Weet iemand hoe ik in het welbekende 555 schema voor PWM met een analoge waarde van 0-5V de Duty cycle van min tot max kan regelen?
Met eventuele aanpassingen natuurlijk. De mogelijkheid dat je het kan instellen met de potmeter hoeft dan niet meer.
het schema: 
[Bericht gewijzigd door DominiqueB op (13%)]
Mischien heb je hier iets aan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/analoge%20-%20pwm.jpg
Het kan met een 555 vast ook wel; maar ik zou zelf eerder omzien naar schakelingen zoals ik die voorgesteld heb, al is het maar vanwegen het te halen 0-100% bereik.
Deze schakeling stel je in met DC, je zult wel wat moeten verzinnen om op de gekozen voedingsspanning het gewenste 0-5V bereik te verkrijgen. Als je op 12 V voed en je 0-5 V bron kan sinken red je het na wat herdimensioneren waarschijnlijk wel met een pull-up weerstand en een zenerdiode.
En waarom niet gewoon zo? met een mosfetje/buz11 ofzo aan de uitgang en de anologe input op de ctrl (met een klein spanningsversterkertje), helemaal naar 0% is niet nodig voor mij.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 september 2010 16:06:51 schreef maartenbakker:
Dat is ook een leuke schakeling, maar geen zuivere PWM...
Omdat de frequentie niet constant is zeker?
Ja, dat had ik nog niet gezien, maar ik denk niet dat dit erg is voor mijn motortjes, of wel?
Als het gedissipeerde vermogen maar linear is met de crl spanning vind ik het goed.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gedrag van de motortjes zou wel eens frequentieafhankelijk kunnen zijn (rendement hoger of lager). Dan is de oplossing toch om het eens uit te proberen.
toms7
Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
ik ben opzoek naar een pwm schakeling die echt van 0% tot 100% gaat het is voor een rgb+ mogenlijk wit schakelingetje.
ik hoop alleen dat de driver's die ik ga gebruiken het echt 0% aan kunnen.
ik gebruik de LM3401 als de led driver.
een van de oplossingen wat ook mogenlijk zou kunnen zijn, is dat ik een potmeter met harde uitstand pak en zo de voeding van de driver uitzet.
niet zo mooi maar als het niet anders kan wel een oplossing toch?
mvg Tom