Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Een kennis heeft een CNC machine gekocht, maar de aansturing werkt niet lekker meer....
de aansturing is een 3d step aansturing... (zie pdf)
http://www.mechapro.de/pdf/3dstep_doku_en.pdf
Ik ben bezig geweest deze aansturing dmv Mach3 aan de gang te krijgen...
De Z-as deed het goed... alle motoren zijn ook goed , want ik heb ze op de werkende Z-as allemaal geprobeerd....
De Y-as werkte maar 1 kant op, Dus die kreeg wel zijn pulsen, maar het Dir ingangtje werkte niet lekker....
en de X-as deed niets....
maar nu het gekke.... als ik met mij multimeter op de pinnen 17 en 18 meet van de L297 , werkte het opeens wel....
dus bij de ene mis ik de Dir (17) en die ging dus maar 1 kant op, zodra ik me meetpen op 17 zet , gaat hij wel 2 kanten op en loopt het prima....
bij de andere mis ik de stappulsen, en zodra ik daar me meetpin op zet(pin 18) doet hij het prima?
waar zou dit aan kunnen liggen....
ik heb ook nog ff via een draadje en een 10K weerstand gekeken of dat hielp... maar naar GND veranderd niets.. en naar +5 deed hij het wel, maar toen begon de kant die eerst goed ging ook te stotteren..
weet iemand misschien een oplossing?
Arjan Swets
Eh.. in de PDF zit het schema?
snap even niet waar je een schetsje van wil hebben?
waar ik me meet pen op zetten? en dat hij het dan wel deed?
Met je multimeter maak je een hoogohmige verbinding naar gnd. Je bevindingen zijn een beetje vreemd, die 3D step zou fabriek af goed moeten werken. Paar dingetjes die me te binnen schieten;
- Staat de snelheid in Mach laag ingesteld? Misschien gaat Mach te snel voor de L297.
- Vervang die 10k testweerstand voor 100k, dat benaderd beter de ingangsimpedantie van je multimeter.
- Staan in Mach de signalen geinverteerd? Experimenteer ermee.
- Weet je zeker dat er 5V pulsen aankomen en niet 3,3V?
- Probeer een c-tje 10nF of 100nF over de VCC van de L297.
Het is niet veel raad, maar misschien zit er iets tussen voor je.
Gr.
Erik
Arjan Swets
Ja dat wat je dacht vanuit de fabriek, dat dacht ik ook....
eerst heb ik ff zitten zoeken om die sleep ingang aan de gang te krijgen... toen dat werkte , deed de z-as het gelijk....
en die loopt netjes... (heb wel ff zitten rommelen met de max snelheid, maar die loopt netjes...)
de y-as liep gelijk netjes, maar altijd de zelfde kant op...
en toen ik daar dus meten, met me multi meter op die dir input doet tie het wel...en loopt dan gewoon goed, mist geen pulsen...
ook als ik alleen me meetsnoer neem... zet hem op de pin (een ander hield hem op de pin ) als ik het snoer zwevend laat hangen doe tie het niet... raak ik hem aan doet tie het wel...
en dat geld voor beide die het niet doen...
oja...kan ik ook nog iets met dat Boost inputje via Mach3?
maar ik zal nog eens meten hoeveel volt de pulzen zijn...
anders de scoop er eens aan hangen ipv me multie meter...
wordt vervolgt...
ik zoe eigenlijk ook nog iets van een test programmaatje waarme ik zelf de pinnen hoog en laag kan maken.... ik heb toen eens iets gehad.... maar kan ik even niet meer vinden...
Was dat niet parport.exe?
Je weet dus niet de spanning van de LPT, dat is bij deze dus verdachte nummer 1.
Gr.
Erik
Eh.. in de PDF zit het schema?
Sorry, niet ver genoeg gekeken, ik zag wel de print en heb niet verder gekeken. (ik ben zo werken, als ik vannavond niet te laat thuis ben kijk ik het schema door)
Je hebt parallelle poorten waar de uitgangsspanning geen 5VDC wordt maar 3.3VDC, misschien zit daar het probleem. En het kan zijn dat de ene driver daar nog wel op werkt en de andere niet.
Maak anders is een programmaatje in een PIC of andere controller en probeer het daar eens mee, is maar een paar regels code.
En anders de L297 eens van plaats verwisselen, en kijken wat hij dan doet.
Arjan Swets
Op 26 september 2010 00:53:04 schreef erik1234:
Was dat niet parport.exe?Je weet dus niet de spanning van de LPT, dat is bij deze dus verdachte nummer 1.
Gr.
Erik
Mijn machine werkt goed op die computer, en ik heb L297 + L6203 aansturing... dus ook een L297... dus daar ligt het niet aan...
Op 26 september 2010 10:59:55 schreef Lambiek:
Je hebt parallelle poorten waar de uitgangsspanning geen 5VDC wordt maar 3.3VDC, misschien zit daar het probleem. En het kan zijn dat de ene driver daar nog wel op werkt en de andere niet.Maak anders is een programmaatje in een PIC of andere controller en probeer het daar eens mee, is maar een paar regels code.
