Ik ben op zoek naar een goede mini elektromotor, welke gedurende een lange tijd kan blijven draaien.
De verwachting is dat het zo'n 720 uur zal draaien (30 dagen) en vooral continu, dus de warmte afvoer moet ook voldoende zijn.
Het lage vermogen is ook van belang, aangezien netstroom niet voorhanden is en er waarschijnlijk met een loodaccu gewerkt zal worden. Ook stelt het geheel wat rond gedraaid moet worden niet veel voor, dus veel vermogen is ook absoluut niet nodig.
Er zijn wel elektromotoren in de smaak te vinden bij Conrad, maar als de datasheet aanwezig is is de levensduur betwijfelend te noemen. Zo heeft de volgende elektromotor:
http://shop.conrad.nl/hobby/modelbouw/motoren/motoren-elektro/mini-ele…
Een verwachte levensduur van 12.000 cycli (van last omhoog tillen en omlaag takelen), omgerekend houdt het dus na zo'n 53 uur op.
Onderzoek op de producenten van diverse kleine elektromotoren (vanuit conrad) biedt ook weinig hulp, datasheets zijn niet te vinden.
Wie heeft ervaring met kleine elektromotoren en kan mij in de juiste richting sturen? 12v is trouwens absoluut geen eis.
faulhaber:
http://www.faulhaber.com/n164058/n.html
http://www.micromo.com/
maxon:
http://www.maxonmotor.nl/
Beiden hebben ook motoren met een planeetoverbrenging. Gewone tandwieloverbrengingen hebben zeker op dat formaat een belabberd rendement, en dat kan je kennelijk niet gebruiken. Maxon is op zich niet duur, maar de prijs van een goede planeetoverbrenging mag je niet onderschatten.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (56%)]
mm toch gaat dit boven het budget uit, ik verwacht een prijs van rond de 20 euro. Als dit echter niet mogelijk blijkt, moet ik toch naar andere oplossingen zoeken.
Maxon heeft toch wel motoren in die prijsrange? Hoeveel heb je er nodig? En wat zijn de maximale afmetingen?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mabuchi kan je helemaal niet vergelijken met maxxon en al helemaal niet met faulhaber. Kwaliteit heeft een prijs. Van een motor van 20€ kan je niet verlangen dat hij dezelfde prestaties gaat leveren als een motor die het 3-voudige kost.
12V 1 à 2w is nog vaag. Wat is het beoogde toerental? Hoeveel mNm?
Ik denk dat je wat meer info moet geven.
Veel van dit soort motoren gaan met gemak 2000 tot 3000 uur mee zolang je ze maar binnen de opgegeven specs belast.
Dus wat zoek je:
Toerental:
draaimoment:
Afmetingen:
As diameter:
Maximale voltage:
etc
etc
Bühler maakt ook mooie goedkope motoren.
Deze worden nu ook veel toegepast in de automotive.
[Bericht gewijzigd door part op (16%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op diverse beurzen stond(staat) een man met Escap *) motortjes uit een of ander rollenpompje. Misschien kun je daar iets mee? Escap is een zéér goed motortje uit Zwitserland.
He je er meer nodig of gaat het om één enkel exemplaar?
Heb hier ook nog wat liggen.
*) Tegenwoordig Portescap
http://www.portescap.com/index.html
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Ik heb nog motortjes liggen van johnson, uit automotive toepassingen zoals deursloten bij honda civics en elektrische stuursloten bij bmw... mogen weg voor een heel leuk prijsje, in mijn profiel vind je mijn emailadres.
Shit, ik had een link naar de site met specs, maar hun database lijkt veranderd. Dit is wat ik nog ergens had opgeschreven:
-nominale spanning: 13.2V
-max power: 15W
-max torque: 38mNm
-max rpm: 14 000 tr/min
-max current: 5A
Dat zijn leuke motortjes maar niet echt bedoeld om heel lang aan één stuk te draaien. De bovengenoemde drie merken zijn echte kwaliteitsmotortjes met miniatuur kogellagers enz. Die Johnson of Saya motortjes hebben gewone glijlagertjes. Ook de rendementen zijn een iets ander verhaal. Een heel ander kaliber dus.
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Zijn inderdaad met glijlagertjes... maar aangezien frenkck zoiets voor ogen had en bijna geen budget, was het mss geen slechte oplossing. 
De eisen zijn wat gewijzigd, zo kan ik met een tijdschakelaartje het motortje 's nachts uitzetten, waardoor de tijdsduur nog slechts zo'n 15 dagen zal bedragen.
Ook kan de accu tussentijds ('s nachts) af en toe opgeladen worden, waardoor energieverbruik ook minder een rol gaat spelen.
Wat de exacte impulsmoment gaat zijn weet ik nog niet, het is puur een gevoel wat ik heb dat dit minimaal gaat zijn en dit met het kleinst mogelijke motortje moet lukken. Dit omdat het uiteindelijke voorwerp met slechts 10 à 20 rpm zal ronddraaien.
Het budget is gelukkig ook wat omhoog gegaan en is zo'n 80 euro voor een motortje met vertragingskast.
Omdat het benodigde impulsmoment erg belangrijk is voor continu gebruik ga ik dit eerst bepalen voordat ik verder ga.
Maxon heeft inderdaad genoeg opties en de motortjes liggen wel in het budget, maar de vertragingskastjes zijn wel verschrikkelijk duur.
Een wat grotere motor met minder rpm zal een eenvoudigere vertraginskast hebben en dat is dus nu een betere oplossing, aangezien 1 Watt verbruik nu niet noodzakelijk meer is.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zou ik zeker doen!! Zoals ik al eerder schreef Portescap is een gigamerk.
Dat Faulhaber motortje voor 18€ bij Voti zou ook kunnen.
Overigens heb ik ook nog gedacht aan de collectorloze motortjes uit (draagbare) cassettercorders en walkmans. Zeker van betere merken zijn die ook niet voor de poes! Zou je kunnen vertragen met snaren in plaats van tandwielen?
Ik heb de Portescap bij voti besteld, ziet er echt perfect uit voor de taak die hij moet verichten.
Een walkman is ook erg goed gevonden! Was ik zelf niet op gekomen.