Kan ik een servomotortje aansturen dmv een potmeter?
ik wil namelijk het stellen van een plaatje gaan doen met een servo, kan dat met een potmeter?
traploos verstellen zeg maar.

En kan ik dat ook traploos verstellen door 2 schakelaars?
Dus 1 schakelaar voor de ene kant op, en 1 schakelaar voor de andere kant op.

De bedoeling is dat de servo ongeveer 90graden draait, 45graden links en 45 graden rechts.

alvast bedankt!!

simpel gezegd nee, niet zonder extra onderdelen (lees AVR of PIC).

zoek op dit forum naar een 'servotester',
dat geeft genoeg ideen.

mvg,
noone.

Een aantal opties.

Je kunt een "servotester" kopen. Dat is een potmeter en een servo-aansturing in 1.

Ik heb een printje ontworpen waarmee je ook met knopjes de servo kan instellen.... Voor EUR 10,- mag je hem als kit hebben.

Dit kan met een NE555 en wat weerstandjes en condensatortjes relatief simpel. niet meer dan 5 euro aan onderdelen dus en geen geprogrammeer.
Ik kan me indenken dat dit ook een brug te ver is, dan zou ik het aanbod van rew aannemen.

voorbeelden:
http://www.sentex.net/~mec1995/gadgets/servo2.htm
http://www.sentex.net/~mec1995/gadgets/servo3.htm
http://www.sentex.net/~mec1995/gadgets/servo4.htm

Met een 74HC123 dubbele monostabiele multivibrator een paar weerstanden condensator's en een potmeter. Met het eerste singnaal maak je de draaggolf van ~ 50Hrz 20 msec en het 2 de maak je regelbaar met de potmeter tussen 1 en 2 msec.

@rew: moet ik dan nog onderdelen kopen, of kan ik het geheel bij jou kopen?
En is het een moeilijk in elkaar te solderen printje?

Ik twijfel nog een beetje, ik namelijk een plaatje deels laten kantelen door een servo, voor het tilt effect van een plaatje met 2 of 4 powerled's met lensje.

Die wilde ik dus eigenlijk met een potmeter kunnen stellen omdat je dan heel langszaam kunt kantelen, maar als het moet ook heel snel, en dat bevalt me wel.

Het roteren wilde ik dan met een servo doen die ongeveer 180 graden kan draaien, dus 90 links en 90 rechts.
die wil ik dan met een puls knopje besturen, alleen twijfel ik dus of ik die dan ook met een potmeter ga besturen, want dan kan ik die ook langzaam maar ook snel kan besturen.

Zijn er trouwens ook servo's die zeg maar een slag maken van 180graden, dus dat ik in totaal 360 graden draaivermogen heb?

Ik heb denk ik voor het kantelmechanisme een niet zo heel sterke servo nodig heb, dus ook niet zo groot, want die hoeft alleen te laten kantelen.

Voor het roterende effect moet ik een wat zwaardere hebben want die moet een kop bewegen waar dus die powerleds en servo inzit.

die kop komt op een platformpje en die komt weer op het dak van mijn busje, dus komt ook in de buitenlucht en zal dus ook wat meer tegenwind krijgen.

Kan ik met zo'n servo tester ook een nulpunt instellen, die ik kan laten aannemen door op een pulsknopje te drukken zeg maar?

Conrad heeft een servotester kitje voor 5 euro. Ik heb hem zelf ook gebouwd en hij werkt prima. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=234915

Owke, en met dat setje kan ik dus een servo aansturen zoals ik dat wil, dus traploos aansturen?

Ik las op de site dat de tester niet het volledige bereik van een servo kon, is dat niet in mijn nadeel dan?

TNX !!

[Bericht gewijzigd door roy84 op (35%)]

Ja, je kunt de servo helemaal traploos aansturen. Ik weet niet wat het bereik is, dat zou voor je kunnen bekijken als je wilt (tijdens de reclames onder Top Gear).

Roy, Je moet je realiseren dat een servo z'n motortje pas aanstuurt als er een minimum van een paar procent verschil is tussen de huidige stand en de gewenste stand. Bij hele goede servos is dat "paar procent" minder dan bij "hele slechte".... Dus voor 5 euro een servotester kopen en voor een paar euro een servo dan kan je testen of de servo voldoende "soepel" loopt voor jou toepassing.

In het kader van "waarom moet z'n servotester nou 5 euro kosten" wilde ik het ding zelf maken. De onderdelen kosten minder dan 5 euro, maar het zelf etsen van het printje kost me eigenlijk al veel meer in uren.

Als ik je een kitje verkoop, zorg ik natuurlijk dat het zo compleet mogelijk is. Al heb ik niet een mooie betaalbare bron van potmeters. En bij mij moet je niet zijn voor mooie kastjes.

Mijn servotester kan je schakelen tussen "analoge mode" (potmeter) en "digitale mode" (met de knopjes).

