Hallo ik heb twee 8 watt TL armaturen in mijn bus
Deze is volgens specificatie geschikt voor 12 tot 24 volt,
Als de motor draait geven de Tl's goed licht maar als de motor niet draait starten de tl's niet goed op deze blijven dan knipperen.
is er een mogelijkheid om de 12 V spanning een paar volt te verhogen
met een schakeling?
mvg Harm
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die schakeling zit eigenlijk al in de TL-armaturen. Heb je al eens gemeten hoe laag de spanning is als je motor niet draait? Het kan ook dat je accu's sleets zijn. Ook kan het nog zijn dat de TL-buizen zelf sleets zijn, of een combinatie van beide natuurlijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 12v tl armatuur trekt een 700ma weg , is de bedrading naar de tlbakjes niet te dun , waardoor er spanningsval optreed ? meet maar eens met een dmm wat er over is aan spanning op de aansluiting van de bakjes zelf .
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Als allebei het voorgaande niets oplevert zou ik hier eens naar kijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter
redelijk simpel zelf te maken, maar het is makkelijker en misschien zelfs goedkoper om zo'n omvormer zo te kopen.
Hallo en bedankt voor jullie reacties,
Ik heb inderdaad de spanning gemeten deze is als de motor niet draait 12V en als de motor draait 13,6V dus mijn accu is goed, ook heb ik de TL buisjes vervangen dit bracht mij ook geen licht in de duisternis.
Ook de bedrading is voldoende deze is 1mm2 en geen spanningsval kunnen meten met inschakelen,
Dus ik nu ga ik kijken wat de oplossing van TheBasher me brengt.
groeten Harm
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eerst nog 1 andere vraag. Hebben de armaturen ooit wel gewerkt?
Zo niet, dan kom je wel op een boostconverter uit.
Er zijn veel kant en klare IC's voor boost converters. Zo uit mijn hoofd een LM2576, maar Motorola heeft ook wel wat, MC33064 geloof ik bijvoorbeeld. Er zijn er talloze meer. Erg veel hoef je niet te boosten, 14V zal wel genoeg wezen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
de TL armaturen werken goed als de motor draait, deze is dan 13,6V en als de motor stil staat is de accuspanning 12V en dan beginnen ze te knipperen oftewel ze starten niet goed op vanwege waarschijnlijk te lage spanning vandaar dat een booster converter misschien uitkomst bied voor als de motor niet draait.
maartenbakker
Golden Member
Dus de armaturen hebben het nog nooit gedaan op 12,0V. In dat geval inderdaad boostconverter proberen.