Ik heb laatst op internet een spoorbaan gezien waarbij de auto's over de weg automatisch genoeg afstand hielden tot elkaar. Het ging hierbij om een faller car system met nog wat electronica er in.
Nou heb ik al een aantal van die auto's maar zonder de afstanddetectie.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de afstand detectie het best kan maken.
De maximale afstand om te zien is 30cm.
Ik weet dat IR een mogelijkheid is maar de snelheid van het licht is dan weer een problemeem, ultrasoon is weer vrij duur.

Wie helpt mij

Leon Van Perlo heeft een systeem om de Faller auto's digitaal te besturen. Als ik me niet vergis wordt het ook ondersteund door Koploper.
Het grootste probleem is de grote van de mogelijke elektronica. Heel veel plaats wordt al ingenomen daar motor en batterij. Voor de verlichting wordt bijna uitsluitend 0603 ledjes gebruikt.

Dat is de volgende stap. ik wil eerst de auto's goed laten rijden.
wat ik wil is dus het kunnen bepalen van de afstand tussen de voertuigen. ruimte is daarbij niet het grootste probleem, ik gebruik alleen vrachtwagens en bussen.

Meten die dingen afstand of alleen 'te dichtbij'? Kun je wat met IR en dan meten hoe sterk je signaal terug komt om daar de afstand mee te bepalen? Zo kritisch is het niet; 50% ernaast lijkt me voor deze toepassing best acceptabel.

Het gaat inderdaad om te dichtbij. De auto moet dan afremmen tot er weer voldoende afstand is. Kan dit dan met IR en de echo meten? Mij lijkt dit te kort om het te meten op zo'n afstand.

Je meet geen echo-tijd, je meet echo-sterkte. Dichter bij, meer reflectie. Geen idee of het past in de omgeving en of eea. voldoende nauwkeurig is.

klinkt leuk maar, de voorwerpen(auto's, slagbomen en andere dingen) hebben allemaal andere kleuren dus de weerkaatsing is anders op ieder object. Vormt dit geen probleem?

Het ging om afstand houden tot je voorligger. Of het een probleem is? Je zou eens wat kunnen experimenteren...

Leuk is dat je SMD leds en sensoren kan gebruiken. Dat maakt je schakeling heel klein.

Dit lijkt er aardig op ik ga ze bestellen en dan zal ben ik benieuwd of het ook het gewenste resultaat geeft. alvast bedankt voor je hulp!