Hoi jongens,
ik poste deze in de audiosectie, weet niet goed waar ie thuis hoort gezien het gaat over het "audiodeel" van een zender. In dit schema http://kd4e.com/images/3a5schematic.gif ziet u de trafo die van koolmicrofoon naar het rooster van buis 1(de audiobuis loopt). Ik bouwde dit schema niet exact na maar vanwege het mij ontbreken van zulk een trafo gebruikte ik verschillende uitgangs en voedingstrafos zoals van 12 naar 220V of 5ohm->7000 ohm. De originele moet verhouding 1:20 hebben. Dus zette ik even gewoon de trafo(de secundaire 12V kant dus) in serie met de koolmicrofoon en een 4.5V batterij zoals de bedoeling is. Secundair een ouwe voltmeter(5000 ohm/V Vac) aangesloten om te zien of er spanningsopslingering voldoende plaatsvind om de buis uit te sturen. Echter was deze spanning niet hoger dan de over de primaire wikkeling gemeten wisselspanning van 1V gemiddeld. Bij luid roepen in de mike tuurlijk
Hoe komt dit?
Is de lage impedantie van de analoge voltmeter een te grote belasting zodat de spanning in mekaar stort? Bij het aansluiten van een kristaloortelefoontje over de secundaire merk ik ook geen enkele versterking van geluidssterkte tegenover over de primaire.
Zou er onbelast (enfin de zeer hoge impedantie van het stuurrooster van een buis) dus toch nog voldoende opslingering zijn voor de buis of niet?
Moet ik naar alternatieven gaan kijken?
Groetjes,
Thomas
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
5 Ohm voor de trafozijde bij de microfoon is veel te laag. Liefst 300~600 Ohm voor een wat fatsoenlijk resultaat...
Tjah zo'n trafos zijn tegenwoordig onvindbaar geworden buiten met veel geluk. Het originele type is een ST-14: 1k primaire/500k secundaire. Op radiomorningstar zag ik ooit dat ze het deden met een "op de kop" gezette uitgangstrafo in hun 27 MHz zender. Dit om een EL84 uit te sturen die dan als modulator diende. Werkte met hard roepen net genoeg blijkbaar. Vind er wel iets op, toch bedankt jongens.
Groetjes,
Sparkman
Anoniem
50 Hz transfo's zijn niet geschikt voor audio.
De kern is gelamelleerd om wervelstroomverliezen te beperken op 50 Hz.
Voor audio zijn die lamellen veel te dik en te weinig in aantal.
Dat zal resulteren in meer verliezen naarmate de frequentie hoger wordt.
Je zal waarschijnlijk meer succes hebben als je een transfo met ferrietkern vindt die een geschikte wikkelverhouding heeft.
Word een onmogelijke taak dus.
Teste het even met een nettrafo en je kan er wel degelijk een EL84 mee tot kamersterkte uitsturen op 100V anodespanning. Geluidskwaliteit zwijgen we over...
Bedankt voor het advies.
Groeten,Thomas
rbeckers
Overleden
Op een radiobeurs kom je dit soort trafo's wel tegen.
Een ringkerntrafo geeft waarschijnlijk een beter resultaat dan een gewone trafo.