Hallo,
Ik ben bezig om een robot te maken. Deze robot heeft een hydraulische schaarlift, waarmee hij zijn lading optilt. Nu wil ik dat de robot kan meten hoe hoog hij zijn schaarlift opgetild heeft. Ik heb zitten nadenken over hoe ik dit wil gaan doen, maar ik kon niet met een simpele nette oplossing komen. Ik zat te denken aan een afstands-sensor op één van de cylinders.. Heeft iemand suggesties of ervaring met het meten van dit soort afstanden? Het gaat om hooguit 30 cm.
Groeten,
Leon
Ik weet niet hoe groot je robot is, maar als alles niet heel krap is,
zou je kunnen kijken naar een sharp gp2dXX sensor.
De GP2D12 meet tussen de 10 en 80 cm, zou goed zijn dus.
Die zou je dan aan een analoge ingang van een uC kunnen hangen,
inlezen en dan kan je wat doen met de metingen van hoe hoog je lading is.
Maar ik weet niet hoe je toepassing is.
Die GP sensor van Sharp is idd een goeie, maar mocht je moeten meten tot afstand 0 cm, is een ultrasone afstandsmeting wellicht een optie.
Dit vergt echter iets meer aan periferie dan simpelweg aan een analoge ingang knopen.
Progger
GMT+1
een beetje potmeter van een mengpaneel is 100mm.
als je dus een hefboom 1:3 op die cilinder zet, kun je de hoogte erg nauwkeurig meten.
hebben we het hier over een robot formaat bureaustoel of formaat hoogwerker?
De hoogte van de complete schaarlift is 2 meter, maar de cilinder schuiven maar 30 cm uit. Ik had zelf al zitten denken aan de mengpaneel schuif. Die Sharp sensor, meet die recht vooruit? Heeft hij geen last van de omgeving die door het omhoog rijzen van de lift bij hem weg beweegt?
Gr,
Leon
EricP
mét CE
Is zoiets niet bruikbaar voor jou:
http://www.bienfait.nl/weegtechniek-en-testtechniek.php?page=Kabel_ver…
Inderdaad, perfect. Zoiets zoek ik. Hartstikke bedankt, ik zal eens navragen wat deze apparaten kostten.