Hallo iedereen,
Ik ben met een collega een robot aan het maken met 20 stappenmotoren van 12 volt met 5 draden (N, F1, F2, F3, F4)
Nu sturen wij de hele robot aan met een s7-200 van siemens maar wat wij nu nog nodig hebben is het volgende:
een stappenmotorcontroller (die wij 20 keer zelf gaan maken)
die met een potmeter voorzien is (voor de snelheid te regelen van 0 toeren tot ...)
bij 0 toeren moet deze uiteraard stil staan maar hij mag niet los staan, dit omdat deze niet mag kunnen verdraaien
een keuzeschakelaartje (keuze tussen links of rechts(draairichting))
Kan er iemand helpen met zo'n schema alsjeblieft
Mijn dank is groot aan de mensen die ons hierbij kunnen helpen
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een stappenmotor met 5 draden is hoogstwaarschijnlijk unipolair; deze kun je niet eens bipolair aansluiten.
Het goede bericht is, dat dit de simpelste stappenmotoren zijn om aan te sturen.
Zoek eens op "unipolar stepper motor controller" o.i.d.
Een potmeter lijkt me niet handig, aangezien je dat nooit vanuit de PLC kunt aansturen. Een puls/richting of stap vooruit/stap achteruit constructie lijkt me handiger.
de potmeter vervang ik door bepaalde weerstanden te gebruiken aan de plc die zo de snelheid zouden bepalen
ook is de plc niet snel genoeg om pulsen aan hoge snelheid te geven
natuurlijk heb ik ook stappenmotoren met 4 draden na het controleren van mijn motoren
[Bericht gewijzigd door thomeke op (20%)]
Voor de bipolaire stappenmotoren zou je dit kunnen gebruiken, zie blz 8 van de datasheet.
http://www.disam.upm.es/~cybertech/Nacional/Documentos/Componentes/L29…
Dit kan je gebruiken met halve of hele stappen, als je microstepping toe wil passen kan je hier eens kijken.
http://www.allegromicro.com/en/Products/Part_Numbers/3979/
En voor unipolaire stappenmotoren kan je de ULN2803 gebruiken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Lambiek: als die PLC te traag is om puls/richting signalen te kunnen genereren, gaat een compleet stappenpatroon ook niet lukken, denk ik.
@TS: je kunt timer interrupts en directe schrijfacties naar de uitgangen gebruiken om dat ding sneller te krijgen. Dit heeft natuurlijk alleen zin met de DC variant van de S7-200, in de AC variant zitten relais die te traag zijn, en op die manier heel hard gaan slijten.
Waarom kies je voor stappenmotoren als je niet de 'stap' eigenschappen wil gebruiken. Kun je dan niet beter voor servomotoren gaan?
En waarom heb je maar liefts 20 motoren nodig?
Op 9 november 2010 15:49:18 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: als die PLC te traag is om puls/richting signalen te kunnen genereren, gaat een compleet stappenpatroon ook niet lukken, denk ik.
Ja daar heb je helemaal gelijk in, en een plc met relais uitgangen is sowieso niets voor deze toepassing.
Op 9 november 2010 16:03:27 schreef part:
Waarom kies je voor stappenmotoren als je niet de 'stap' eigenschappen wil gebruiken. Kun je dan niet beter voor servomotoren gaan?En waarom heb je maar liefts 20 motoren nodig?
Dat is helaas mijn opdracht van mijn werkgever
ik moet een robot ontwikkelen voor gevaarlijke chemische stoffen, en aangezien sommige bekers zwaar zijn ditten op sommige robotdelen 2 stappenmotoren, alles moet correct gebeuren er worden 2 robots ontworpen waarvan elk 10 motoren hebben
daarom dat ik zogezegt een pulsgenerator en stappenmotorsturing in 1 moet hebben voorzien van achteruit en vooruit en een potmeter voor de snelheid om continu te draaien (tijdens een roerproces can chemische stoffen)
de potmeter wordt vervangen door weerstandjes via uitgangen van de plc zodat deze de snelheid kan kiezen
ook moeten de stappenmotoren stil kunnen staan zonder dat deze verdraaibaar is dus er blijft spanning op 1 spoel
dat kan waarschijnlijk opgelost worden door de pulsgenerator te onderbreken van stappenmotorsturing met switch
ik heb zowel motoren met 4 draden en 5 draden dusje
is er iemand die kan helpen, en de pulsgenerator zou zeer snel tot zeer traag moeten gaan( van 1 stap per 2 seconden tot 500 per seconde of hoe snel zo'n ding ook kan gaan
Als het voor een professionele toepassing is, kijk dan hier eens.
Daar hebben ze alles op het gebied van stappenmotoren en drivers, en ook pulsgenerators. En dat alles voor een zeer schappelijke prijs.
SparkyGSX
Voor een professionele toepassing, zeker met gevaarlijke stoffen, lijkt deze aanpak me alles behalve geschikt. Neem dan PLC met pulstrein uitgangen (via een uitbreidingsmodule), en hang daar fatsoenlijke, industriële stappenmotordrivers aan.
Je zou ook een modulair systeem zoals dat van Beckhoff kunnen nemen, met een soft-PLC, waarvoor (kleine) stappenmotordrivers als uitgangsmodules te krijgen zijn.
Als je alleen de snelheid "min of meer" kunt regelen door een weerstand te kiezen, kun je, zonder terugkoppeling van encoders of zo, helemaal niet positioneren, tenzij je voor elke positie die je in moet kunnen nemen een aparte sensor plaatst. Zelfs dan is de positioneernauwkeurigheid om te huilen.
