Hallo
Ik ben nieuw op deze site en ook niew in het gebied van electronica/robotica. Ik zou graag beginnen experimenteren met het maken van kleine robotjes die in een bepaald patroon lopen of zelfs gewoon LEDs laten flikkeren.
Ik zou graag willen weten wat een goed basispakket van componenten zou zijn zodat ik allerlei kleine experimentjes kan maken.
ps. Ik heb al voldoende ervaring met programmeren om eventueel de code te schrijven voor microprocessoren.
Hallo Hyppo
Voor hetgeen je beschrijft heb je alvast minstens de volgende zaken nodig: een microcontroller + randelectronica hiervoor (voedingsstabilisatie, kristal), een motoraansturing die de microcontrollercommando's vertaald in stuursignalen voor de motor, eventueel ledjes, en een bordje waarop je deze kunt plaatsen. Daarnaast zul je ook een programmer nodig hebben om je microcontroller te programmeren.
Afhankelijk van je bedoeling kun je kiezen om zelf de componenten op een printplaatje te solderen of in een breadbordje te steken, of je kunt kiezen voor een platform die reeds de nodige zaken bevat. Voordeel van het laatste is dat je reeds vertrekt van een werkend geheel waarmee je naar hartelust kunt experimenteren, zonder je zorgen te maken om het uitwerken van het schema/solderen/hardware debuggen. De betere bordjes komen ook met de nodige voorbeelden zodat je snel de mogelijkheden van het bordje kunt doorgronden.
Er bestaan diverse experimenteerplatformen voor microcontrollers. Enerzijds heb je bijvoorbeeld het gekende Arduino: een minimaal microprocessorbordje dat je programmeert via USB, en dat beschikt over enkele IO-poorten waarop je dan zelf je hardware kunt inpluggen. Nadeel is dat het basisplatform weinig meer voorziet dan enkele IO-pinnen. Motordrivers, ledjes enzoverder moet je zelf aansluiten via breadbord/uitbreidingsshield/soldeerbordje.
Anderzijds heb je microprocessorbordjes die reeds heel wat aan boord hebben, en waarmee je heel snel aan de slag kunt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het dwengo-bord. Dit platform is denk ik op maat gesneden voor hetgeen jij in gedachten hebt. Er zijn ook heel wat tutorials bij te vinden die je snel wegwijs maken in de mogelijkheden van het bordje, of de mogelijkheden van PIC-microcontrollers in het algemeen. Zo is er bijvoorbeeld ook een tutorial over het programmeren van een lichtetende robot.