En anders de L297 eens van plaats verwisselen, en kijken wat hij dan doet.
wat wel onder de 3d step print zit nog een print , met optocoplers..
met een aparte voeding... ik zal die eens na kijken....
tja en dat wisselen... heb ik niet geprobeerd, maar wel 1 L297 uit het voetje gehaal om te kunnen meten, maar toen ik de spanning er wer op zetten had ik gelijk rook... er vloog een L298 in de brand...
dus die heb ik al nieuw besteld, en ik hoop dat er niet meer schade is.... maar het gekke (althans misschien is het helemaal niet gek) maar 1 haal de L297 van de z-as er uit... en toen ik de spanning er weer op zetten vloog de L298 van de x-as in brand?
maar he zo dus ook uit die print er onder kunnen komen... dat daar iets niet goed is..
Dat is inderdaad vreemd, als de Z_as er uit was gegaan had ik het me nog voor kunnen stellen omdat de ingangen dan zweven van de L298.
Heeft die kennis de machine draaiend gekocht, of wist hij dat er iets mis mee was.
Net even het schema bekeken.
Weet je intussen al welke spanning op de pennen 17 en 18 van de L297 staat ?
Arjan Swets
hij heeft hem ergens in 2003 gekocht.... toen deed hij het al niet lekker..... toen is dat ding de zolder op gegaan... en nu toch maar eens kijken of hij aan de gang te krijgen is....
ja het heeft gedraaid...
@MMsoft nee ik weet het niet meer precies... maar was hoger als 3,3 maar het was geen 5 .... maar zodra ik de nieuwe spullen binnen heb van Dik best dan ga ik meten.....
maar ik denk nu haast dat het uit dat printje met de opto coplers komt.... (hoe schrijf je dat joh opto coupler, zo geloof ik)
die ga ik eerst eens na kijken... die heeft ook een aparte voeding...
wordt vervolgt...
Pas wel op de volgende keer als je gaat testen, niet zonder de L297.
Die optocoupler print zit die met een stekker verbinding, zoja.
Die zou je eens los kunnen halen en dan met 5VDC direct via je multimeter op miliampere meten wat de stroom is die de ingang trekt.
Pas wel op de volgende keer als je gaat testen, niet zonder de L297
Inderdaad, de ingangen van de L298 zweven dan en dat gaat onherroepelijk mis.
Toch wel vreemd dat het bij een andere As mis ging.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (15%)]
Arjan Swets
ik heb nu 2 assen goed draaiend... maar de y-as doet nog raar...
ten eerste als ik hem laat lopen klinkt hij al niet lekker.. raar rommelend geluid....
en af en toe keert hij opeens om.. klein stukje... of hij gaat opeens staan zingen en stop met draaien....
tijdens dat omkeren heb ik de dir input gemeten, maar daar zie ik niets aan veranderen....
zou het ook aan die sync input kunnen leggen? die moeten toch van alle 3 de aansturingen aan elkaar liggen?
http://www.mechapro.de/pdf/3dstep_doku_en.pdf
en wat kan ik met die potmet r35 doen? kan dat kwaad als ik daar een beetje aan draai
?
kan ik nog iets meten met de scoop ofzo?
oja de spanning is 3.30 volt hoog ,..
nogmaals oja... ik heb de L297 verwisseld... (dit maal niet onder spanning) maar het probleem blijft in het zelfde kanaal..
oke ik wacht weer af...
Volgens de datasheet ziet de L297 een spanning van meer dan 2V als "hoog", enneen spanning van minder dan 0,6V als "laag". De 3,3V van de printerpoort zou dus genoeg moeten zijn. Je zou de "laag" spanning van de printerpoort ook eens moeten meten.
Zelf heb ik ook eens een soortgelijk probleem gehad met een stappenmotorsturing aan de printerpoort. De motoren liepen toen ook niet helemaal gelijk, of misten stappen, eigenlijk net zoals jij beschrijft.
Heb het toen opgelost door een 3,3 naar 5V levelshifter op de printerpoort te zetten, toen waren alle problemen over.
Potmeter R35 is voor de chopper frequentie, als de motor erg piept of zingt zoals je zegt staat de frequentie misschien te hoog.
Doe het wel met de scoop dan kan je de potmeter weer in de oude stand zetten als dat nodig is, en controleer de andere ook even.
@EJK
Dat had ik ook al gezegt, maar er zitten ook nog optocouplers voor dus denk dat het daar al gebeurt.
Arjan Swets
ik heb die print met opto couplers er nu even tussen uit... dus daar kan het niet aan liggen...
Ik ha ook een mailtje gestuurd naar meneer Thorsten Ostermann en die zeg dat ik de l297 en l298 van een kanaal eens moet wisselen met dat kanaal wat rot doet moet wisselen... kijken of dat de fout mee verhuist... en dan beide vernieuwe... want ze gaan meestal beide kapot als er met één van de twee iets is...
dus dat ga ik zo eerst eens proberen...
Arjan Swets
geprobeerd, en nu werkt de y-as goed en de z-as niet meer...
dus nog even een nieuwe L298 besteld...
dus ik denk dat het is opgelost...