriek. Dat de miljoenen/ miljarden Philips apparaten uit het prachtige verleden van Philips nog steeds dienst doen en dienst zullen doen, staat als een paal boven water. Bij normaal gebruik heeft een bijvoorbeeld een transistor radio, volgens mij, het eeuwige leven. Electronisch gezien is hij onverslijtbaar.