Hallo
Ik heb een motor op een golfkar (12 volt)
Nu heb ik een vellemankit 8004 gebouwd maar de beperking is 6,5A
dit trekt de golfkar niet door hoog gras, dan vraagt de motor minstens 12-15A
De motorsturing van deze site geeft wel amp met de buz11 maar ik wil de mooie vellemankit ombouwen om meer amp te geven, wie kan me opweg helpen, meerdere mosfets parallel schakelen??
dank vast
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_ma…
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Als ik de datasheet bekijk van de velleman 8004 zie ik dat de schakel FET een BUK9535-55 is.
Als ik de datasheet open van deze FET zou die een maximale drain stroom van 34A aan moeten kunnen. Deze FET heeft in het ongunstigste geval een Rdson van 70milli Ohm.
Dus dit zou geen probleem mogen zijn maximaal zal hij 0.070Ohm * 34A = 2,38 watt verstoken.
Als de FET nog warm wordt zou ik een groter koelblok erop zetten, maar denk dat het geen probleem is.
De diode D4 zal alleen aangepast moeten worden deze kan maar een stroom van 6A hebben. Hiervoor zul je dus een exemplaar moeten vinden die ja 15A aankan.
[Bericht gewijzigd door TheBasher op (15%)]
dank voor je antwoord
het gekke is dat ik de motor bij vol aansturen gewoon tegen kan houden en bij de hiernaast getoonde schakeling (of rechtstreeks 12volt van de accu) op de motor lukt dit niet, dus de motor heeft geen koppel over bij de velleman schakeling.
groet ruud
Als je de motor tegen kan houden bij de Velleman-kit en niet als de motor direkt aan de 12V hangt, dan loopt er een te kleine stroom door de motor. Dat wordt dus fout zoeken. Heb je een scoop, dan kan je de spanningen controleren op de gate, drain en source van de FET. Bij gebruik van een voltmeter moet de spanning op de gate ca 12V zijn. De spanning op de source moet vrij laag zijn. De spanning op de drain is bij goede werking vrijwel hetzelfde als de spanning op de source. Het zou kunnen dat de overbelastingsbeveiliging ingrijpt. Volgens documentatie is de maximum stroom 6,5A. Je kan de Velleman-kit beter eerst testen met bv een 12V 21W (auto)gloeilamp.
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Ik zou proberen het softstart circuit uit te schakelen als er te weinig stroom loopt. Dit zijn de weerstanden R8,R9 en R10. Eruit halen en de source van de FET rechstreeks aan de 0 hangen. Dan heb je de stroom limiterende weerstanden eruit.
Alleen zal de FET dan wel een korte dreun krijgen bij het inschakelen.