pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Beste forum leden.
Ik heb enige tijd geleden van een klant een versterker binnen gekregen met als klacht de versterker rookt en geeft een knal terwijl de muziek doorspeelt.
Ik heb de versterker nagezien en alle spanningen gemeten.
Maar alles ziet er piekfijn uit en alle voeding spanningen kloppen ook.
De versterker speelt prima zonder vervorming of wat ook.
Nu is de versterker weer terug met dezelfde klacht.
Ik heb hem helemaal gedemonteerd en alle printen onderzocht op sporen van rook of ontplofte componenten.
Ook heb ik met een loep alle solderingen nagekeken.
Echter er is niets maar dan ook niets te vinden ook geen sporen van lekkende elco's.
En de versterker hij speelde rustig verder. 
Iemand enig idee wat er kan knallen en roken zonder dat er componenten defect zijn.
Er zitten twee ringkern trafo,s in van twee maal 70 volt kan de spanning in combinatie met stof knallen veroorzaken?
Een mini stofexplosie of zoiets?
joopv
Golden Member
Ik zou 'm in ieder geval stevig belasten op een setje 8 of 4 ohm vermogens weerstanden. Dan kun je het probleem van de klant beter reproduceren (dikke stromen, warmte ontwikkeling).
Vraag je klant eens of hij nog iets op/onder de versterker heeft staan. Misschien heeft een huisdier in het cassettedeck geurineerd en is er niets aan de hand met de versterker.
pa3gws
Hij heeft twee dagen op bijna vol vermogen staan draaien zonder enig probleem.
Er valt verder niet veel te reproduceren want de klant heeft aangegeven dat het soms pas na weken weer gebeurd.
@mbbneon
Het is een twee keer 400 Watt versterker die op feestjes wordt gebruikt, daar mag geen kat komen.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (23%)]
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Ooit een zelfde verschijnsel gehad bij een oscilloscoop. Dit is het netfilter waar de rook uit is gekomen. Scoop OK, behalve een hoop stank en de nodige electrisch ruikende rook in het hele huis.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit is vrijwel zeker de ontstoorcondensator van de netspanning (X2 direct na of soms zelfs voor de schakelaar). Dit zijn vaak zelfherstellende papiercondensatoren, die slijten relatief snel en doen dan dit soort geintjes.
@jovak: we dachten tegelijk hetzelfde 
pa3gws
Kunnen die dan twee keer of vaker knallen?
Of zijn ze direct om zeep.
En er zit ook geen vreemde lucht in de versterker.
Isolatie fout tussen netspanning ingang van de versterker of van een Cd'speler of iets anders en aarde? Er zou dan een hoge stroom bestaan tussen massa van de versterker en klankkasten of andere toestellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 27 september 2010 12:23:59 schreef pa3gws:
Kunnen die dan twee keer of vaker knallen?
Of zijn ze direct om zeep.
En er zit ook geen vreemde lucht in de versterker.
Die kunnen wel degelijk vaker knallen. Door de knal slaat een deel van het geleidende materiaal weg, zodat de sluiting er tijdelijk weer uit is. Ze worden zelfherstellend genoemd omdat dit op hele kleine schaal bij doorslagjes ook gebeurt, en ze dan gewoon goed blijven werken tot het echt mis gaat en er grotere doorslagen plaatsvinden. Meestal ruik je ze wel, maar dat hangt ook een beetje af van het impregneermiddel (de reden dat men ueberhaupt geimpregneerd papier gebruikt, is dat dit kennelijk het goedkoopste di-electricum is dat aan die zelfherstellende eis voldoet; wat men vergeet is wat Philips al in de jaren '50 wist: papiercondensatoren hebben een extreem beperkte levensduur, en inplaats van die te proberen te verlengen met beter papier en beter impregneermiddel, kan je beter kunststof di-electricums gebruiken).
Als de condensator in het blikken huisje van een netfilter zit, ruik je hem misschien pas als je dat openmaakt. Je kan het wel altijd aan de condensator zien als hij ontploft is.
Tantaaltjes kan inderdaad ook, als ze voor ontkoppeling gebruikt worden. Maar dat ben ik zelf nog niet eerder in versterkers tegengekomen. In een isolatiefout geloof ik niet echt, maar als je niks kan vinden lijkt me dat je daar voor de zekerheid ook naar moet zoeken.
P.S. Als hij nu niet meer zou knallen, doe je er toch goed aan om naar de fout te zoeken. Zeker als het de ontstoorcondensator is, kan er een onveilige situatie blijven bestaan. Als hij "uitgeknald" is, blijft er wel materiaal achter dat kortsluiting of brand kan veroorzaken.
pa3gws
Aan de ontstoor condensator was zo op het eerste gezicht niets te zien.
Maar ik zal hem er eens uithalen en beter onderzoeken, ik neem aan dat er wel iets aan te zien moet zijn.
Tot zover bedankt ik ga wederom op onderzoek uit.