vincky
doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kunt
dag co
ik heb sinds kort twee robots van het merk "real robots" aangeschaft maar ze zijn niet helemaal compleet, maar ik vroeg mij af wat ik er mee kon doen buiten op het stort gooien maar da lijkt zonde.
ik heb een paar printplaatjes voor besturing waar ik eigenlijk niet echt weet waar het exact voor dien en hoe.zelf heb ik niet zo veel ervaring ik ken wel de wet van ohm enzo... ik weet ook hoe da ge ledjes en zo moet solderen en kitjes inelkaar moet steken/solderen maar dees leek mij een leuke uitdaging om bij te leren
al vast bedankt
hier is een link van een paar fotokes missch kunde daar iets in zien of vraag anders meer fotos http://cid-109704986ebd6478.photos.live.com/browse.aspx/robot%20pcb?nl…
Wat zit er zo al bij geleverd?
Als er motors, een chassis en sensoren zijn bij geleverd kun je er denk ik wel iets leuk mee doen.
Wat wil je er allemaal zeker mee kunnen doen?
Ik zelf ben ook en robot aan het bouwen, kijken daar ook maar eens voor wat ideeën.
Nog veel succes met bouwen!
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Het zijn zeker leuke robotjes. Op de stort gooien is zonde, gooi ze dan bij mij over de schutting 
Het is mij niet duidelijk of je nu van 2 1 complete kan maken en wat er bij zit. Als je er verder mee wilt lijkt het me handig wat documentatie er van op te zoeken. Ze zien eruit als materiaal voor een cursus ofzo.
Het komt blijkbaar uit het 'real robots' tijdschrift en het heet 'cybot'. Kijk hier en hier maar eens.
[Bericht gewijzigd door MAH op (26%)]
vincky
bedankt voor de link
ik zou 1 robot willen maken op basis van de 2 robots en dat die eigenlijk als hoofddoel gewoon rondrijd, als die te dicht bij een obstakel komt dat die dan draait of zo.
groetjes
er zitten een paar motortjes in, een ultrasone sensor in ook heel veel infrarood transistors ...
Misschien kan je het body van één van de robots gebruiken.
En dan de besturing maken zonder echt de PCB's te gebruiken.
Want zonder schema/layout hiervan kan je denk ik er niet veel mee doen.
Tenzij je er zelf één maakt wat wel mogelijk is als je de banen volgt.
Maar je kan de componenten die er op zijn misschien wel gebruiken.
Ik dacht ik bij mijn robot het eerst ook zonder PIC kon doen, maar nu ga ik het doen met 16f628A(microcontroller) en een L293D(H-brug).
Kijk eens op www.picbasic.nl, zeker naar hoofdstuk 7.
Voor een schema moet je eens in mijn topic kijken.
Wat is je ervaring op het gebied van programmeren?
vincky
bedankt voor de informatie maar jammer genoeg is de body ook niet helemaal en mij programmeer ervaringen zijn 0,0 eigenlijk
groetjes
Ik kan ook niet (of bijna niet)programmeren maar als je de cursus op picbasic helemaal hebt gelezen, zal je er al veel meer van begrijpen.
vincky
Je moet het niet alleen doorlezen, je moet gewoon vanaf les_1 de opdrachtjes maken. Dan rol je er vanzelf in, en als het allemaal een beetje lukt gaat er een wereld voor je open. 
Normaal kan dat ding lijn volgen, jou volgen, opstakels ontwijken, en je kan hem met IR bedienen. En als je er twee hebt ( die het doen ) dan kunnen ze ook met elkaar babbelen via IR geloof ik.
vincky
ja dat kan wel want dat staat blijkbaar in dat tijdschrift maar dan moet je die programmeren via de afstandsbediening maar die is jammer genoeg niet helemaal denk ik maar ik zal nog een goed zien.
er zit ook een soort bal bij waar de robotjes naar toe gaan om een soort robovoetbal te spelen en ook een soort goal
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
Misschien kan je dit wel gebruiken als body.
Dit wordt veel gebruikt in de modelbouw en is ongeveer hetzelfde materiaal als de kits. (styreen)
Het is ook makkelijk te buigen, en te lijmen met modelbouwlijm.
vincky
Is het een beetje aan het lukken?
Kijk eens in het topic: [Robotica] Show je robot!
Daar is iemand die ook van een real robot een andere robot heeft gemaakt.
Misschien kan je aan die persoon vragen hoe dat hij dat heeft gedaan.
Kijk ook eens op deze site.
Gebruik ook de zoekfunctie van dit forum.
Ik zou beginne met een ontwerp.
Moet niet al te moeilijk zijn, gewoon een schetsje van boven af wat je waar gaat zetten en of dat mogelijk is.
Voor de rest zou ik zeggen gebruik wat bij de robot zit.
Zoek eens naar IC's of PIC's op de printen misschien zijn ze bruikbaar en zitten er gewoon rechtstreeks connectors op.
Zonder dat je moet desolderen.
Anders gaat dit prima met een desoldeerpomp en wat litze.
Ik zou als je begint te knutselen een blad papier naast je leggen en met de losse hand tekeken hoe je alles aansluit.
Zeker voor beginners is dit handig, zo weet je later hoe je alles hebt aangesloten.
Nog héél veel succes en veel bouwplezier!