Ik ben al een klein tijdje al uit de elektronica geraakt, maar wil er toch weer induiken.
Ik ben nu bezig met een hobbyproject om een borstelmotor aan te sturen.
Nu heb ik tijdens mijn opleiding geleerd en ooit eens gebouwd dat ik de snelheid van de motor kon meten d.m.v. aan de stroomvoerende draden een paar componenten te hangen en die aan een microcontroller te koppelen. Het meten zou dan gaan doordat de rotor zelf een variable inductiespanning teruggeeft bij het draaien.

Maar ik kan met geen mogelijkheid een schema terugvinden die dat doet. Hebben jullie misschien een link naar zo'n schema?

Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar echt moeilijk is het niet, geloof ik. Als ik me goed herinner, heeft Microchip daar een application note over.

Kijk hier eens rond: http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId…

@Zonnepaneeltje: die is op zich best slim; de spanning over de motor wordt eerst low-pass gefilterd, en met een omgekeerde peak-detector wordt de minimale spanning bepaald. Een klein probleem hiermee is de recirculatiefase; als de MOSFET spert, terwijl er een stroom door de spoel loopt, zal de spanning aan de ingang van dat low-pass filter ongeveer 0.4V zijn (spanningsval over de vrijloopdiode). Pas als de stroom helemaal weg is, en de diode dus weer in reverse-bias staat, is de tegen-EMK zichtbaar.

Met deze manier van aansturen (of dat nu met of zonder microcontroller is) ontkom je simpelweg niet aan discontinue bedrijf, en zul je dus nooit de maximale snelheid halen die je zou kunnen halen met de gegeven motor, voedingsspanning en belasting.

Daarbij vind ik die MOSFET driver nogal, eh, bagger. Een P-channel MOSFET, 15k om de gate te laden, waarbij die 10k weerstand nog een deel van de stroom weg snoept, en 10k om de gate te ontladen. Het laden en ontladen van de MOSFET heeft nog een forse invloed op de terugkoppeling rond de comparator, en daarmee is dat dus ook afhankelijk van de voedingsspanning van de motor, vanwege het effect van de Miller capaciteit. Dit is een recept voor een gebakken MOSFET als je een beetje stroom wilt trekken.

Desalniettemin een leuke en leerzame schakeling, natuurlijk. Persoonlijk zou ik er in ieder geval een MOSFET driver (IC of met losse transistors) voor zetten, en eventueel een N-channel MOSFET gebruiken met een charge pump, aangezien je toch geen 100% pulsbreedte kunt halen (je moet immers ook kunnen meten).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (75%)]

Dat voorbeeld van Microchip is inderdaad wat ik zocht.
Uiteindelijk wilde ik heb ook gaan aansturen met een H-brug, maar dat staat ook meteen als voorbeeld. :)

Het schema van Zonnepaneeltje lijkt mij ook een wat trage terugkoppeling hebben v.w. die condensator.

Ik zal de schakeling de komende maand gaan opbouwen en testen. Eens kijken of het dan in één keer werkt. :)

Hoi Onbekend. Ik zou graag met je meelezen, maar ik weet niet welke microchip appnote je hebt gevonden. Dat sparky je de goede kant op wijst maar geen zin heeft om de exacte appnote voor je op te zoeken kan ik begrijpen, maar om mee te lezen is het handig als jij dan post welke appnote je handig vind.... :-)

Via de selectiemogelijkheid had ik brushed motor aangeklikt.

1 van de resultaten geeft dit:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…

Ik heb overigens de datasheet en de schema's die erin staan vluchtig doorgenomen, maar nog niet in detail gelezen.
De controller die ik wil gebruiken zal ook een F-type worden van Microchip, maar welke weet ik nog niet. Dat is afhankelijk van de overige functionaliteiten die ik nog moet vastleggen.

Deze pdf heb ik eens gemaakt met goed resultaat, maar met een OPA547.
Het was dus een testopstelling om het effect eens te zien!

Waarschijnlijk niet meer te krijgen(te hoge kosten), maar wel eens goed om te lezen.