Rigol DS1052E met defect.

Hoi,

mijn rigol Ds1052e oscilloscoop doet het niet meer. Voeding is goed, heb voor zekerheid alle elco's vervangen door low esr panasonic elco's.

Als ik hem aanzet. gaat backlight van lcd schermpje wel aan, de bedienings knoppen lichten op (soms ook niet) , de fan gaat draaien.
Reageert niet als ik op een knopje druk , reageert nergens op verder.
op scherm zie ik een grijs beeld. denk niet dat het eenvoudig te repareren is. Wie heeft er tips. Is er nog iets wat ik kan meten/doen? heb geen garantie erop.

rbeckers

Overleden

Met een andere scoop meten in de buurt van het kristal. Dit moet een blok zijn. Dan diverse lijnen controleren o.a. achter de ADC.

Die Rigol is een complete computer. Als het scherm het niet doet, is er iets met die embedded computer aan de hand. Of met het scherm. De ADC zit dan niet op mijn verdachten-lijstje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lijkt erop dat ie niet boot.
Al een firmware (re)update geprobeerd.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

hij reageert op niets dus storing met embedded computer zou kunnen. verdenk niet het scherm. update kan niet want hij doet helemaal niets.

Waar moet ik dan precies meten? gaat me beetje boven me pet allemaal. zal nog kunnen proberen om de kristallen te vervangen? zitten soort spannings regulators die lijken het allemaal te doen. staat op rre 117-a (on semiconductor). ik meet spanningen van 1,7 volt 3,3 volt en nog wat.

Hier een filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=y3ge5ibEGxA

Je methode, je werkingsprincipe zijn niet goed.
Met zulke ingewikkelde toestellen, kan men niets vervangen voordat men een serieuse diagnose heeft gedaan.
Wat U doet is verkeerd want u meerdere fouten kan veroorzaken, bijvoorbeeld door multilayer printen te beschadigen of door ESD.
Om zulke toestellen te herstellen heeft men ten minste een andere werkende Rigol scope van dezelfde type nodig.
Eerst, moet men met 100% zekerheid weten welke print defect is:
- voeding?
- moederboard?
- frontprint? (met schakelaars)
Dat doet men door deze printen te verwisselen met werkende scope.

zal nog kunnen proberen om de kristallen te vervangen?

Neen, doe dat niet...niets vervangen zonder eerst een diagnose te doen. U weet zelfs niet als de moederboard defect is of niet.
Mijn gevoel is dat er iets verkeerd is met frontprint (of met zijne connectoren).
Men ziet wel dat de systeem start, maar schijnt stoppen wanneer het de frontprint met de schakelaars is aan te checken.
Ik ken de Rigol scopen niet, maar het is mogelijk dat het geen diagnose bericht geeft als er iets mis gaat met checkin.
EDIT: uitgezonderd analoge ingangversterkers, doet men niet meer diagnose in zulke digitale scopen door metingen met multimeter en scope.
Er is een grote aantal "headers" (connectoren) op de hoofdboard, dat zou zeker geschikt zijn om door een interface aan een computer verbonden te worden.
Met een Rigol diagnose software, zou men dan weten wat aan de hand is.

PE9SMS

Special Member

Corrupte flash inhoud (firmware) is mijn eerste gedachte.

Hier:

http://www.eevblog.com/forum/index.php?topic=30.690

bespreken ze volgens mij hetzelfde probleem.

User "halman" schrijft daar:
It must have been an incomplete flash. I inserted an usb stick with the firmware and ran it from the menu system, once it was done I restarted the scope, it was then it refused to start up properly. Strange things go on with the button lights they light up randomly and if i do quick restarts they move...it looks kinda like a counter is incrementing.

This signature is intentionally left blank.

De TS weet zeker wat er gebeurt is: had hij een nieuwe firmware geprobeert te laden?
Of is zijne scope met defect opeens gegaan?
Ik vind niet waarschijnlijk dat er een corrupte flash inhoud (firmware) van zichzelf zou gebeuren.
Ik denk ook dat firmware zou niet de eerste zijn die geladen is. Er is waarschijnlijk eerst een basische checkin van hardware (zoals BIOS van computers).
Maar wel, dat is maar redenering, ik ken de Rigol scope niet.

PE9SMS

Special Member

Is TS bezig geweest met de 50 -> 100 MHz upgrade/hack ? ;-)

This signature is intentionally left blank.

Goede vraag, eerst zou de TS moeten onderzoeken als defect te zien heeft met hardware of met software.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 september 2010 15:50:53 (44%)

ik heb geen nieuwe firmware geladen. ging opeens moeilijker aan. na 5 keer herstarten (met power knop) deed ie het weer goed.

ook heb ik geen 50 naar 100mhz upgrade gedaan. na een tijdje deed ie het helemaal niet meer

Ik kan proberen de firmware opnieuw erop te zetten. Ik heb een eeprom programmer , zou het hier mee kunnen en op welk IC staat de firmware dan. oh ja en moet een flash image hebben :)

[Bericht gewijzigd door siebo op zondag 12 september 2010 15:58:43 (30%)

Sine

Moderator

Dan denk ik niet dat je het in firmware moet zoeken, die gaat niet opeens en langzaam kapot.

Ik verdenk hardware ... maar vraag me niet wat. zonder vergelijkingsapparaat is er bijna niet aan te beginnen.