hallo,

Ik heb deze week een koelkast gekocht op marktplaats. Hij stond bij de verkoper in de schuur en stond niet aan. Wel heb ik natuurlijk eerst algemene inspectie aan de koelkast gedaan en even aangezet. Ik hoorde dat de moter aansprong dus nam aan dat de koelkast het gewoon deed (er stond in advertentie goed werkende koelkast). Dus heb gewoon vol vertrouwen aan genomen dat dit ook zo was. Ik heb hem meegenomen (wel liggend vervoerd) heb er gewoon rustig mee gereden, thuis op zijn plaats gezet en dik anderhalve dag (34 uur) gewacht voordat ik hem weer aan gezet heb. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik moet zeggen in het begin dacht ik, dat hij gewoon koelde, het vriesvak voelde al meteen koud aan. Alleen een dag later had het nog steeds dezelfde temperatuur. Dus conclusie is: Hij koelt niet goed in de koelkast, en in het vries gedeelte vriest er helemaal niets.

De compressor voelt heet aan (trilt een beetje) en maakt zoemend geluid, maar het rooster wat er achter zit (wat naar mijn inziens altijd goed warm hoort te worden) blijft gewoon lauw. Ook heb ik het 1/0 knopje omgezet, die staat dus ook in de goede stand.

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand kan zijn, want van de verkoper heb ik uiteraard niets meer gehoord. Ik heb bewust gokozen om op marktplaats een tweedehandsje te kopen omdat ik elke maand elk dubbeltje moet omdraaien en dus geen geld heb om een nieuwe te kopen.

Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen en advies geven met het eventueel repareren van de koelkast.

MVG Antoinet

is het een combikoeler ? dus een vriezer / koelkast in 1 . als je deze in de schuur hebt staan , wil dit soort koelers weleens niet aanslaan door de te lage temperatuur nu . staat deze binnen dan moet het geen probleem geven .

wat is het voor merk / type ? en hoe oud is het apparaat ongeveer ? je zegt dat het ding nog wel koelt maar niet genoeg , als hij steeds afslaat dan is de thermostaat een verdachte , blijft het apparaat lopen zonder koud genoeg te worden is het koelcircuit niet goed meer , als dit bij zowel de vriezer als de koelkast te warm is is dit een feit . als het bij 1 van de twee nog wel goed werkt , kan er nog een ander probleem heersen .

de thermostaat is vervangbaar en gaat meestal een 8 jaar mee , afhankelijk van het merk .

Het is een koel vries combi, wel zit er maar een draaiknop op om de standen te zetten. vriesvak en koelkast hebben beiden een te hoge temperatuur. wel is het in het vriesvak kouder dan in het gewone koelgedeelte, maar welke stand ik hem ook op zet er komt geen verandering in temperatuur. Hij staat gewoon in mijn huiskamer dus op kamer temperatuur. Volgens mij blijft hij gewoon lopen zonder echt koud te worden. Ik kan niet echt horen of hij afslaat of niet. Als het koelcircuit het niet meer doet is dit te verhelpen, of is het einde oefening? En weet jij toevallig waar je een thermostaat kan kopen (als het aan de thermostaat ligt), bij de handy man? En kan het dat dit door het vervoer kapot is gegaan?

Ik weet niet de leeftijd van de koelkast, het is wel een redelijk oude denk ik.
Het type is een MIELE K 321 S
Klasse: A

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

MVG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

als de thermostaat stuk is , dan slaat de motor te vroeg af en blijft de koeler te warm . blijft de motor vele uren lopen en is dan nog te warm zonder afslaan dan is het koelsysteem niet goed meer , kan een tekort aan koelmiddel zijn , of de motor is stuk en heeft geen compressie zat meer op de zuiger . je hebt toch geen dunne leiding achterop het apparaat geknikt met vervoeren ? de condenser achterop hoort idd warm te zijn na een tijdje lopen , wel afhankelijk van de plaatsing , dus staat deze ruim van de muur dan is hij kouder als klem tegen de stuc aan .

bij een defect koelsysteem is reparatie niet mogelijk/ kostentechnisch te duur. overigens is afslaan van de motor alleen te herkennen aan het stil worden van de motor en langzaam afkoelen .