EDIT:
Daarbij: het zelf ontwerpen en produceren van zo'n driver is geen kinderspel. Als je voor eigen gebruik is natuurlijk wel, maar als je het gaat verkopen, service moet verlenen, etc. wordt het echt wel iets anders.
Tenzij het een stageopdracht is of zo, is zoiets ook bijna nooit economisch interessant. Een kleine, industriële stappenmotordriver kun je inkopen voor zo'n 200 euro, als je er 20 nodig hebt, hebben we het dus over 4000 euro. Daar kun je, als betaalde werknemer, niet lang voor klungelen.
Als je hier om een schema komt vragen, neem ik aan dat je ook geen flauw idee hebt wat je moet doen om zoiets te kwalificeren.
Met alle respect hoor, maar ik krijg niet de indruk dat je voldoende kennis en ervaring hebt om dit professioneel te kunnen doen.
Op 9 november 2010 17:35:43 schreef SparkyGSX:
Voor een professionele toepassing, zeker met gevaarlijke stoffen, lijkt deze aanpak me alles behalve geschikt. Neem dan PLC met pulstrein uitgangen (via een uitbreidingsmodule), en hang daar fatsoenlijke, industriële stappenmotordrivers aan.Je zou ook een modulair systeem zoals dat van Beckhoff kunnen nemen, met een soft-PLC, waarvoor (kleine) stappenmotordrivers als uitgangsmodules te krijgen zijn.
Als je alleen de snelheid "min of meer" kunt regelen door een weerstand te kiezen, kun je, zonder terugkoppeling van encoders of zo, helemaal niet positioneren, tenzij je voor elke positie die je in moet kunnen nemen een aparte sensor plaatst. Zelfs dan is de positioneernauwkeurigheid om te huilen.
dat zou kunnen indien de testrobots klaar zijn
alle mogelijkheden die al gegeven zijn hebben me geleid tot niet werkende sturingen
ze komen ook totaal niet overeen met wat ik zoek
Okee ikke begrijpen waar tommeke naar toe wil ..
Dus neem een ne555 als oscilator ( zelf de R en C uit dokteren )
Hier kan je de R als potmeter hebben en deze potmeters om schakelen met een relay
Hier komt een freq uit ........
Neem nu een binaire up/down teller bv de 74...191 ( LS ..ALS... C .. etc
Kijk naar de data sheet
Clock aan sluiten op de 555
Up/down signaal aan sluiten op plc ....( wel goed doen he)
Count eneble .....op plc ....
De uitgangen van de 191 in je motor driver stoppen.
En je heb de controle over je 20 stappen motors. ( zoals jij beschrijft)
Denk er om .. stappen motors op lage snelheid laten starten .. en steeds iets sneller.
( schema voorbeelden vind je overal )
Have a nice day
Edit
deze nog gevonden ...
komt bij http://eindwerk.loreyn.be/Kopie%20van%20scriptie.htm vandaan
sluit de 555 aan op de clock ingang via een AND die bestuurd word door de PLC
op deze site staan nog meer .. zelfs met eigen PIC 6.3.2.2.
[Bericht gewijzigd door x21r op (18%)]
dit komt inderdaat uit wat ik zoek, 
nog 1 vraagje voor wat vermogen van stappenmotor is deze geschikt
Op 1 december 2010 13:11:32 schreef thomeke:
dit komt inderdaat uit wat ik zoek,nog 1 vraagje voor wat vermogen van stappenmotor is deze geschikt
We kunnen je op weg helpen .....maar jij moet ook zelf wat doen.
De data sheet zegt.
SUPPLY VOLTAGE UP TO 48V
5A MAX PEAK CURRENT (2A max. for L6201)
TOTAL RMS CURRENT UP TO
L6201: 1A; L6202: 1.5A; L6203/L6201PS: 4A
en anders zelf een driver maken ...
We kunnen je op weg helpen .....maar jij moet ook zelf wat doen.
Zoek hier op het forum, en je vind veel voorbeelden en leuke dingen.
Voor zoeken op data sheet .... zoek op typenr, "datasheet pdf".
En denk er om stappen motoren zijn NIET krachtig ( tenzij je een overbreng verhouding aan brengt)
Op 9 november 2010 17:20:07 schreef Lambiek:
Als het voor een professionele toepassing is, kijk dan hier eens.Daar hebben ze alles op het gebied van stappenmotoren en drivers, en ook pulsgenerators. En dat alles voor een zeer schappelijke prijs.
Dan heb je dit niet gelezen, want hier staat precies wat je zoekt.
EDIT:
Hier heb je een pulsgenerator.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/universele%20pulsgenerator%20v…
Dat schema van x21r is best leuk, maar ik denk voor het doel van jullie niet zo geschikt. Je kan hiermee alleen hele of halve stappen doen, dan wordt het positioneren al moeilijker. De stroomregeling is ook niet je van het, en je moet het zelf bouwen. Dat zelf bouwen blijft natuurlijk leuk, maar als het voor prof gebruik is heb ik daar mijn twijfels over. Ga voor zo iets, dan heb je nog genoeg te maken voor dat het goed werkt.
Kijk bij drivers, MSD-50-5.6, MSD-80-7.8, MSD-230-8, of een ander type. Dit zijn allemaal microstep drivers, hier mee kan je precies positioneren en op alle drivers zit een instelbare stroom regeling.
Zie maar wat je er mee doet.
EDIT_2:
Oja, en nog even iets.
Als je dit systeem zo toe wil passen met een losse puls gever, van welk type dan ook. Dan zal je voor iedere motor driver een snelle teller in je plc moeten hebben, anders kan je nooit de positie van je motor bijhouden.