Zojdson
landy's GO
Voor 4x4 roadbooks te rijden heb ik nood aan een tripmeter die ik met 1 druk op de knop direct kan resetten. Op het forum heb ik alleen nog maar snelheidsmeters en toerenteller gevonden.
Ik zou er zo 2 monteren zodat ik een heb voor totale afstand en een voor de tussenafstanden. Voor de tussenafstanden volstaan 4 digits en voor totale afstand zou 5 volstaan.
bestaan hiervoor IC's of heb je dan al iets programmeerbaars nodig?
thx
grts, Bram
ligt eraan?
als je een signaal uit je voertuig kan halen dat een afstand relatie heeft, zou je dit kunnen aftappen en tellen.
Er bestaan wel PDA applicaties dmv GPS, maar ik neem aan dat je iets degelijks en robuusts zoekt?
Zojdson
landy's GO
ik heb geen enkel signaal, de originele km-teller is met een kabel. Ik zou met een hall of inductieve sensor werken op de aandrijfas, het grootste probleem is de relatie tussen het aantal pulsen per meter en het getal op de display.
Mijn GPS is niet nauwkeurig genoeg en ja er bestaan natuurlijk van die toestellen, maar ik bouw graag zelf mijn dingen (zoals bijna alles al aan de 30jarige landrover).
Ik ken basis electronica, maar kan ik met een PIC eventueel die 7segments display aansturen? En wat met die C-control van conrad?
grts, Bram
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, met een PIC kan je 7-segments displays gewoon aansturen. Maar of jij genoeg verstand van programmeren hebt om dat te maken kan ik hiervandaan niet zien. Als je de kennis niet hebt, moetje de motivatie hebben om het te leren. Of je die hebt weet ik niet.
Als je een Hall Sensor op je as kunt krijgen, dan is het daarna redelijk makkelijk.
Die relatie is uiteindelijk wel achter te komen. Wat ik zou doen is eerst een pulsjes-teller maken (en dat op de 9 segmenten displays laten zien!). Vervolgens een keer op een proef-rit 100km op de normale meter rijden (of op de GPS!) en vervolgens uitrekenen hoeveel pulsjes per km je dan hebt gekregen........
Die relatie is uiteindelijk wel achter te komen. Wat ik zou doen is eerst een pulsjes-teller maken (en dat op de 9 segmenten displays laten zien!). Vervolgens een keer op een proef-rit 100km op de normale meter rijden (of op de GPS!) en vervolgens uitrekenen hoeveel pulsjes per km je dan hebt gekregen........
Veel te lastig, en kost veel te veel tijd. Bovendien is dat onnauwkeurig.
Je kunt beter de omtrek van je wiel meten of berekenen. Als je aandrijfas 1x ronddraait, dat staat gelijk aan de afgelegde afstand die gelijk is aan de omtrek van je wiel.
De formule die je uP te vreten komt ziet er zo uit:
Afgelegde afstand = Aantal pulsjes X omtrek van je wiel.
Dit in een PIC/ATMega ofzo knallen, aansturing voor display en je bent klaar.
Ik weet niet wat de hall sensor kost, maar de rest van de elektronica is nog geen 15 euries.
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (46%)]
Niekovitch
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...
Ik zou zelf meten op meerdere assen, je hebt namelijk in een bocht het geval dat je aandrijfas aan 1 kant minder vaak ronddraait.
je zou daarom ervoor kunnen kiezen om links en rechts een sensor te zetten en die te middelen.
je hebt ook nog het probleem van doorslippen van de wielen, dan meet je dus meer afstand dan werkelijk het geval zou zijn.
Dat mag toch geen probleem zijn. Waarschijnlijk, op het doorslippen na, heft dat probleem zich op.
Ik bedoel ermee, als je 1 bocht linksom maakt, en gelijk daarna dezelfde bocht rechtsom dan is het verschil toch 0.! Enige afwijking krijg je er toch in. En het doorslippen kun je niks aan doen. Dat hebben onze auto's ook, als de wielen doorslippen in de winter maakt de teller overuren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Zojdson
landy's GO
maak je niet druk over het maken van de pulsen en waar ik die ga nemen. het elektronische deel was mij nog een vraag. Ik zal me een PIC programmer kitje halen en heb al website gevonden met tutorial op.
Is het best als ik de PIC alles laat doen? want mijn eerste gedacht was om de PIC alleen de pulsen te laten omzetten naar meters en dan naar een teller te sturen die zijn waarde op een display zet.
grts, Bram
Koop er een LCD 16x2 of id bij, als je dat aan de praat hebt weet ik zeker dat je er meer toepassingen voor gaat verzinnen en bouwen.
Als je de cardanas pakt heb je geen last van je differentieel en wielomwenteling verschillen.
Overigens bestaan er ook wel standaard digitale tellertjes met display waar je bijvoorbeeld een faktor in kunt stellen. Daar zijn vele varianten van. Als je de as met 2 sensoren uitleest kun je zelfs bepalen hoever je weer achterwaarts bent gereden, mocht dat van belang zijn.
Zojdson
landy's GO
hey, het is even geleden maar ik heb de website van PICbasic zitten lezen en ik denk inderdaad dat ik veel makkelijker met een LCD wegkom, welke ook veel meer mogelijkheden biedt..mooi zo. Allereerst had ik een uitleg gevonden over de lagere-programmeertaal van een microcontroller, dat zag ik niet zo goed zitten. Maar die compiler die ze op PICbasic gebruiken is zoals programmeren in C of dergelijke. En dat zal al veeeeeel beter gaan. Als er nog iemand tips en/of tricky weet, laat maar weten. Thx voor alle info al.
Grts, Bram
Iedereen zal zo z'n eigen favoriete programma hebben met z'n eigen voordelen. Zelf ben ik als leek zonder hulp met JALL begonnen. Ik had PASCAL programmeer ervaring en dat lijkt er wel veel op, vandaar dat die mijn voorkeur had. Bovendien zijn daar vaste bouwdelen om LCD's e.d. eenvoudig aan te kunnen sturen. Meer info o.a. <LINK> en <basis site met meerdere LINK's> en een link naar mijn programmer (dit in combinatie met IC-prog).
Ik moet er bij zeggen dat ik geen vergelijk heb, ik heb niet met andere software of microprocessors getest. Een voordeel is dat alles freeware en voor niets is.
Succes !