je hebt er lang zat mee gwacht om het apparaat aan te zetten dus dat is goed , maar was er bij de verkoper op de plaats in de schuur duidelijk te zien dat de koeler er langer stond ? dus spinrag achter het ding en rommel eronder op de vloer ? en ze hadden niet een splinternieuwe koeler in de keuken staan ? want hoe het verhaal ook is , je koopt geen nieuwe als er niks mis is met een koelkast , tenzij heel oud en alleen nog stroomvretend .

hallo,

Zo te zien stond hij er echt wel lang, omdat er idd rommel op de vloer lag, veel stof en idd spinnenweppen. Had niet het idee dat er iets mis was. Maar vooralsnog heb ik niets gehoord van de verkoper, terwijl ze eerst wel snel reageerde op mijn mail, dus ben bang dat deze mevrouw wel degelijk wist dat er iets mis mee was, en nu gewoon de negeer tactiek inzet. Met het vervoeren heb ik de koelkast op zijn zij gelegd voor de rest was de auto leeg achter en kon er naar mijn insziens niets tegen de condensator aan komen. Morgen ga ik nog een keer goed nakijken hoe de achterkant er uit ziet. of er idd ergens een knik in zit of iets dergelijks...Hij staat wel ruim van de muur, ongeveer 7 cm.

Ik hoor wel constant doe koelkast klein beetje brommen. Dus dan zou het idd het koelsysteem kunnen zijn. Ik begrijp uit je verhaal dat als het koelsysteem defect is dat het dan einde oefening voor mijn koelkast is. maar als er een te kort aan koelmiddel is dat het dan nog een kans zou zijn. Hoe kan ik dit controleren?

MVG

een tekort aan koelmiddel is ook niet te fixen , gewoon te duur. als het apparaat bromt , gaat het brommen niet weg als je even de rekjes in de koeler beweegt ? als de motor echt helemaal stuk is , dan slaat deze steeds af ( elke minuut ) en koelt het ding helemaal niks meer . is de motor erg heet > 50 graden ?

als er olie uit de motor in het systeem is gelopen dan zijn de koelprestaties ook slecht , dit gaat wel weg maar duurt lang . olie in het koelsysteem kan als de leidingen ongunstig lagen tijdens vervoer en de olie de condensor is ingelopen . dit zou tijdens het wachten ook weer moeten terug moeten lopen in de motor .

als je in het koelkastdeel kijkt , dan is normaal de achterwand koud en bevroren ten grootte van een a3 vel papier , is dit wel bij de jouwe , of is het koude bevroren deel veel kleiner en zit voornamelijk bovenin het apparaat ?

hallo,

De achterwand is een heel klein stukje bevroren (ongeveer 5 bij 5 cm)en zit idd rechts bovenin. En de motor (das geloof ik dat ronde ding onderin (helaas ik ben een nerd op gebied van koelkasten)) die is denk ik zeker wel 50 graden. Ik hoop dat je iets met deze info kan.

In ieder geval heel erg dank voor het meedenken.

MVG Carole

als er idd maar zo'n klein plekje nog koel wordt , dan is er een lekkage van het koelmiddel geweest. dit kan van jaren zijn maar ook tijdens het vervoer zijn gebeurd . ( er zit geen bult in de achterwand aan de binnenkant van de koeler? )

als de vriezer nog goed was had ook de vernauwing in de leiding waar het koelmiddel naar gas wordt omgezet in het koelkastdeel stuk kunnen zijn , maakt niks uit verder het is beiden einde verhaal.

probeer de verkoper nog maar eens , soms reageren mensen pas na het weekend .

Anders je hebt hem opgehaald dus je weet het adres. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn. De mensen gewoon vertellen dat hij het niet goed doet, zij hebben verklaard van wel dus koelkast terug naar de ene kant en centjes naar de andere kant :) Of wel koop ongedaan maken.

hallo,

ja, heb de verkoper al een aantal keer gemailt, geen reactie. Heb idd het adres, alleen probleem is, het is een flink eind rijden. dus de benzine kosten die zijn bijna net zoveel als wat ik er in eerste instantie voor betaald heb. maar ik ga denk ik zeker wel de koop proberen ongedaan te maken.