Dweil

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Het probleem:

Een automatische versnellingsbak wordt aangestuurd door middel van oliedruk. Deze word aan/uit gezet door middel van solenoids. De bedoeling is om deze versnellingsbak zo snel als mogelijk te laten schakelen. Na de oliedruk wat te hebben opgevoerd is de limiet wel bij 0,2-0,3 seconden bereikt. Nu is dus het probleem dat de solenoids naar verhouding best lang nodig hebben om te activeren, en weer te deactiveren. Hoe kan ik deze sneller laten werken?

Sneller aan heb ik wel een theorie over die zou kunnen werken: Overspanning. Een solenoid die normaal op 14V werkt kun je gedurende 0,1 seconde aanspreken met, bijvoorbeeld 24V. Hierdoor kan de spoel sneller reageren (hoop ik).

Ik zit echter met het weer afvallen van de solenoid. Remanent magnetisme zorgt er gewoon voor dat dit niet zo snel gebeurd. Hoe kan ik dit tegengaan? Theorieën:

- Spoel kortsluiten? Tegen EMK wordt zodoende kortgesloten en alle magnetisme is gelijk weg?

- Negatieve spanning? Het remanent magnetisme wordt als het ware tegengewerkt door een verkeerd gepoolde spanning op de spoel te zetten?

- Blusdiode vervangen door zener en hoogspanningstor pakken voor aansturing? Op deze manier krijgt het tegen EMK voor een groot gedeelte de vrije loop en valt de solenoid snel af. Een zener omdat de spanning natuurlijk niet boven de maximale spanning van de stuurtransistor mag komen.

Werken deze methodes? heeft iemand hier ervaringen mee?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De spoel aansturen met een hogere spanning om deze sneller te laten reageren is een bekend systeem, dat meestal peak-and-hold wordt genoemd. Je kunt dat op verschillende manieren oplossen. Het simpelste is het waarschijnlijk een condensator met een hogere spanning te ontladen over de spoel.

Een spoel kortsluiten (met een diode of anders) is juist een goede methode om ervoor te zorgen dat deze zo lang mogelijk werk heeft met het afbouwen van de stroom. Je kunt dan beter een diode met een weerstand in serie nemen, of een zenerdiode. De spanning die nodig is om de stroom in stand te houden is dan groter, en een hogere spanning maal de stroom die door de spoel loopt is een groter vermogen, waardoor de energie sneller afgevoerd wordt.

Of je de spoel sneller kunt laten afvallen door deze om te polen, is afhankelijk van het type. Als de spoel een magneet aantrekt zou het kunnen, maar als de kern van weekijzer is zul je die met de tegengestelde stroom ook aantrekken, waardoor het ding misschien helemaal niet meer afvalt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 4 oktober 2010 20:39:31 (16%)]

benleentje

Golden Member

De solenoïdes trekken of duwen toch aan een pen?. Kan je deze niet vervangen door zeer snelle Servo met dezelfde kracht. De volgende is 0.1s

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=943…

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 4 oktober 2010 20:38:14 schreef SparkyGSX:..Het simpelste is het waarschijnlijk een condensator met een hogere spanning te ontladen over de spoel...

Wat men vroeger veel deed was een gloeilamp in serie met de spoel. Tegenwoordig gebruiken we mooi "doosjes" voor dat soort effecten, van bijvoorbeeld Warner (overexcitation).
Wat ook het experimenteren waard is is het formaat van de solenoid. Een overdreven grote moet eerst zichzelf in beweging zien te krijgen voor ie iets nuttigs kan gaan doen.

Dweil

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Ik zit natuurlijk met de opbouw van de versnellingsbak, dus een kleinere solenoid of een servo is natuurlijk "een opgave". Mechanica is de beperkende factor. Ik ga de oplossing met een zenerdiode voor het afvallen, in combinatie met de Peak-and-hold voor het aangaan, uitproberen. Een spanningsverdubbelaar ofzo om de spanning omhoog te gooien. Dank jullie wel voor de reacties tot zo ver!