@rew: heb je foto's ervan toevallig?
Een behuizing heb ik allemaal wel, er moeten toch nog wat meer dingen bij komen die ik ga schakelen.

Dus als ik het goed begrijp, kun je me dat kitje opsturen, kan ik hem zelf solderen ( zit er een tekening bij of een handleiding wat ik waar moet solderen )

En kan ik dan dmv een soort keuze schakelaar kiezen tussen potmeter en knopjes?

kun je me ook uitleggen wat het verschil dan is in digitaal en analoog qua aansturing van de servo?
Dit denk ik: Digitaal is zelf bepalen hoe snel en hoe ver de servo draait.
Analoog is gewoon 1 snelheid, en net zo lang als ik de knop in druk,
Heb ik gelijk of begrijp ik het verkeerd?

Als je een foto hebt van het kitje compleet, of een filmpje ofzo ben ik er wel benieuwd naar!

Bij het woord "servo" denk ik aan: een modelbouwservo. Ik hoop jij ook.

Met analoog bedoel ik dat je aan een potmeter draait en dat de servo dan meedraait.

In de digitale mode zijn er vier knoppen. Ze heten "nul", "lager", "mid" en "hoger". Met "mid" ga je in 1x naar het midden. Met "nul" in 1x helemaal naar de minimum stand. (handig voor motoren, die zijn dan uit). Met lager en hoger, ga je naar links of naar rechts... (bij een servo, of harder en zachter als je een motorsturing aan het testen bent).

Ik heb even geen foto. De handleiding heb ik ook nog even niet gemaakt. Als niemand hem wil hebben, heeft het geen zin om een handleiding te gaan maken. De eerste die hem wil hebben zorg ik dat het goedkomt. Uit de EMail-conversatie knip en plak ik dan iets bijmekaar zodat de tweede een handleiding heeft. En die verbeter ik dan voor nummer drie.

D'r zit een SMD ATtiny2313 op. Die moet ik voor je programmeren omdat jij dat vast niet kan. Het makkelijkste is dan dat ik hem vast er voor je op soldeer.... En het connectortje om hem te programmeren.

Lijkt me helemaal goed!!

Ik bedoel inderdaad een modelbouw servo, en als ik het gied begrijp is het ideaal en precies wat ik zoek!

Ik kan neem ik aan in plaats van knopjes ook een joystickje kopen en die dan dmv een stukje bedrading op de print aansluiten, waardoor ik dus eventueel met 2 van jou schakelingen kunnen doen wat ik wil.

En dan met een puls schakelaartje de wervo naar het midden laten gaan, wat dan dus het 0 punt is.

Kan ik dat setje ook gebruiken voor een servo die vanuit het midden (0punt) 180graden linksom en 180graden rechtsom kan draaien ( als zo'n servo er is tenminste), want die zou ik dan voor het roteren van de kop kunnen gebruiken.

upje, kan iemand vertellen of mijn vorige post klopt?

Poeh! De oude commodore 64 of atari joysticks zijn gewone schakelaars op de vier mogelijke richtingen. Of die goedkoop weggegooid worden op Ebay of dat ze collectors items zijn weet ik niet.

Wil je niet gewoon een RC transmitter en een RC ontvanger en daar dan twee servo's op? Als het digitaal moet, kan 1 van mijn printjes wel alles aansturen. Het enige is, dat ik vier plekken voor schakelaars heb. Dus links rechts boven onder, maar dan geen meer voor "ga naar het midden".

@rew: ik heb al zitten kijken op conrad, er staan voor redelijke prijzen wel goeie sticks op de site, dus dat zou een optie zijn eventueel, atari is ook een hele goeie!!

Qua rc gebeuren ben ik totaal niet bekend, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, haha.

Maar wat ik wel weet is dat ik voor de voeding toch een kabeltje erheen moet leggen, dus het zou geen must zijn om het draadloos te maken, maar wat wel ideaal is, is dat ik ook eventueel buiten de auto de lamp kan bedienen!

En een 0 stand is wel makkelijk, dus dan zou ik 2 printjes moeten hebben, of kan dat niet samen op een of andere manier?

@ Rew:
http://www.karelvogels.nl/lijn%2032/foto's/LYN%2032%20019.jpg
Je bedoelt zoiets?
Ik heb dit eens ooit in mekaar gefrutseld voor een nep-robotgrijper.
de code uit picbasic.nl (deel8)2x erop, aanpassen op de poorten, en klaar.
Maar ik denk dat TS iets kant en klaars zoekt.

Het hoeft niet kant en klaar te zijn, ik wil het best wel zelf solderen, heb nog nooit eerder een printje gesoldeerd, maar zal wel goed komen toch?

Normaal wel als je een goed soldeerbout met fijne punt hebt,goede tin gebruikt en desoldeerlitze bij de hand hebt.